|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۳۶۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کرد نیز در این مراسم به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون همکاری‌های دوجانبه بین این دانشگاه با دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط علمی، تحقیقاتی، آموزشی، تبادل استاد و دانشجو برقرار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه "تمدن غربی رو به افول است" گفت: ملت‌های ایران و روسیه در شکل‌گیری نظم نوین بین‌المللی بر پایه احترام متقابل، شکوفایی ارزش‌های انسانی، آزادی بیان و پرهیز از هرگونه سلطه‌پذیری نقش مهمی دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی چهارشنبه (۱۴ تیرماه) در حاشیه "مراسم اعطای مدرک افتخاری دکترای دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به او" در جمع خبرنگاران با بیان مطالب بالا بیان کرد: ما با دولت و مردم روسیه برای ساخت نظم جدید بین‌المللی همراه هستیم و به جهانی پیشرفته و سرشار از تفاهم با محوریت ارزش‌ها و فضائل انسانی فکر می‌کنیم.

وی افزود: دو تمدن تاریخی ایرانی و روسی باید بتوانند نقش مهمی در نظم نوین بین‌المللی ایفا کنند که پیشقراول آن دانشمندان علوم انسانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توهین به قرآن کریم به عنوان مقدس‌ترین کتاب آسمانی مسلمانان در یک کشور اروپایی نشانه آن است که تفکر و تمدن اروپای غربی و آمریکایی رو به افول است و با چنین اقداماتی، تصویر نامطلوب‌تری را از غرب برای جامعه بشری ایجاد کرده است.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار یک شبکه تلویزیونی روسیه درباره تهاجم فرهنگی ایالات متحده آمریکا گفت: ایران از حدود دو قرن پیش با تهاجم فرهنگی غرب روبه‌رو است و غرب در این رویکرد خود به دنبال از بین بردن قدرت فکر، تعقل و پیشرفت در جامعه هدف است. این‌که افراد را از گذشته تاریخی، میراث فرهنگی و داشته‌های خود جدا کند. اما ملت‌های بزرگ و تمدن‌های بااصالت چنین حقارت‌هایی را نمی‌پذیرند.

او افزود: انقلاب اسلامی بزرگ ما در ایران ۴۵ سال قبل بزرگترین اعتراض ایرانی‌ها به این تهاجم فرهنگی و استیلاجویی غربی‌ها بود.

اسماعیلی گفت: رهبر بزرگ ما امام خمینی(ره) تلاش کرد گذشته پرافتخار و سنت‌های بزرگ دینی و تاریخی را به ملت ایران یادآوری کند و به سمت پیشرفت و تمدن‌سازی نوین حرکت دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: خوشحالیم امروز در مسیر ساخت آینده جدید، دو تمدن بزرگ ایرانی و روسیه در کنار هم قرار گرفته‌اند. تعاملات فرهنگی دوجانبه، مسیر آینده بهتر را برای جامعه بشری هموار می‌کند که در این میان دانشمندان فلسفه و علوم انسانی نقش مهمی دارند.

رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کرد نیز در این مراسم به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون همکاری‌های دوجانبه بین این دانشگاه با دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط علمی، تحقیقاتی، آموزشی، تبادل استاد و دانشجو برقرار است.

الکساندر بزبورودوف با اشاره به اعطای مدرک افتخاری دکترای دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های علمی و آموزشی ایران و روسیه شتاب بیشتری بگیرد.

در این مراسم مدرک دکترای افتخاری دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد. در این سفر بیژن نوباوه- نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس -، سیدمحمود اسلامی- معاون توسعه مدیریت و منابع -، فرشاد مهدی‌پور - معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ - و حسین دیوسالار- دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - اسماعیلی را همراهی می‌کنند.

در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و فیلم و پویانمایی تدارک دیده شده که در طول شش روز برگزار می‌شود.

بر اساس این خبر، این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد برگزار می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین