|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۱
کد خبر: ۳۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
او گفت که به عقیده او حسن روحانی رئیس جمهور ایران و حلقه نزدیکان او "عمیقا به بهبود روابط با آمریکا متعهد هستند."
جیم اسلتری نماینده سابق کنگره آمریکا پس از بازدیدی در ماه دسامبر از ایران می گوید یکی از موانع بهبود روابط، فقدان روابط شخصی میان سیاستمداران دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اسلتری روز دوشنبه در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: "برای ایرانی ها مساله احترام خیلی مهم است، یک چیزی که آرزویش را دارند حفظ احترام است."

اسلتری، ۶۶ ساله، می گوید که میزبانانش در تهران به او گفته اند که او اولین قانونگذار آمریکایی است که از زمان انقلاب اسلامی به این کشور دعوت می شود.

او که یک دموکرات اهل کانزاس است از ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۵ عضو مجلس نمایندگان بود و در کنفرانسی بین المللی در تهران علیه خشونت و افراط گرایی شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه او همچنین با مقام های ایرانی از جمله اعضای برجسته مجلس شورای اسلامی ملاقات کرد.

او گفت که به عقیده او حسن روحانی رئیس جمهور ایران و حلقه نزدیکان او "عمیقا به بهبود روابط با آمریکا متعهد هستند."

او گفت: "و من معتقدم که اگر (دولت روحانی)‌ شکست بخورد، احتمال دارد که شاهد بازگشت یک دولت خیلی تندروتر در ایران باشیم."

او دوشنبه گفت که مقام های ایران که با آنها ملاقات کرده "همگی عمیقا نگران تاثیر انتخابات ماه نوامبر کنگره بر توانایی اوباما در اجرای هرگونه موافقتنامه ای (بر سر برنامه اتمی ایران) بوده اند."

او گفت:‌ "آنها خیلی از این مساله نگرانند که ممکن است علیرغم روی میز گذاشتن بهترین پیشنهادشان" شاهد رد آن از سوی اعضای کنگره باشند.

اسلتری افزود که اگر چنین شود یک "فاجعه سیاسی" است بنابراین "آنها نیازمند تضمین هایی" هستند تا مطمئن شوند که هر توافقی میان دو دولت اجرا خواهد شد.

در انتخابات ماه نوامبر جمهوری خواهان اکثریت مجلس سنا را به دست گرفتند. آنها از قبل در مجلس نمایندگان اکثریت داشتند.

جمهوری خواهان به مذاکرات جاری گروه پنج به علاوه یک با ایران به دیده تردید می نگرند.

جیم اسلتری استدلال کرد که هم تهران و هم واشنگتن مسئول به مانع خوردن مذاکرات هستند و گفت: "تعداد خیلی کمی از اعضای دولت ما.... دارای هرگونه روابط شخصی با ایرانی ها هستند. یکی از مشکلات بزرگی که باید بر آن غلبه کنیم، نشناختن (طرف مقابل) است."



منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین