کد خبر: ۳۶۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
مقیسه توسعه فرهنگی را ماموریت اصلی رسانه دانست و گفت: توسعه فرهنگی وظیفه و ماموریت اصلی رسانه است، لذا اولویت برخورد ما اولویت‌های محتوایی و فرهنگی است. رسانه‌ به دلیل ماموریتی که دارد باید همه ابعاد صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و ...را رعایت کند ولی برای ما وضعیت فرهنگی اولویت بیشتری دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» تاکید کرد: همانطور که از محتوای سالم در تولید و نشر و تبلیغ حمایت می‌کنیم اجازه نخواهیم داد که مباحث غیر اخلاقی تولید و منتشر شوند.

به گزارش روابط عمومی صداوسیما، سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» اعلام کرد: اولویت «ساترا» ابعاد فرهنگی است.

وی درباره رشد زیست بوم صوت و تصویر فراگیر عنوان کرد: در این مسیر نیاز به تنظیم‌گری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایت‌ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است.

مقیسه توسعه فرهنگی را ماموریت اصلی رسانه دانست و گفت: توسعه فرهنگی وظیفه و ماموریت اصلی رسانه است، لذا اولویت برخورد ما اولویت‌های محتوایی و فرهنگی است. رسانه‌ به دلیل ماموریتی که دارد باید همه ابعاد صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و ...را رعایت کند ولی برای ما وضعیت فرهنگی اولویت بیشتری دارد.

همه باید وظیفه شان را خوب انجام بدهند

رییس ساترا که با برنامه «رهنمون» رادیو فرهنگ گفت و گو می کرد، حمایت از مصرف کننده را از وظایف اصلی ساترا برشمرد و اظهار کرد: ما ضوابط و قواعد لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده را تدوین و ابلاغ کرده‌ایم و در سایت ساترا قرار داده‌ایم تا عموم مردم، فعالان این صنعت و ناظران این زیست بوم از آن آگاه باشند.

وی بر ضرورت همکاری همه نهادهای زیربط در حوزه تولیدات فضای مجازی تاکید کرد و گفت: در حوزه فضای مجازی، زنجیره‌ای از نهادها باید همکاری کنند تا تنظیم‌گری و ممیزی به درستی اعمال شود، یعنی همه نهادهای مرکز ملی شورای فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، فراجا، ساترا و... باید وظیفه‌شان را به خوبی انجام بدهند.

مقیسه خاطرنشان کرد: اگر وضعیت کنونی نامطلوب است شاید صداوسیما و ساترا وظیفه‌شان را به خوبی انجام داده باشند و باید به سراغ سایر حلقه‌های این زنجیره برویم.

خود مردم بهترین ناظر هستند

او سپس با تاکید بر حجم زیاد محتوا در فضای مجازی توضیح داد: حجم محتوا در فضای مجازی آنقدر زیاد است که همه آنها قابلیت ممیزی پیش از پخش و نشر را ندارند و خود مردم می‌توانند بهترین ناظر و ممیزی باشند، لذا ما در سامانه ساپرا موجود در ساترا پذیرای دیدگاه، آرا، اخبار تخلفات احتمالی، و مطالبات مردمی هستیم.

رئیس ساترا در عین حال ساترا را از معاونت‌های سازمان صداوسیما دانست و گفت: ساترا در سال ۹۵ با هدف تنظیم مقررات و ممیزی بر رسانه‌های مجازی تأسیس شد و فعالیتش از ابتدا با قوانینی مطابق با قوانین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بوده است، یعنی صداوسیما پیش از همه در فضای مجازی وارد عمل شده و فعالانه در این فضا عمل کرده است و برای اینکه ظرفیت‌های فضای مجازی را به نفع رسانه ملی و مردم به کار بگیرد، فراخوان آی پی تی‌وی‌ها را زد که در آنجا به ۵ شرکت مجوزهایی در زمینه پخش زنده، ایجاد شبکه، بهره‌گیری از آرشیو سازمان، ایجاد vod و aod و... داده شد و از یک جایی به بعد، شبکه‌های نمایش‌های خانگی رشد بیشتری پیدا کردند و قرار شد که یک واحد ساختاری مستقلی به نام ساترا ایجاد شود.

صداوسیما از ساترا حمایت می‌کند؟

مقیسه با تاکید بر اینکه نهاد تخصصی یک صنعت، باید تنظیم گر آن صنعت باشد بیان کرد: فرد یا نهاد تنظیم گر باید ابتدا اشراف، توانایی و صلاحیت در حوزه فعالیت خود را داشته باشد تا بتواند به خوبی حمایت و تنظیم گری داشته باشد و نیز اجازه بدهد که آن صنعت رشد کند نه اینکه خودش مانعی بر سر راه رشد آن صنعت شود، یعنی یک سوال مطرح است. صداوسیما که خودش تولیدکننده است آیا اجازه رشد به دیگران در این حوزه را می‌دهد؟ و بخش خصوصی می‌تواند ظرفیت‌های رسانه‌ای بسیار فضای مجازی را جذب کند؟ و فضای مجازی را به فرصت تبدیل کند؟ ‌ما معتقدیم که بله و لذا حمایت هم می‌کنیم و برگزاری رایگان نمایشگاه و برگزاری «مجمع رصتا» و دعوت از نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در شوراهای سیاستگذاری‌ از نشانه‌های این اعتقاد و حمایت‌مان است و نیز سرعت بررسی طرح‌ها و فیلمنامه‌های رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی از دیگر نشانه‌هاست که قابل قبول و حتی از خود صداوسیما بیشتر است.

وی افزود: ما در یک سال اخیر ۱۵۰ عنوان طرح را بررسی کردیم که ۶۰ طرح مجوز گرفته و ۵۰ طرح هم برای بازنویسی رفته‌اند و این نشان می‌دهد که با وجود ساترا صنعت نمایش خانگی نه تنها ضرر نکرده بلکه منافعی هم کسب کرده است.

حساب آنها که می خواهند مباحث غیراخلاقی تولید کنند جداست

رئیس ساترا حساب کسانی که می‌خواهند محتوای نامناسب تولید کنند را از بقیه جدا دانست و تاکید کرد: ما از تولیدکنندگان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که بخواهند محتوای سالم تولید کنند حمایت و حتی تبلیغ می‌کنیم و در غیر این صورت ما حافظ و مدافع حق مردم خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد مباحث غیراخلاقی تولید و منتشر شود.

او در ادامه با اشاره به فرآیند تولید محتوای صوت و تصور فراگیر هم عنوان کرد: در این فرآیند، زنجیره‌های ارزش آفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و ... تا برودکست تا محصولات جانبی همه یک زنجیره است. به نظرم یکی از مهمترین اهداف اتحادیه و مجامع می‌تواند کمک به هم‌افزایی و هم راستایی فعالیت‌ها زنجیره‌های ارزش آفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.

مقیسه در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اهمیت حوزه تنظیم گری هم تاکید کرد: در این مسیر نیاز به تنظیم‌گری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایت‌ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همینطور زمینه‌ساز رشد پایدار برای همه فعالین صنعت در یک رقابت سالم است.

مجازات و جرم باید باهم تناسب داشته باشند

رئیس ساترا در پایان اظهار کرد: برای تنظیم گری این زیست بوم فرهنگی که نسبت به دیگر رسانه‌ها خطر پذیری بیشتری دارد. باید نکاتی از جمله گزینش هوشمندانه وهوشیارانه مردم توجه کرد؛ چراکه بیشتر پلتفرم‌ها در چهارچوب قوانین فعالیت می‌کنند و مردم باید گزینش نیکو داشته باشند. همچنین اگر در برنامه‌ای خطایی رخ داد، نمی‌شود کل آن سکو و پلتفرم را تعطیل کرد و باید مجازات و جرم با هم تناسب داشته باشد.

مقیسه با اشاره به این‌ نکته که حتی سکوهایی که به عملکرد ساترا انتقادهای جدی دارند، آنرا به کلی زیر سوال نمی‌برند و به ضرورت وجودش اذعان دارند هم توضیح داد: همه محتواهای بارگذاری شده در پیام رسان‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌ها از قبل ممیزی و نظارت نمی‌شوند پس لزوم فعالیت ساترا با توجه به حساسیت رسانه مورد توجه است.

در برنامه «رهنمون» رادیو فرهنگ این هفته به طرح این سوال که حدود، باید، نبایدهای سیاستگذاری و نظارت در امور شبکه‌های پخش نمایش خانگی کجاست؟ درباره سیاست گذاری و نظارت قبلی و فعلی و دیدگاه فعالان فرهنگی در عرصه تولید و پخش برنامه در فضای مجازی بحث شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین