|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۳۶۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
وزیر کشور اضافه کرد: انتخابات همواره مورد تاکید دلسوزان نظام بوده و هست و نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران انتخابات است و دشمنان تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند. برای همین احتمالاً هجمه دشمن علیه انتخابات شروع خواهد شد و به هر ترتیبی تلاش خواهند کرد که با یأس پراکنی، حرف‌های نامربوط، شایعه پراکنی و شایعه‌سازی مردم را نسبت به حضور در انتخابات مردد کنند.

فارس:  وزیر کشور گفت: پیش‌ثبت‌نامِ انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

 احمد وحیدی وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برگزاری انتخابات مجلس و جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

وحیدی بیان کرد: پیش ثبت نام یک فرصت طلایی برای اطراف قضیه ایجاد می‌کند تا مسائل انتخابات را دنبال کند.

وی تصریح کرد: نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم، بحث شفافیت مالی است که برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است.

وزیر کشور افزود: موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه فرصت و اختیار کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب جلوگیری‌ می کند. همچنین مواعیدی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

برای ثبت نام در انتخابات چه مدارکی نیاز است؟

وی تاکید کرد: در پیش ثبت نام مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم سو سابقه و دو تابعیتی نبودن داوطلبان ملاک است.

وحیدی یادآور شد: با این روند وقتی به ثبت نام نهایی برسیم ثبت نام های غیرواقعی ( کسانی که مدارک لازم را ندارند) را نخواهیم داشت و این گونه به داوطلبان واقعی رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر کشور اضافه کرد: انتخابات همواره مورد تاکید دلسوزان نظام بوده و هست و نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران انتخابات است و دشمنان تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند. برای همین احتمالاً هجمه دشمن علیه انتخابات شروع خواهد شد و به هر ترتیبی تلاش خواهند کرد که با یأس پراکنی، حرف‌های نامربوط، شایعه پراکنی و شایعه‌سازی مردم را نسبت به حضور در انتخابات مردد کنند.

انتخابات پرشوری خواهیم داشت

وی افزود: البته همیشه تیر دشمن به سنگ خورده است و من فکر می‌کنم انتخابات پرشوری خواهیم داشت. دشمنان ما مخالف مردم سالاری هستند و البته به دروغ خودشان را طرفدار مردم نشان می‌دهند.

وحیدی در توضیح وضعیت پیشنهاد تناسبی شدن انتخابات نیز گفت: تناسبی شدن انتخابات موضوعی بود که برای تهران پیش بینی شده بود و در نهایت مجلس شورای اسلامی آن را حذف کرد.

مخالفان و موافقان تناسبی شدن انتخابات چه می گویند؟

وی با بیان اینکه در موضوع تناسبی شدن انتخابات دو نگاه وجود دارد، اظهار داشت: بعضی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند که می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر گروه‌های و جریان‌های مختلف علاقمند به مشارکت شود.

وزیر کشور گفت: به هر حال در نظام تناسبی درصدی از نمایندگان خود را می‌توانند به مجلس بفرستند و این یک انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند.

وحیدی افزود: مخالفین نیز حرف‌های دیگری داشتند که در نهایت نتیجه این شد که فعلاً در این دوره از قانون حذف شد. البته آنچه که در قانون پیش بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود بلکه نظام تناسبی و ترکیبی از اکثریت بود و با توجه به اشکالاتی که گرفته شد در نهایت کار به حذف آن منجر شد.

سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است

وزیر کشور در بخش دیگری با بیان اینکه سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است، گفت: قانون جدید انتخابات تلاش دارد مفهوم دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت انتخابات که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده را تقویت کند.

وزیر کشور با اشاره به تبلیغات نامزدها در قانون جدید انتخابات گفت: شیوه‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود. برای نظارت بر تبلیغات کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهند داشت.

تا یک هشتم انتخابات می تواند هوشمند برگزار شود

وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات دارای ۲۵ فرآیند است اما آنچه که مردم در انتخابات بیشتر درگیر آن خواهند بود، احراز هویت و شمارش آرا است که با هماهنگی شورای نگهبان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس یک هشتم صندوق‌های رأی را به صورت هوشمند و برای این کار ایجاد می‌کنیم. در واقع تا یک هشتم انتخابات به صورت هوشمند می‌تواند صورت بگیرد که البته باید در این خصوص با شورای نگهبان به توافق برسیم ضمن آنکه این یک هشتم حداقل است و می‌تواند میزان آن نیز افزایش یابد که آن هم باید به توافق با شورای نگهبان و تأیید آنها برسد.

وی افزود: از بدو امر کار انتخابات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. از جمله همین مسئله ثبت نام‌ها که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین تلاش داریم تا فرآیندهای دیگر انتخابات را یا به صورت کامل و یا دست کم بخشی از آن را به شکل الکترونیکی انجام دهیم.

شیوه‌نامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به زودی ابلاغ می‌شود

وزیر کشور در بخش دیگری گفت: شیوه‌نامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به زودی ابلاغ می‌شود و برای نظارت بر تبلیغات، کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین