|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
مک‌کال در مصاحبه جدید خود در روز جمعه گذشته به اورتگاس گفت: «ما حالا می‌فهمیم او چرا در جلسه استماع حاضر نشد. چیزی که عمیقاً درباره آن نگران هستم این است که او به اسناد و اطلاعات رده بالا و حساس دسترسی داشته است. اگر او این اسناد یا اطلاعات را به یک کشور دشمن مثل روسیه یا ایران داده باشد این کار او مصداق خیانت است.»


فارس: منابع رسانه‌ای در آمریکا گزارش داده‌اند وزارت خارجه آمریکا قرار است در جلسه‌ای محرمانه با اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان درباره تعلیق «رابرت مالی» از سمتش به عنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران توضیح دهد.

پایگاه پولیتیکو نوشته بعد از آنکه «مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان وزارت خارجه را به صدور احضاریه تهدید کرد وزارت خارجه تصمیم گرفته در یک جلسه محرمانه درباره وضعیت رابرت مالی به قانونگذاران آمریکایی توضیح دهد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پولیتیکو تأیید کرد که قرار است که این وزارتخانه جلسه‌ای با قانونگذاران در خصوص موضوع فوق داشته باشد اما از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

مک‌کال چند روز پیش در مصاحبه‌ای با مورگان اورتگاس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرد که رابرت مالی اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار داشته را به ایران یا روسیه انتقال داده باشد.

مک‌کال گفت: «همان‌طور که می‌دانید او مذاکره‌کننده اصلی ما برای توافق با ایران بوده است. او معمار برجام بوده و کسی بوده که با ایرانی‌ها در تماس بوده و مجوزهای امنیتی رده بالایی داشته است.»

این قانونگذار ارشد آمریکایی اضافه کرد: «مسئله‌ای که خیلی نگران‌کننده است این است که ما تلاش کردیم او را برای جلسه استماع به کنگره بیاوریم تا او به ما گزارش‌های محرمانه ارائه بدهد و او خیلی راحت، از آمدن اجتناب کرد.»

مسئله پنهان‌کاری وزارت خارجه آمریکا در خصوص تعلیق رابرت مالی یکی از موضوعات داغ تنش میان دولت آمریکا و کنگره این کشور در هفته‌های گذشته بوده است.

مک‌کال حدود سه هفته پیش در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا از پنهان‌کاری‌های دولت آمریکا در این پرونده انتقاد کرده و خواستار انجام تحقیقات مستقل در این خصوص شده بود.

مک‌کال در آن نامه خطاب به بلینکن نوشته بود چندی قبل‌تر مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته‌اند که رابرت مالی به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده‌اش قادر به حضور در جلسه استماع نیست.

مک‌کال نوشته بود: «در هیچ مقطع زمانی وزارت خارجه آمریکا به ما نگفت که مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق یا تحت بررسی است یا اینکه او به دلیل مرتکب شدن خطا تحت تحقیقات قرار دارد.»

او همچنین حدود ۱۰ روز قبل وزارت خارجه آمریکا را تهدید کرد در صورت عدم شفاف‌سازی پیرامون این مسئله برای مقام‌های ارشد وزارت خارجه احضاریه صادر خواهد کرد.

حدود ۱۰ روز پیش هم پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن گزارش داد  دولت «جو بایدن» از تحقیقات کنگره در خصوص غائله مربوط به غیبت رابرت مالی جلوگیری کرده است.

وزارت خارجه آمریکا به رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اطلاع داد که به سوالات این کمیته درباره غائله مربوط به رابرت مالی پاسخ نخواهد داد.

در نامه‌ای که به رویت این پایگاه رسیده بود آمده است: «وزارتخانه در جایگاهی نیست که بتواند اسناد یا اطلاعات بیشتری درباره مجوزهای امنیتی پرسنل فراهم کند.»

مک‌کال در مصاحبه جدید خود در روز جمعه گذشته به اورتگاس گفت: «ما حالا می‌فهمیم او چرا در جلسه استماع حاضر نشد. چیزی که عمیقاً درباره آن نگران هستم این است که او به اسناد و اطلاعات رده بالا و حساس دسترسی داشته است. اگر او این اسناد یا اطلاعات را به یک کشور دشمن مثل روسیه یا ایران داده باشد این کار او مصداق خیانت است.»

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان حدود یک ماه پیش گزارش داده بود مجوز امنیتی رابرت مالی چندی پیش به دلیل کوتاهی او در نگهداری اسناد محرمانه معلق شده است. گزارش سی‌ان‌ان حاکی از آن بود که رابرت مالی به همین دلیل به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

یک منبع دیگر به سی‌ان‌ان گفته بود که رابرت مالی به  مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است. خود رابرت  مالی در گفت‌وگو با سی‌ان‌‌ان تصریح کرده بود: «به من اطلاع داده شده که استعلام امنیتی من تحت بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من گذاشته نشده اما انتظار دارم که تحقیقات به زودی و به نحو مطلوب فیصله پیدا کنند. در ضمن، من در مرخصی هستم.»

مقام آمریکایی مورد استناد سی‌ان‌ان گفته بود رابرت مالی تا مدتی بعد از تحقیقات وزارت خارجه در خصوص این موضوع در شغلش حضور داشت اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را نداشت.

اقدام برای تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده بود زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده بود.

بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند که حتی قبل از این مرخصی‌ نقش مالی در امور ایران بسیار کمرنگ شده بود و نیویورک‌تایمز نیز در این خصوص نوشته بود زمانیکه دولت بایدن، مذاکرات غیرمستقیمی را با مقام‌های ایرانی در عمان و در بهار امسال انجام دادند، این «برت مک گورک» مقام ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که نقش رهبری هیأت آمریکایی را ایفا می‌کرد.

اتهامات مطرح‌شده علیه رابرت مالی هنوز مشخص نیستند، اما نمایندگان کنگره مظنون هستند که اطلاعات محرمانه‌ای که باعث تعلیق او از کار شده به مذاکرات دیپلماتیک با ایران ارتباط دارد.

رسانه‌های آمریکا در هفته‌های گذشته گفته بودند رابرت مالی از تلاش‌های دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به حاشیه رانده شده و دولت جو بایدن، برت مک‌گورک، از مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید را مأمور پیگیری این موضوع کرده است.

از جمله دیگر مسائلی که رسانه‌های آمریکا درباره وضعیت دیپلمات آمریکایی گزارش داده‌اند این است که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌.بی.آی) در حال انجام تحقیقات در خصوص نحوه استفاده او از اطلاعات محرمانه است.

رابرت مالی از ژانویه ۲۰۲۱ چند روز بعد از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب شد.

مک‌کال در مصاحبه جمعه گفت: «اینکه فردی که ما بابت اطلاعات در خصوص توافق هسته‌ای ایران و درباره حرف‌های ایرانی‌ها به او تکیه کرده‌ایم قواعد مربوط به صلاحیت‌های امنیتی را رعایت نکرده بسیار نگران‌کننده است.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین