|
|
امروز: پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۳۶۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
اما منابع روزنامه «مینت» گفته‌اند که ایران اخیرا توافق کرده است مناقشات احتمالی به دادگاه‌هایی در سنگاپور یا امارات ارجاع شود. همچنین ایران خواهان تضمین هند برای حداقل ترافیک شده و دهلی‌نو این تضمین را داده است تا ایران مطمئن شود که کشتی‌های زیادی به بندر چابهار خواهند آمد.

روزنامه «مینت» هند با استناد به منابع مطلع گزارش داده است که ایران و هند بر سر توسعه بیشتر بندر چابهار در حال مذاکره هستند و احتمالا تا ماه سپتامبر، آغاز پاییز، توافق جدیدی امضا کنند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه ششم مرداد منتشر شد، بعد از سال‌ها مذاکرات انتظار می‌رود ایران و هند به توافقی چندساله دست یابند که بر اساس آن هند پایانه «شهید بهشتی» بندر چابهار را توسعه داده و مدیریت بلند مدت آن را در دست گیرد.

قرارداد توسعه چابهار در سال ۲۰۱۶ بین شرکت «گلوبال پورتز» هند و آریا بندر ایران امضا شد و بر اساس آن هند بخشی از بندر چابهار را توسعه داد.

یک مقام وزارت بنادر هند به این روزنامه گفته است مفاد قرارداد بلند مدت در ماه اوت نهایی می‌شود و احتمالا در سپتامبر به امضای طرفین خواهد رسید.

هند و ایران هم‌اکنون قرارداد توسعه و مدیریت چابهار توسط دهلی نو را برای یک سال دیگر تمدید کرده‌اند، اما هند خواهان امضای قرارداد بلند مدت ۱۰ ساله برای مدیریت این بندر است.

تصویب این بند از قرارداد پیشتر به خاطر مخالفت ایران با ارجاع پرونده مناقشات احتمالی به دادگاه‌های بین‌المللی به تاخیر انداخته شده بود.

ایران می‌گوید بر اساس قوانین داخلی، محدودیت‌هایی در زمینه ارجاع مناقشات احتمالی با شرکای خارجی به دادگاه‌های بین‌المللی وجود دارد.

اما منابع روزنامه «مینت» گفته‌اند که ایران اخیرا توافق کرده است مناقشات احتمالی به دادگاه‌هایی در سنگاپور یا امارات ارجاع شود. همچنین ایران خواهان تضمین هند برای حداقل ترافیک شده و دهلی‌نو این تضمین را داده است تا ایران مطمئن شود که کشتی‌های زیادی به بندر چابهار خواهند آمد.

هند در سال ۲۰۱۶ متعهد به سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری همراه با افتتاح خطوط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار شد. هند تاکنون شش جرثقیل بزرگ به ارزش ۲۵ میلیون دلار در بندر چابهار مستقر کرده است، اما مقامات ایران بارها از سرعت کند توسعه این پروژه ابراز ناخشنودی کرده‌اند.

این بندر برای ترانزیت کالاهای هندی از مسیر ایران به افغانستان و آسیای مرکزی در نظر گرفته شده است و قدمت مذاکرات میان دو کشور به دو دهه می‌رسد. بعد از خروج آمریکا از برجام، اگرچه این پروژه از تحریم‌های ایالات متحده معاف شد، اما توسعه آن با اخلال و تاخیر مواجه شده است.

روزنامه هندی «مینت» در ادامه می‌افزاید که در پی سفر پارسال وزیر بنادر هند به ایران، سرعت مذاکرات برای توسعه بندر چابهار افزایش یافت.

از زمان تحویل مدیریت بندر چابهار به شرکت هندی در سال ۲۰۱۸، شش میلیون و ۵۶۰ هزار تن عملیات بارگیری انجام شده که شامل ترانزیت کالاهایی از کشورهای استرالیا، بنگلادش، برزیل، آلمان، روسیه و امارات متحده عربی نیز هست.

میزان بارگیری در این بندر پارسال کمی بیش از سه هزار کانتینر بود و هند امسال در نظر دارد این رقم را به بالای ۱۳ هزار کانتینر برساند.

این روزنامه از قول کارشناسان گزارش داده است که در صورت تکمیل خط آهن ۷۰۰ کیلومتری چابهار-‌زاهدان، میزان بارگیری این بندر و ترانزیت کالا نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یک شرکت هندی پیشتر در سال ۲۰۱۶ قراردادی با ایران برای ساخت این خط آهن امضا کرده بود، اما توسعه آن هنوز آغاز نشده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین