|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۳۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
رسانه های شایعه‌ساز با سرمستی نوشته اند اکرمی "با حکم مرتضی بانک به عنوان «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» منصوب شد" حال آنکه در متن حکم مذکور چنین سمتی برای اکرمی دیده نمی‌شود.
سوءاستفاده برخی رسانه‌های منتقد دولت در استفاده از سمت حجت الاسلام سید رضا اکرمی، در روزهای اخیر حتی تا مرز شایعه استعفای او نیز پیش رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، ماجرا از این قرار است که اکرمی در یکی از برنامه های تلویزیونی - شناسنامه – در پاسخ به سوالات سیاسی مجری به بیان نظرات شخصی خود پرداخت.

این پاسخ ها بلافاصله از سوی برخی رسانه های منتقد دولت، با زیرکی رسانه ای به عنوان "موضع دولت" جا انداخته شد. بلافاصله دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد که سیدرضا اکرمی "رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی" است، نه یک "مقام دولتی"؛ هرچند این مسجد در مجموعه نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است.

با این وجود همین رسانه ها با فضاسازی مجدد تلاش کردند تا چنین القا کنند که دفتر سخنگوی دولت سمت سیدرضا اکرمی را نادیده گرفته است!

اشاره آنها به تیتر خبری است که روز یکشنبه سوم شهریور 92 روی خروجی سایت ریاست جمهوری قرار گرفته است. تیتر خبر این بود: "انتصاب اکرمی به سمت رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری". با این وجود در متن خبر نوشته شده بود: "مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی را به سمت «رییس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی» منصوب کرد."

حال چگونه است که رسانه های منتقد بخشی از خبر را خوانده و بخش اصلی – که متن حکم صادرشده برای اکرمی را مشخص می کرد – به عمد نمی بینند جای سوال دارد.

تلاش برای جا انداختن این اشتباه عمدی تا جایی پیش رفت که فارس و کیهان با سرمستی وصف ناپذیری تلاش کردند تا از این موضوع سوءاستفاده کنند.

فارس با تیتر "دفتر سخنگوی دولت: اکرمی «سمت دولتی» ندارد/ متن حکم «بانک» برای اکرمی" تلاش کرد تا متن حکم بانک برای اکرمی را به عنوان سند گاف دفتر سخنگوی دولت جا بیندازد اما در همان "متن حکم" هم دچار اشتباه – عمدی؟! – شده است.

فارس نوشته اکرمی "با حکم مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» و امام جماعت مسجد سلمان فارسی منصوب شد که عین این حکم نیز در سایت ریاست‌جمهوری آمده است." حال آنکه آنچه فارس بدان استناد کرده چنین سمتی برای اکرمی دیده نمی شود.

در سند مورد استناد فارس آمده است: "مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی را به سمت رییس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی منصوب کرد." که به وضوح هیچ خبری از عنوان "رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری" وجود ندارد.


فارس به خبر سایت ریاست جمهوری اشاره کرده در حالی که در متن خبر و حکم مرتضی بانک، آنچه این خبرگزاری مدعی آن شده وجود ندارد. فارس با زیرکی تلاش کرده است تا تیتر خبر را همان حکم مرتضی بانک عنوان کند که البته تیتر مذکور نیز اصلاح شده است

کیهان هم تیتر "با تکذیب حکم رسمی/ دولت از مواضع انقلابی اکرمی برائت جست!" را انتخاب و ادعای فارس را تکرار کرد.

گفتنی است متن حکم مرتضی بانک برای سید رضا اکرمی بدون هیچ تغییری در سایت ریاست جمهوری موجود است و این سایت صرفا تیتر خبر مربوط را با ارائه توضیح لازم اصلاح کرده است.

نتیجه همه این خبرسازی ها این بود که در برخی محافل شایعه شد حتی اکرمی از سمت خود برکنار شده یا استعفا داده است! با این وجود خود اکرمی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: "بنده در حال حاضر در نهاد ریاست جمهوری انجام وظیفه کرده و امام جماعت مسجد سلمان فارسی هستم و هیچ مطلب جدیدی وجود ندارد."

مشخص نیست که پافشاری رسانه های منتقد دولت در انتشار خبری نادرست تا کجا پیش خوهد رفت هرچند شواهد نشان می دهد حد و مرز مشخصی برای آن وجود ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین