|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۳۶۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن خواستار ابقای «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر در قدرت است و فرصت برای گفت‌وگو و دیپلماسی وجود دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که هیچ گونه مدرکی دال بر دست داشتن مسکو در کودتای نیجر وجود ندارد، اما همکاری بین نیجر و روسیه به نفع نیجری‌ها نیست.

به گزارش ایسنا، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن خواستار ابقای «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر در قدرت است و فرصت برای گفت‌وگو و دیپلماسی وجود دارد.

به گزارش الجزیره، جان کربی افزود: هیچ گونه سند و مدرکی دال بر دست داشتن روسیه در کودتای نیجر و یا حمایت این کشور از کودتای نیجر وجود ندارد، اما همکاری بین دو کشور به نفع مردم نیجر نخواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید از اتباع آمریکایی در نیجر خواست تا تردد خود را در این کشور محدود کنند و هشدارها و توصیه‌های مربوط به سفر به نیجر را دنبال کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: ما تصمیمی برای اعزام نیروهای آمریکایی به نیجر برای حمایت از عملیات تخلیه نگرفته‌ایم.

کاخ سفید هفته گذشته در واکنش به بازداشت «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور، خواستار آزادی فوری او شد.

کاخ سفید در بیانیه هفته گذشته خود درباره تحولات نیجر گفت: «ما خواستار آزادی فوری رئیس جمهور نیجر و پایان دادن به استفاده از زور و خشونت هستیم».

همزمان وزارت امور خارجه اعلام کرد که «ما نگران تحولات نیجر هستیم و قویا از رئیس جمهور منتخب دموکراتیک حمایت می کنیم».

وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «ما خواستار آزادی فوری رئیس جمهور بازوم و احترام به حاکمیت قانون و امنیت عمومی در نیجر هستیم».

دفتر ریاست جمهوری نیجر هفته گذشته اعلام کرد که عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری «شورشی» آغاز کرده‌اند و اگر به این اقدام ادامه دهند، با برخورد ارتش نیجر مواجه خواهند شد.

در پیام دفتر ریاست جمهوری نیجر آمده است: وضعیت سلامتی محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر و خانواده او خوب است. عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری به خود نیایند، ارتش و گارد ملی آماده حمله هستند.

گفته می‌شود پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به‌عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

جان کربی امروز همچنین گفت که «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که گروه نظامی خصوصی واگنر تهدیدی برای ناتو باشد».

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر روز پنج‌شنبه گذشته در اظهاراتی در رابطه با کودتا در نیجر گفت: آنچه که در نیجر رخ داد تقلای مردم نیجر برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود. وی افزود: این درواقع کسب استقلال و خلاص شدن از شر استعمارگران است.

پریگوژین گفت که «استعمارگران قدیمی از عمد شرایط در کشورهای غربی را بی‌ثبات کرده و از تروریست‌ها و گروه‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند تا کشورهایی که قبلا مستعمره بودند نتوانند بیشتر توسعه بیابند».



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین