کد خبر: ۳۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
حال این که خودروسازان با توجه به این موارد تا چه میزان اجازه افزایش قیمت دارند نیز جای سئوال است که به خوبی با بازار قیمتی ماههای پایانی سال بازی می کند .
حال این که چقدر قیمت ها افزایش خواهد یافت نکته ای است که هنوز مشخص نیست . اما از آنجا که همواره رشد افزایش قیمت خودرو در بازده ای از داده های موجود محاسبه می شود می توان با یک حساب و کتاب سر انگشتی به حدود درصد افزایش قیمت خودرو دست یافت.

ماههای پایانی سال همواره با هیاهوی خرید همراه است.این هیاهو در بازارهای فصلی کمی حال و هوای خاص تری دارد، بازارهایی که از نیازهای روزمره سبد خانوار فاصله می گیرند و کمی رنگ و بوی سرمایه ای تر به خود می گیرند.

 یکی از بازارهای فصلی در پایان سال ، بازار خرید و فروش خودرو است که با فروش های ویژه خودروسازان برای نوروز و دهه فجر آغاز می شود و تا روزهای پایانی سال ادامه دارد و موجب می شود این بازار درماههای پایانی سال و در آخرین فصل خرید و فروش سالیان سال گرمای قابل ملاحظه ای داشته باشد .


امیدواری به رونق بازار خودرویی که در طی سال جاری با رکود  مواجه بوده است شاید به یکی از آرزوهای فعالان این بازار تبدیل  شده، تصمیمات جدید وزیر صنعت در کنار زمزمه های گرانی خودرو در سال آینده موجب شده  تا برخی از دلالان و خریداران خودرو  با چشمان باز و مشامی تیز به رصد آنچه در بازار در حال روی دادن است کنند تا از این آشفتگی تصمیم گیری و گرمای بازار برای خود صید مناسبی را به دام بیاندازند.


هر ساله با نزدیک شدن ماههای پایانی سال دو گروه در تب و تاب خرید به سر می برند. یکی مصرف کنندگان واقعی و دیگری فعالان بازار و هر دو گروه نگران از افزایش قیمت به دنبال فرصتی برای بهره بیشتر هستند بنابراین کم کم بازار به گرمای مطبوع خود می رسد . البته نباید نادیده گرفت که فعالان بازار به دلیل نگاه تخصصی شان همواره در این بازار موفق تر هستند .

شنیدن خبرهای مختلف از تصمیم گیری خروج شورای رقابت از بازار خودرو ، قیمت گذاری خودرو در بورس ، تعیین قیمت بر مبنای واقعیت های اقتصادی عرضه و تقاضا ، افزایش قیمت بر مبنای تورم نقطه به نقطه و تورم بخشی ، مجوزهای قانونی برای افزایش قیمت، و ... همه از فاکتورهای هستند که افزایش قیمت خودرو در سال آینده را بدیهی می کند .

 حال این که خودروسازان با توجه به  این موارد تا چه میزان اجازه افزایش قیمت دارند نیز  جای سئوال است که  به خوبی با بازار قیمتی ماههای پایانی سال بازی می کند .

از سوی دیگر برخی تصمیمات دولتی نیز تاثیر قابل توجهی در گسترش بازار  خودروهای داخلی و تعیین قیمت آنها دارد تصمیماتی همچون انحصاری شدن واردات خودرو و قیمت گذاری آنها در وزارت صنعت نیز به بازار تقاضای داخلی ها تلنگر زده است و بعید نیست که بخشی از تقاضای خرید خوردوهای وارداتی به سمت خوردوهای داخلی با کیفیت سوق یابد .

 حال این که چقدر قیمت ها افزایش خواهد یافت نکته ای  است که هنوز مشخص نیست . اما از آنجا که همواره رشد افزایش قیمت خودرو   در بازده ای از  داده های موجود محاسبه می شود می توان با یک حساب و کتاب سر انگشتی به حدود درصد افزایش قیمت خودرو دست یافت.


خودروسازانی که در سال جاری با در دست داشتن مجوز افزایش 10 درصدی قیمت تنها توانستد 3 درصد افزایش قیمت داشته باشند خود را طلبکار افزایش قیمت می دانند، و به نظر می رسد این گروه خواهان استفاده از مجوز 7 درصدی افزایش قیمت باقی مانده از سال جاری هستند، حال این که طبق فرمولی که شورای رقابت برای تعیین تکلیف افزایش قیمت مصوب کرده است خودروسازان می توانند با توجه به تورم بخشی چند درصدی هم به 7 درصد مورد مطالبه خود بیافزایند. در این راستا شنیده ها  و البته محاسبه ها بر مبنای  فرمول های ریاضی و  اقتصادی حاکی از محاسبه نزدیک به 17 الی 20 درصدی برای قیمت خودرو در سال 94  است .

خودروسازان جاده مخصوص  که خود را محق به افزایش قیمت خودرو می دانند تا کنون در مورد میزان  مطالبه خود برای افزایش  قیمت صحبتی نکرده اند اما به نظر می رسد اگر باز هم مجلسی ها با این رقم افزایش قیمت خودرو مقابله نکنند آبی و نارنجی پوشان جاده مخصوص با افزایش 20 درصدی قیمت هایشان در سال 94 راضی باشند .

البته آنچه که قطعی به نظر می رسد این است که قطعا خودرو در سال آینده گران خواهد شد  و اگر بنا به روال محاسبه ای خودروسازان ، دولت با افزایش 20 درصدی موافقت نکند اما قطعا بازده افزایش قیمتی خودرو با توجه به 7 درصد مورد مطالبه سال 93 کمتر از 10 الی 15 درصد نخواهد بود .

منبع: اعتدال


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین