|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۳۶۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸

فارس:  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از طریق ویدیو کنفرانس در اجلاس سران گروه بریکس در آفریقای جنوبی شرکت خواهد کرد. 

این خبر را دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ساعاتی بعد از آن اعلام کرد که آفریقای جنوبی مدعی شد رئیس‌جمهور روسیه در آن اجلاس شرکت نخواهد کرد. 

پسکوف به رسانه‌های روسیه گفت پوتین علی‌رغم حضور از راه دور در نشست سران بریکس نقش «فراگیری» در آن خواهد داشت. 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای شرکت در این اجلاس به نمایندگی از پوتین به ژوهانسبورگ سفر خواهد کرد. 

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه در ۱۶ مارس گذشته حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین را صادر کرده است. این دادگاه بین‌المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرده است.

بعد از صدور این حکم، روزنامه ساندی تایمز چاپ آفریقای جنوبی در گزارشی به نقل از چند مقام ادعا کرد، این کشور به ولادیمیر پوتین گفته، در نشست سازمان بریکس که قرار است ماه اوت در ژوهانسبورگ برگزار شود حضور پیدا نکند چرا که ممکن است بازداشت شود. یک مقام دولتی آفریقای جنوبی به ساندی تایمز ادعا کرده بود: «اگر او به کشور ما سفر کند هیچ چاره‌ای جز بازداشت او نداریم و مجبوریم این کار را کنیم.»

با این حال «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفته بود چنانچه کشورش در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به آن کشور برای شرکت در اجلاس بریکس اقدام به بازداشت او کند به مسکو اعلان جنگ کرده است. 

قبل از این، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در واکنش به این حکم گفته بود حاضر است که کشورش را از دیوان بین المللی لاهه خارج می‌کند تا پوتین بتواند به آفریقای جنوبی سفر کند.

اجلاس سازمان بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قرار است در تاریخ 22-23 اوت (31 مرداد و اول شهریور) به میزبانی ژوهانسبورگ برگزار شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین