|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۳۶۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند، دولت آمریکا قصد دارد مقدمات این توافق دیپلماتیک را تا پیش از کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری این کشور که برنامه‌های کاری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به تمامی به خود اختصاص خواهد داد، به سرانجام برساند.

وبسایت اکسیوس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۵ مرداد برای ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تشویق او به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، وارد عربستان سعودی شده است.

بر اساس این گزارش، کاخ سفید نیز این خبر را تایید کرده است.

به گفته این دو منبع آگاه، سفر آقای سالیوان با هدف پی گرفتن مذاکرات برای رسیدن به توافق حول بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی، که شامل توافقی برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل نیز می‌شود، انجام گرفته است.

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند، دولت آمریکا قصد دارد مقدمات این توافق دیپلماتیک را تا پیش از کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری این کشور که برنامه‌های کاری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به تمامی به خود اختصاص خواهد داد، به سرانجام برساند.

احتمال این می‌رود که چنین توافقی با استقبال اعضای حزب دموکرات آمریکا مواجه نشود و برای آقای بایدن هزینه سیاسی زیادی به دنبال داشته باشد، چرا که رئیس‌جمهور آمریکا زمانی عهد کرده بود عربستان سعودی را به‌دلیل سوابق این کشور در نقض حقوق بشر و قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست، منزوی کند.

بر اساس اسنادی که پیش‌تر از سوی وزارت اطلاعات آمریکا منتشر شده، محمد بن سلمان مسئول مستقیم قتل خاشقچی بوده است. عربستان سعودی این اتهام را رد کرده است.

با این حال، توافق میان عربستان و اسرائیل می‌تواند در پیش‌برد صلح در خاورمیانه، نقشی تاریخی‌ ایفا کند و به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی بیشتری با اسرائیل بینجامد.

در عین حال، هر توافقی برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل که با وساطت آمریکا اتفاق بیفتد، به احتمال قوی بر بهبود روابط ایالات متحده و سعودی نیز اثر خواهد داشت.

اکسیوس به نقل از این دو منبع آگاه نوشته است، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و آموس هوچستین، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه انرژی و زیرساخت نیز همراه جیک سالیوان به این سفر رفته‌اند.

به گفته یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، آقای سالیوان برای دیدار و گفت‌وگو با بن سلمان حول موضوعات مورد نظر طرفین و منطقه خاورمیانه به عربستان سعودی سفر کرده است.

او می‌گوید که سالیوان در این دیدار، به بحث درباره پیش‌برد چشمگیر مذاکرات به سود آتش‌بس در یمن نیز خواهد پرداخت.

این آتش‌بس هم‌اکنون ۱۶ ماه است که ادامه یافته است.

به گفته این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این ملاقات قرار است مقدمات رویکردی مشترک برای صلح، امنیت، ثبات و آبادانی خاورمیانه را نیز فراهم آورد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین