کد خبر: ۳۶۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مک‌کال در نامه خود تمام جزئیات را در مورد پرونده تعلیق مالی خواسته است، برای مثال اتهامات چه هستند، تحقیقات در چه مرحله‌ای است، تا کجا پیش رفته‌ و تا حالا چه نتیجه‌ای گرفته‌اند، آیا مالی اطلاعات محرمانه‌ای را به کسی داده است یا نه.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه به وزارت خارجه آمریکا فرصت داده تا تمامی اطلاعات مربوط به تعلیق رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا به ایران، را در اختیار کمیته بگذارد. هنوز جزئیات این موضوع در هاله‌ای از ابهام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با آماده بودن این وزارت‌خانه برای جواب دادن به مک‌کال، صریح جواب نداد ولی گفت که نامه را دریافت کرده‌اند و با دفتر مک‌کال در تماس خواهند بود.

مک‌کال در نامه خود تمام جزئیات را در مورد پرونده تعلیق مالی خواسته است، برای مثال اتهامات چه هستند، تحقیقات در چه مرحله‌ای است، تا کجا پیش رفته‌ و تا حالا چه نتیجه‌ای گرفته‌اند، آیا مالی اطلاعات محرمانه‌ای را به کسی داده است یا نه.

مک‌کال خواسته که کفیل مالی، آبراهام پِیلی همراه با برت مک‌گرک که در شورای امنیت ملی کاخ سفید است، تا پایان این ماه به کمیته بروند و به پرسشهای آنها پاسخ بدهند.

کنگره از ماه مه زمانی که وندی شرمن با یک عده دیگر از مقامات ارشد یک جلسه محرمانه در مورد ایران داشتند، در جریان بود که مالی مسئله خانوادگی داشته و نمی‌توانسته خودش حضوری در واشنگتن باشد.

در آن زمان مالی هنوز به نوعی کار می‌کرد و ایمیل‌هایی از طرف او و بین مقامات رد و بدل می‌شد ولی هنوز معلوم نیست از چه زمانی مجوز امنیتی‌اش تعلیق شد.

برخی منابع خبری می‌گویند که اکنون «اف‌بی‌آی» هم در این مسئله دخیل است. آخرین خبر در این مورد را شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گزارش داد ولی گفت هنوز معلوم نیست که آیا این پرونده کیفری است یا نه.

روزی که خبر تعلیق مالی منتشر شد، او به بعضی از خبرگزاری‌ها گفته بود که خودش هم همان روز متوجه شده و انتظار دارد که مسئله به زودی و به نفع او تمام شود.

از اول هم انتقادات زیادی به انتخاب رابرت مالی شده بود. بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا نیز که مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند، به خصوص بعد از اعتراضات سراسری اخیر در ایران، او را مورد حمله خودشان قرار دادند.

از کنگره گرفته تا اندیشکده‌ها همه مخالف مالی بودند به خصوص آنهایی که مخالف برجام هستند.

ایرانیانی که در واشنگتن دست به اعتراض می‌زدند اغلب بنرهایی در دستشان بود که روی آنها نوشته شده بود «مالی باید اخراج بشود» و اعتراض به این مسئله داشتند که مالی با ایرانیانی مشورت می‌کرد که در واشنگتن حداقل به عنوان «لابی جمهوری اسلامی» معروف شده بودند.

همینطور این که مالی در گذشته دور، سفری به تهران داشته که این مسئله را چندی پیش معاون اندیشکده گروه بین‌المللی بحران در کنفرانس اندیشکده «جی استریت» تائید کرد که ۱۸ سال پیش که به ایران دعوت شده بود تا در مورد سیاست‌های دولت آمریکا توضیح بدهد و مالی را هم با خودش به ایران برده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین