کد خبر: ۳۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
وزیر خارجه سابق آمریکا با انتقاد از موضوع فرصت یک ساله به ایران پیش از دست‌یابی به بمب اتم گفت که درصورت توافق با تهران، کشورهای منطقه مسلما سکوت نخواهند کرد.
به نقل از وال‌استریت ژورنال، هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا و مذاکره کننده هسته‌ای این کشور در دهه 1970 با شوروی معتقد است در صورت دستیابی ایران و آمریکا به توافق دولت اوباما احتمالا وارد دوره جدیدی از اشاعه هسته‌ای در سطح بین‌المللی خواهد شد.

وی در جلسه 29 ژانویه کمیته خدمات مسلح سنا در کنار جرج شولتز و مادلین آلبرایت شرکت کرد و مشخص بود که نگران میزان انعطاف آمریکا  از موضع اصلی خود در مذاکره با ایران است و به این مسئله فکر می‌کند که امتیازات داده شده به ایران دنیا را به سمتی پیش خواهد برد که ایران را به عنوان یک قدرت هسته‌ای معرفی خواهد کرد.

وی در جلسه سنا درباره فرصت یک ساله آمریکا برای واکنش در برابر ایران هسته‌ای گفت که این بازه زمانی مشکلات زیادی را در زمینه بازرسی‌ها به همراه خواهد داشت اما درعین حال ترجیح داد اظهار نظر دراین باره را به بعد از توافق با ایران موکول کند.

کیسنیجر نگرانی خود را اینگونه مطرح کرد که درصورت توافق هسته‌ای با ایران   واکنش دیگر کشورها چگونه خواهد بود. وی دراین باره گفت: اگر  کشورهای دیگر منطقه به این نتیجه برسند که آمریکا با دستیابی به توانمندی هسته‌ای با فاصله یکسال از دستیابی به سلاح هسته‌ای موافقت کند و از سوی دیگر بر دستیابی به این توانمندی‌ها تاکید کنند، درآن صورت باید گفت که در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه به شلیک بمب هسته‌ای بسیار نزدیک هستند.

هرچند کیسینجر نامی از کشور خاصی نبرد اما کشوری مانند عربستان که در همسایگی ایران قرار دارد توانایی خرید بمب اتم از عربستان را دارد. ترکیه نیز مسلما در این بین سکوت نخواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین