|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۳۶۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در ابتدای سال ۲۰۱۱، دولت سوریه و بشار اسد در انزوای سیاسی قرار گرفتند اما پیوندهای اقتصادی،‌ نظامی و سیاسی میان دمشق و بغداد در تمام سال‌های درگیری برقرار بود.

بی بی سی: محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق، در راس هیاتی وارد دمشق پایتخت سوریه شد و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بگرمی از او استقبال کرد. این نخستین بار طی ۱۲ سال گذشته است که نخست‌وزیر عراق به سوریه سفر کرده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در ابتدای سال ۲۰۱۱، دولت سوریه و بشار اسد در انزوای سیاسی قرار گرفتند اما پیوندهای اقتصادی،‌ نظامی و سیاسی میان دمشق و بغداد در تمام سال‌های درگیری برقرار بود.

در کنفرانس خبری مشترک در دمشق، سودانی گفت که عراق برای سهم عادلانه آب فرات با سوریه همکاری می‌کند. او همچنین گفت که کشورش از لغو تحریم‌های سوریه حمایت می‌کند.

به گزارش رویترز، تقویت همکاری‌های اقتصادی و مهار تهدید شبه‌نظامیان داعش در امتداد ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دو کشور از محورهای گفتگوی دو کشور خواهد بود.

مسئله دیگری که بارها همسایگان سوریه از جمله اردن اشاره کرده‌اند قاچاق مواد مخدر و روانگردان بخصوص قرص کاپتاگون از طریق این کشور است.

هر چند وقت یکبار هم درباره کشف محموله قاچاق قرص کاپتاگون‌ از سوریه به مقصد کشورهای همسایه منتشر می‌شود، از جمله اوایل ماه جاری خورشیدی پلیس عراق از کشف ۲۵۰ هزار قرص کاپتاگون در مرز سوریه خبر داد.

سوریه به کشورهای عراق،‌ اردن و مصر وعده داده است که با مسئله قاچاق مواد مخدر از این کشور به کشورهای همسایه مبارزه جدی‌تری کند.

یک پژوهشکده آمریکایی به نام نیولاینز در گزارشی بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت سوریه، از جمله ماهر اسد‌ برادر بشار اسد را متهم به دست داشتن در تولید و قاچاق کاپتاگون کرده است.

آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را از جمله برای دو پسرعموی بشار اسد در رابطه با تولید و تجارت مواد مخدر و بویژه کاپتاگون وضع کرده‌اند.

سفر سودانی به دمشق همزمان با بازگشت دوباره دولت بشار اسد به اتحادیه عرب و از سرگیری روابط کشورهای منطقه با دولت سوریه است.

وزیران خارجه ۲۲ کشور اتحادیه عرب در اجلاسی در قاهره در اردیبهشت بدون رای‌گیری توافق کردند سوریه به این اتحادیه بازگردد و دو هفته پس از آن بشار اسد در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهر جده عربستان سخنرانی کرد و با استقبال سران سایر کشورها به ویژه ولیعهد عربستان رو به رو شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین