|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۳۶۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
ماجرای جمع‌آوری فضای پیاده‌روی واحدهای صنفی تنها به سخنان مشیری ختم نشده و در تاریخ ۱ تیر ماه سال جاری رئیس کل وقت دادگستری خراسان رضوی در خصوص این موضوع اظهار کرد:« پلمب و یا جمع‌آوری فضاهای مقابل کافی‌شاپ‎ها، تصمیم دادسرا نیست، بلکه در قرارگاه عفاف و حجاب استانی و بعد در شهرستان مشهد تصمیماتی گرفتند که این موضوعات در راستای اجرای آن مصوبات است».

 از روز گذشته جمع‌آوری فضای بیرونی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها آغاز شده و تاکنون فضای بیرونی ۱۱۰ واحد جمع‌آوری شده است.

شورای اسلامی شهر مشهد در فروردین‌ ماه سال ۹۷ آیین‌نامه ساماندهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها و فضاهای شهری را تصویب کرد. این طرح از آن زمان تاکنون در مشهد در حال اجرا بود اما در تاریخ ۳۰ خرداد ماه، نامه‌ محمد جواد مشیری، مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با موضوع ابلاغ جمع‌آوری طرح بهره‌برداری از فضای پیاده‌روی واحدهای صنفی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از پایان یافتن اجرای این طرح بود.

در این نامه عنوان شده بود که با توجه به اتمام تاریخ بهره‌برداری از فضای پیاده‌رو در پایان سال ۱۴۰۱ و پیرو تغییر سیاست‌های شهری، بدین وسیله ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف مدت یک هفته از زمان دریافت این نامه نسبت به جمع‌آوری فضای تحت بهره‌برداری خویش از پیاده‌رو اقدام نمایید. در غیر این صورت سازمان نسبت به جمع‌آوری اقدام و هزینه‌های مربوط از آن واحد صنفی دریافت خواهد شد.

یک روز پس از انتشار این نامه، محمدجواد مشیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «قرارداد کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سایر واحدهای صنفی این حوزه برای استفاده از پیاده‌روها تا پایان سال ۱۴۰۱ بوده است. مصوبه استفاده از پیاده‌روها مربوط به سال ۹۷-۹۸ و دوره قبل شورا بوده که مدت آن بعد از ابلاغ درآمدهای پایدار منقضی شده بود. از ابتدای سال ۱۴۰۲ براساس سیاست‌های بالادستی و ابلاغ مراجع بالادستی نمی‌توانیم قرارداد را تمدید کنیم؛ بنابراین مصداق سد معبر است و باید جمع‌آوری شود. مانند خانه‌ای که امسال صاحبخانه بیان کرده اجاره نمی‌دهیم و قرارداد را تمدید نمی‌کنیم».

ماجرای جمع‌آوری فضای پیاده‌روی واحدهای صنفی تنها به سخنان مشیری ختم نشده و در تاریخ ۱ تیر ماه سال جاری رئیس کل وقت دادگستری خراسان رضوی در خصوص این موضوع اظهار کرد:« پلمب و یا جمع‌آوری فضاهای مقابل کافی‌شاپ‎ها، تصمیم دادسرا نیست، بلکه در قرارگاه عفاف و حجاب استانی و بعد در شهرستان مشهد تصمیماتی گرفتند که این موضوعات در راستای اجرای آن مصوبات است».

حال پس از گذشت حدود ۴۰ روز از ابلاغ این نامه و اخطارهایی که به واحدهای صنفی داده شد، از روز گذشته شهرداری با مراجعه به واحدهای صنفی اقدام به جمع‌آوری فضای بیرونی این واحدها کرده است.

محمدجواد مشیری، مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: طبق نامه‌ای که به کسب‌وکارها ارسال‌ کرده بودیم و با توجه به اتمام مهلت مقرر قانونی، واحدهای صنفی اجازه استفاده از فضای بیرونی نداشته و قراردادی با سازمان ندارند. بنابراین استفاده از فضای پیاده‌رو مصداق سد معبر بوده و در حال جمع‌آوری آن هستیم.

وی افزود: این جمع‌آوری از روز گذشته آغاز شده و در روز گذشته منطقه یک و امروز منطقه ۹ اقدام به جمع‌آوری این موارد کرده‌اند. وسایل واحدها به انبار منتقل نشده و تاکید شده با این اصناف همکاری شود تا خسارتی نبینند و صرفا به جمع‌آوری وسایل کمک کرده و آن‌ها را به صاحبان مشاغل تحویل داده و آن را صورت جلسه کنند.

مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه از ۲۷۰ واحد صنفی، ۱۱۰ واحد جمع‌آوری شده و تمرکز ما در منطقه ۱، ۹ و ۱۱ است، عنوان کرد: ما چندین جلسه با اتحادیه‌ها داشتیم اما این موضوع قانون بوده و همه باید قانون را رعایت کنند. زمانی می‌شد مجوز داد اما در حال حاضر قانون درآمدهای پایدار اعلام شده و ما نیز از ابتدای سال از حق شهرداری گذشتیم و اجاره‌ای گرفته نشده است.

سعید شریف‌زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه، فالوده و بستنی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جمع‌آوری فضای بیرونی واحدهای صنفی اظهار کرد: من نیز مانند شما اطلاع ندارم؛ البته ما و اتحادیه اغذیه و رستوران‌دارها پیگیری کردیم که یا در این زمینه تجدید نظر شود و یا به طور موقت اجاره پیاده‌روها را تمدید کنند. قرار بود جلسه‌ای برگزار شود اما اخطارهایی از قبل داده شده و اماکن نیز کار خود را انجام می‌دهد. پیگیر تجدید نظر بودیم اما تا این لحظه نتیجه مشخصی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: من زمانی می‌توانم پاسخگو باشم که دستورالعمل و جلسه مشخصی باشد و اطلاع خاصی به من داده شود اما من نیز مانند یک فرد عادی هستم و نمی‌دانم جریان چیست. اطلاعات کلی را شنیدم و اعضا بیان می‌کنند که در حال جمع‌آوری فضای بیرونی هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه، فالوده و بستنی مشهد بیان کرد: قرارداد واحدها از سال گذشته تمام شده و از یک ماه پیش شهرداری به اعضا اخطار داده بود که باید فضای بیرون خود را جمع‌آوری کنند. ظاهرا مسئولان ذیربط در حال برخورد هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین