|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۳۶۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه‌ به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه‌ به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به‌تبع آن، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات‌وحش به‌ویژه تمساح پوزه‌کوتاه (گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به‌تبع آن دورشدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب حمله آنها باشند.

داود میرشکار اظهارداشت: گاندو با حفر کانالی که چندین متر عمق داشته و طول آن تا ۱۵ متر می‌رسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعت‌های گرم روز تهیه می‌کند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانال‌ها به حفظ آب برکه‌ها و تالاب‌ها در فصل‌های گرم و ایام خشکسالی کمک می‌کنند.

وی افزود: با وجود وسعت بسیار زیاد زیستگاه تمساح پوزه‌کوتاه و عدم امکان حصارکشی و ایجاد محدودیت، علاوه‌بر نصب تابلوهای جدید هشداردهنده و گشت و کنترل مداوم همیاران و محیط‌بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در روش‌های گوناگون در منطقه اجرا شده؛ اما متأسفانه بی‌احتیاطی و عدم توجه به علایم هشداردهنده گاهی موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه‌ به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه‌ به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به‌تبع آن، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات‌وحش به‌ویژه تمساح پوزه‌کوتاه (گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به‌تبع آن دورشدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

وی تاکید کرد: شهروندان نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است خودداری کنند.

میرشکار گفت: به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات‌وحش به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط‌زیست اعلام و یا با سامانه شبانه‌روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

آسیب دیدگان ۱۷ روستای سیل زده سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان؛امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل ۱۷ روستای شهرستان های سراوان، چابهار،خاش، مهرستان و سیب و سوران از پنج تیرماه تاکنون انجام شده است.

سید محمد مهدی سجادی اظهارکرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی از پنج تیرماه تاکنون در شهرستان‌های ذکر شده خدمات امدادرسانی به ۳۷۲ نفر در قالب ۷۱ خانوار توسط ۶۰ امدادگر این جمعیت انجام شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۴ نفر در قالب ۲۲ خانوار در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبدهای غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.

به گزارش ایرنا، استان پهناور سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین