|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۶
کد خبر: ۳۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
درحالی که اخباری از گردش مالی ۳.۲ میلیارد دلاری مرتبط با ایران بدون توجه به تحریم‌های آمریکا در نظام بانکی هند منتشر شده است رزرو بانک هند به بانک های این کشور دستور داد نظارت بر پرداخت های مربوط به صادرات کالا را تشدید کنند.
به نقل از رویترز، پس از افشای یک کلاه برداری در صورتحساب ها، که احتمالا بخشی از یک پروژه چند میلیارد دلاری برای استفاده از تحریم های مالی غرب علیه ایران است، رزرو بانک هند به بانک های این کشور دستور داده است تا نظارت بر پرداخت های مربوط به قراردادهای صادرات کالا را تشدید کنند.
هرچند در بخشنامه رزرو بانک هند هیچ اشاره ای به این پروژه که بانک یو سی او را هدف قرار داده بود نشده است، اما یک منبع آگاه در بانک مرکزی این کشور گفت، این بخشنامه مرتبط با تحقیقات در مورد سوء استفاده احتمالی 3.2 میلیارد دلاری در بخش صادرات است که به صورت پیشاپیش توسط این بانک پرداخت شده است.
رزرو بانک هند روز دوشنبه در بخشنامه ای خطاب به بانک ها اعلام کرد: «بانک ها باید تلاش مقتضی خود را انجام دهند تا از اجرای دستورالعمل های «مشتری خودت را بشناس» و «ضدپولشویی» اطمینان حاصل کنند تا تنها پیش پرداخت های صادراتی با حسن نیت پرداخت شوند.»
بر اساس مقررات دولت آمریکا، پول نفت فروخته شده ایران به مشتریان آسیایی اش می تواند در آن کشور سپرده گذاری شده و برای خرید کالاهای اساسی هزینه شود.
به گفته منابع مطلع از تحقیقات، گروهی متشکل از 9 ایرانی که با ویزای دانشجویی وارد هند شده بودند، اقدام به ایجاد شرکت هایی صوری در این کشور کرده اند تا از پول های سپرده گذاری شده ایران در بانک یو سی او استفاده کنند.
بر اساس مقررات هند، پیش پرداخت برای صادرات یا صادرات مجدد کالاهای وارد شده به هند، باید در طی مدت 12 ماه انجام گیرد تا ثابت شود که این کالاها واقعا تحویل شده اند. محموله های الماس وارداتی ای که قرار بوده مجددا به ایران صادر شوند، هرگز تحویل نشده اند.
یک منبع مطلع گفت: «واضح است که صادراتی اتفاق نیافتاده است.»
این منبع افزود، در این مرحله دولت هند در حال بررسی نقض های احتمالی قانون مبادلات خارجی هند است و ممکن است تحقیقات خود را شامل فعالیت های پولشویی نیز بنماید.
مسئولان تحقیق تایید کرده اند که 9.25 میلیارد روپیه (150 میلیون دلار) در قالب تراکنش های مشکوک مربوط به 8 شرکت رد و بدل شده است. به گفته رزرو بانک، رقم واقعی می تواند تا 200 میلیارد روپیه (3.2 میلیارد دلار) برسد.
جک لو، وزیر خزانه داری امریکا که وزارتخانه متبوع وی مسئول نظارت بر تحریم های ایران است قرار است روزهای 11 و 12 فوریه به هند سفر کند.
پالایشگاه های هندی روزانه حدود 220 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کنند و 45 درصد پول نفت خریداری شده را به روپیه به حساب شرکت ملی نفت ایران در بانک یو سی او واریز می کنند.
مابقی پول در قالب اقساط مشخص و با موافقت قدرت های غربی به ایران پرداخت می شود.
ایران به صورت رسمی از روپیه سپرده گذاری شده برای خرید مواد غذایی، ماشین آلات، دارو و دیگر کالاهای مجاز استفاده می کند. مجموع خریدها از هند در سال مالی گذشته تا 31 مارس 2014، به حدود 5 میلیارد دلار رسید.
ماه گذشته پس از آغاز تحقیقات مذکور، بانک یو سی او با ارسال نامه ای به صادر کنندگان اعلام کرد که این بانک تراکنش های انجام شده با ایران توسط شرکت هایی را که دارای اتباع خارجی به عنوان مقامات شرکت هستند، تسهیل نخواهد کرد.
بانک یو سی او با رد ارتکاب هرگونه اقدام غیرقانونی گفته که با مسئولان تحقیق در این زمینه همکاری کامل داشته است.
آرون کائول، رئیس بانک یوسی او هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «نقش ما بسیار محدود است.» بانک ما از مقررات دولت و رزرو بانک تبعیت می کند و با مسئولان تحقیق همکاری می نماید.
اجای ساهای، مدیر اجرایی فدراسیون سازمان های صادرات هند گفت، تشدید نظارت ها توسط بانک یو سی او به مبادلات تجاری بین ایران و هند صدمه خواهد زد. وی افزود، این موضوع را با وزارت تجارت هند در میان خواهم گذاشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین