|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۳۶۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در پایان اجلاس ناتو به سی‌ان‌ان گفت پذیرش اوکراین در این پیمان در شرایطی که در حال جنگ با روسیه است، به معنی ورود ناتو و مشخصا آمریکا در مقطع کنونی به جنگ علیه روسیه خواهد بود.

دو روز پس از نشست سران ناتو با محوریت بحث در مورد تهدیدات امنیتی ناشی از روسیه، یک فرمانده ارشد ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر تأیید کرد که کشورش نخستین محموله بمب‌های خوشه‌ای را از آمریکا دریافت کرده است.

ژنرال اولکساندر تارناوسکی، فرمانده عملیات «نیروهای مشترک» اوکراین، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت ارتش هنوز از این بمب‌ها که می‌توانند شرایط جنگی را «به‌طور اساسی تغییر دهند، استفاده نکرده است».

او افزود که اوکراین این بمب‌ها را در مناطق غیرنظامی به کار نخواهد برد.

تأیید ورود نخستین محموله بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در شرایطی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، بدون دستیابی به خواسته اصلی خود برای عضویت اوکراین در ناتو، نشست دو روزه این هفته سران ناتو در ویلینیوس را ترک کرد.

پیش از بازگشت آقای زلنسکی به کی‌یف، سران ناتو به او اطمینان دادند که اوکراین در آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی جایگاه خواهد داشت.

همچنین وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت «شک ندارد» که اوکراین پس از پایان جنگ جاری، به ناتو خواهد پیوست.

ژنرال لوید آستین افزود: «هنوز باید اقدامات زیادی انجام شود تا تجهیزات و آموزش اوکراین به معیارهای ناتو برسد».

او گفت باید اطمینان حاصل شود که اوکراینی‌ها دارای قابلیت‌های کامل هستند.

وزیر دفاع آمریکا در این گفتگو از تصمیم دولت واشینگتن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین دفاع کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در پایان اجلاس ناتو به سی‌ان‌ان گفت پذیرش اوکراین در این پیمان در شرایطی که در حال جنگ با روسیه است، به معنی ورود ناتو و مشخصا آمریکا در مقطع کنونی به جنگ علیه روسیه خواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در واکنش به تصمیمات سران ناتو گفت تجهیز اوکراین به جنگنده‌های اف-۱۶ که دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای هستند، خطر درگیری مستقیم نظامی میان آمریکا و ناتو علیه روسیه را ایجاد می‌کند.

با وجود تصمیم سران ۱۱ کشور از ۳۱ عضو ناتو به آغاز آموزش خلبانان اوکراینی از چند هفته دیگر برای کار با جت‌های اف-۱۶، هنوز تاریخ دقیقی برای تحویل این بمب‌افکن‌های ساخت آمریکا به ارتش اوکراین تعیین نشده است.

در این میان، خبرگزاری تاس روز چهارشنبه گزارش داد که رؤسای تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و روسیه در یک گفتگوی یک ساعته به‌ویژه درباره اوکراین رایزنی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش منابع روسیه، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، در خصوص رویدادهای مرتبط با شورش نیروهای شبه‌نظامی گروه «واگنر» در روز سوم تیر با سرگئی ناریشکین، رئیس تشکیلات اطلاعات خارجی روسیه، گفتگو کرد.

خبرگزاری تاس به زمان این مذاکره اشاره نکرده و آمریکا نیز در این باره بیانیه نداده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پیشتر تأکید کرده بود که ایالات متحده در شورش یوگنی پریگوژین، رئیس «واگنر»، نقشی نداشته است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، در واکنش به مذاکره میان رؤسای نهادهای اطلاعاتی آمریکا و روسیه، به خبرگزاری رویترز گفت که سرگئی ناریشکین اختیاری برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین ندارد.

آقای پودولیاک افزود روسیه به سوی شکست خوردن در جنگ پیش می‌رود.

در این میان در ارتباط با تحولات میدانی جنگ، نیروی هوایی اوکراین خبر داد که روسیه بامداد پنج‌شنبه برای چندمین روز پیاپی با پهپادهای انتحاری ساخت ایران از نوع «شاهد» به کی‌یف حمله کرده و چند تن را زخمی کرد.

ارتش اوکراین در کانال تلگرامی خود از افتادن قطعات پهپادهای سرنگون‌شده در پنج محله کی‌یف خبر داد.

از یک روز پیش از نشست سران ناتو، اوکراین هر روز اعلام کرده که ارتش روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی به کی‌یف و شمار دیگری از شهرهای این کشور حمله کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین