|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۳۶۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
بونداروف در واکنش به این اقدامات ترکیه گفت: «تحولات هفته‌های گذشته،‌متأسفانه، صراحتاً نشان می‌دهد که ترکیه به تدریج و به طور پیوسته به تبدیل شدن از یک کشور بی‌طرف به یک کشور غیردوست ادامه می‌دهد».

فارس: «ویکتور بونداروف» رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس تصریح کرد که ترکیه پس از یکسری «تصمیمات تحریک‌آمیز» در حال تبدیل شدن به یک «کشور غیردوست» است.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در آستانه اجلاس شهر «ویلنیوس» لیتوانی مدعی شد که رئیس جمهور ترکیه مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی را کنار گذاشته است.

پیش از آن نیز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه هفته گذشته در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود از عضویت این کشور در ناتو حمایت کرد.

بونداروف در واکنش به این اقدامات ترکیه گفت: «تحولات هفته‌های گذشته،‌متأسفانه، صراحتاً نشان می‌دهد که ترکیه به تدریج و به طور پیوسته به تبدیل شدن از یک کشور بی‌طرف به یک کشور غیردوست ادامه می‌دهد».

وی ادامه داد که مجموعه‌ای از «تصمیمات تحریک‌آمیز» پس از سفر روز جمعه زلنسکی به ترکیه اتخاذ شد که نشان داد که آنکارا از تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت کرد و برخلاف توافقات با روسیه، رهبران «آزوف» را آزاد کرد.

ولودیمیر زلنسکیر پس از پایان سفر رسمی خود به ترکیه، روز شنبه 17 تیر ماه، پنج نفر از فرماندهان گردان اوکراینی «آزوف» در مجتمع «آزوفستال» در ماریوپول در جنوب شرق اوکراین تسلیم شده بودند و با توجه به مفاد توافق تبادل اسرای جنگی با روسیه در سال گذشته، مجبور به زندگی در ترکیه شده بودند، با خود به اوکراین بازگرداند.

این افراد در حالی آزاد شدند که ترکیه با روسیه توافق کرده بود که آن‌ها تا پایان جنگ اوکراین در ترکیه بمانند.

بونداروف با اشاره به این اقدامات ترکیه تصریح کرد: «چنین رفتاری چیزی جز خنجر به پشت نیست و یک گام غیردوستانه محسوب می‌شود» در نتیجه فشارهای ناتو صورت گرفته است.

وی تصریح کرد که تنها دلیلی که ناتو به ترکیه نیاز دارد، «کنترل تنگه‌ها دریای سیاه و ثبات‌بخشی یا ثبات‌زدایی در منطقه خاورمیانه است» و ترکیه باید به «ترک ناتو و ایجاد ائتلاف با روسیه» بیاندیشد.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با اعلام این که بازگشت فرماندهان گردان «آزوف» از ترکیه به اوکراین، نقض مفاد قراردادهای موجود است، تأکید کرده بود که پیش‌شرط‌های بازگشت عملاً از سوی طرف‌های ترکیه‌ای و اوکراینی، نقض شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین