|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
سید محمد مقیمی در نشست سراسری مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه‌ها، با تاکید بر اجرای مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه درباره مواجهه مرحله‌ای با پدیده بی‌حجابی در دانشگاه در نیمسال تحصیلی گذشته اظهار داشت: عموماً مشکلی که در مبحث رعایت حجاب و پوشش مناسب در جامعه داریم، این است که بخشی از زنان و دختران که اهتمام به رعایت حجاب مناسب ندارند، بعضاً جو زده شده‌اند.

ایرنا: رئیس دانشگاه تهران در خصوص رصد و پایش وضعیت حجاب و عفاف در این دانشگاه در نیم سال گذشته تحصیلی گفت: برخی گزاره های مطرح شده از سوی دانشجویان نشان می دهد بخشی از غفلت‌ها در زمینه حجاب، ناشی از جو زدگی و محیط زدگی است.

سید محمد مقیمی در نشست سراسری مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه‌ها، با تاکید بر اجرای مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه درباره مواجهه مرحله‌ای با پدیده بی‌حجابی در دانشگاه در نیمسال تحصیلی گذشته اظهار داشت: عموماً مشکلی که در مبحث رعایت حجاب و پوشش مناسب در جامعه داریم، این است که بخشی از زنان و دختران که اهتمام به رعایت حجاب مناسب ندارند، بعضاً جو زده شده‌اند.

وی افزود: در نیم سال گذشته تحصیلی در رصد و پایش وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه تهران، در مواجهه با معدود دانشجویانی که در زمینه حجاب مراقبت لازم را انجام نمی‌دادند، از آنها پرسش می‌کردیم. بخشی از آنها در حوالی این مضمون پاسخ می‌دادند که «تحت فشار محیط جامعه هستیم.» بنابراین بخشی از این افراد، نه از سر لجاجت بلکه بخاطر جو زدگی دچار سستی و اهمال در زمینه حجاب شده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه موضوع زنان و اهمیت جایگاه آنها در امور اجتماعی جزو موضوعات روز دنیا در دهه‌های اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: در اروپا در دوره‌ای که می‌توان نام آن را دوره جاهلیت نامید، زنان نه تنها جایگاهی نداشتند بلکه از حق رأی، حق مالکیت و حق ارث و طبیعی‌ترین حقوق خود محروم بودند.

وی ادامه داد: تقریبا حدود یکصد سال است که داعیه‌داران مکتب فکری فمینیسم از رویکرد تفریطی نسبت به زن، به رویکرد افراطی روی آورده و خانواده‌زدایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که هر از چند گاهی هم شاهد بروز و ظهور آن در بخشی هر چند کوچک از زنان و دختران کشورمان هستیم که تحت تاثیر قرار می‌گیرند و نمونه بارز آن التهابات اخیر بود که در جامعه و دانشگاه‌ها شاهد آن بودیم و بهانه این التهابات نیز زنان و طلب آزادی برای آنها و مسائلی در حاشیه بحث زنان بود.

مقیمی درباره الگوهای زن مسلمان نیز اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) در جایی که لازم بود از ولایت دفاع کرد و عفاف ایشان زبانزد بود و حضرت زینب کبری (س) نیز نهضت عاشورا و نهضت حسینی را زنده نگاه داشت. این بزرگوار با فصاحت و بلاغت و شجاعت بی‌نظیر و صبوری، فداکارانه و افتخارآفرین ظاهر شد. امروز نیز اگر در جامعه ایرانی خودمان، تمدن انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم مبنای شکل‌گیری آن به حضرت فاطمه معصومه (س) برمی‌گردد و حول محور این بانوی مکرمه، تمدنی دیرینه و شکل‌دهنده انقلاب اسلامی بوجود آمده است.

وی تاکید کرد: در کدام جامعه و تمدنی سراغ دارید که نمونه هایی از این بانوان اثرگذار، منشأ تحول و تعالی جامعه شده باشند. با وجود این الگوهای ناب، باید بسیار مراقب باشیم و تلاش کنیم تا زمینه‌ای فراهم شود دانشجویان جوان که دخترانمان محسوب می‌شوند، به اصالت فرهنگی و دینی خودمان برگردند و بجای رجوع به نحله‌های فمینیستی، از این بانوان تاریخ اسلام که نمونه‌های آنها در این مرز و بوم کم نیستند، الهام بگیرند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه وظیفه‌ای سنگین بر دوش دارند که با نگاه پدرانه و مادرانه نسبت به دانشجویان، آنها را به سطحی از شناخت و تحلیل برسانند که دچار جو زدگی‌های آنی نشوند. البته نقش مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه‌ها نیز برای بسترسازی در این زمینه شاخص است.

وی خاطرنشان کرد: جو غبارآلودی که گاهی در جامعه ایجاد می‌شود، موقت است، اما غبارهای آن لاجرم روی الگوهای در دسترس ما می‌نشیند و از طرف دیگر کمتر برای تبیین زندگی الگوها و بزرگواران‌مان و تبیین نگاه اسلام به زن و جایگاه زن همت کرده‌ایم. اگر غربی‌ها یک قرن است به این جمع‌بندی رسیده‌اند که به بحث زن، جایگاه زن و رأی زن توجه کنند، پیامبر گرامی اسلام (ص)، قرن‌ها پیش رای و دیدگاه زنان را به رسمیت شناختند و واقعه غدیر خم، زنان را به بیعت با امام علی (ع) دعوت کردند. این حرکت نمادین پیامبر اکرم(ص) که زنان در پشت پرده دست در درون ظرف آب گذاشتند و این سو نیز امام علی (ع) دست در همان ظرف آب فرو برد، پیام روشنی را به همه منتقل می‌کند.

مقیمی ادامه داد: بانوان متعهد دانشگاهی، امروز در خط مقدم جهاد فرهنگی، وظیفه کنش اجتماعی عفیفانه را بر عهده دارند. باید زنان با جهاد فرهنگی خود در مقابل جریان بی‌بندوباری که در قالب مکتب دروغین، کاذب و جعلی فمینیستی مطرح می‌شود، بایستد و اجازه ندهد با این فعالیت‌های غبارگونه کنونی، جریان اصیل و ماندگار زن مسلمان غبارآلود شود و از دسترس دخترانمان به ویژه قشر دانشجو و دانشگاهی خارج شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه برای انتخاب افراد برای مسئولیت‌های مدیریتی حتما لازم است جنبه‌های منطقی و عقلانی در آن فرد به جنبه‌های احساسی بچربد، خاطرنشان کرد: در مواجهه با تبلیغ برابری زن و مرد توسط فمینیست‌ها خیلی جو زده و موج زده نشویم. اگر با مبناهای اسلامی و با عنایت به آنچه که در علم مدیریت منابع انسانی به ما آموخته شده ست، جلو برویم، دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.

حضور معاون خانم در ترکیب هیات رئیسه برای اولین بار در تاریخ دانشگاه تهران

مقیمی همچنین با اشاره به انتصاب الهام امین‌زاده به عنوان معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، گفت: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه تهران، در دوره جاری مدیریتی دانشگاه یک خانم به عنوان معاون دانشگاه در ترکیب هیات رئیسه دانشگاه تهران حضور پیدا کرده است. البته سهمیه‌بندی اعطای پست مدیریتی به زنان کار درستی نیست، بلکه لازم است مشاغل مدیریتی و غیر مدیریتی برای خانم‌ها را بر اساس شایستگی‌های تخصصی و ویژگی‌های شخصیتی آنها در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه این نشست‌ها و شبکه ارزشمندی که در حوزه مشاوران امور بانوان و خانواده دانشگاه‌های کشور شکل گرفته است، ماموریت مهمی برعهده دارد؛ گفت: مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه‌ها امروز به عنوان کسانی که وظیفه جهاد فرهنگی در خط مقدم را بر عهده دارند باید مورد حمایت قرار گیرند و با بهره‌مندی از آموزه‌های دین مبین اسلام و پرهیز از محیط زدگی و تبعیت کورکورانه از نحله‌های فکری فمینیستی، مسیر تعالی بخشی را برای تحکیم بنیان‌های خانواده ترسیم کنیم.

نشست سراسری مشاوران امور بانوان و خانواده روسای دانشگاه‌ه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین