|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۳۶۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۸
روز ٢۶ ژوئن، بیش از نیمی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد و بر اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران تمرکز کند. این نامه به امضای ۲۴۹ قانون‌گذار آمریکایی، شامل ۱۱۳ دمکرات و ۱۳۶ جمهوری‌خواه رسیده است.

دویچه وله: مشاور امنیت ملی آمریکا از نشت اطلاعات مذاکرات غیرمستقم با جمهوری اسلامی انتقاد و ابراز نگرانی کرده است. مقامات اسرائیلی، اما می‌گویند، نتانیاهو در صحبت‌های علنی تا حد ممکن نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا را در نظر می‌گیرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان دیدار با مقامات ارشد اسرائیلی "به شدت" از  نشت اطلاعات مذاکرات کشورش با جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

وب‌گاه خبری آمریکایی آکسیوس، به نقل از سه مقام ارشد در دولت‌های اسرائیل و آمریکا فاش کرده که جیک سالیوان در گفتگو با زاخی هانگبی، همتای اسرائیلی خود، نسبت به نشت و افشای اطلاعات مذاکرات ایالات متحده با جمهوری اسلامی توسط منابع رسمی این کشور به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرده است.

این منابع به آکسیوس گفته اند که چندین مقام اسرائیلی از جمله مشاور امنیت ملی و وزیر امور استراتژیک این کشور، اوایل ماه ژوئن، با جیک سالیوان دیدار داشته و در جریان مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران قرار گرفته‌اند.

در این گزارش آمده که پس از دیدار بنیامین نتانیاهو با نمایندگان کنست و اظهارات او در مورد "توافق کوچک هستهای" بین واشنگتن و تهران، جیک سالیوان طی تماسی با همتای اسرائیلی، اظهارات نتانیاهو را "نگران‌کننده" توصیف کرده است.

به گفته آکسیوس زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل در پاسخ به این ابراز نگرانی به سالیوان گفته است: «نخست‌وزیر اسرائیل می‌بایست قانون‌گذاران را در جریان امور می‌گذاشت، اما نتانیاهو تلاش می‌کند در صحبت‌های علنی تا حد ممکن نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا را در نظر بگیرد.»

این مقام اسرائیلی همچنین به حمایت‌های نتانیاهو از توافق احتمالی ایران و آمریکا اشاره کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی روز ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) به نقل از نمایندگان کنست خبر دادند که تانیاهو در یک نشست غیرعلنی که سه ساعت طول کشیده، در رابطه با مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران گفته است موضوعی که میان ایران و آمریکا مطرح هست "نه برای یک توافق هسته‌ای، بلکه برای یک توافق کوچک است و اسرائیل می‌تواند آن را تحمل کند. "

توافق کوچکی که نتانیاهو از آن نام برده چندین شرط دارد. یکی از شروط این توافق این است که جمهوری اسلامی از غنی‌سازی اورانیوم به میزان بالای ۶۰ درصد دست بکشد. در مقابل آمریکا نیز دارایی مسدود شده ایران را آزاد کند. طبق این توافق، زندانیانی نیز از هر دو کشور تبادل خواهند شد.

با این حال، تا کنون دولت آمریکا به طور رسمی اطلاعاتی در مورد این مذاکرات ارائه نکرده است. هر آنچه که در مورد این مذاکرات به بیرون درز کرده است، عمدتا توسط رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی، به نقل از مقامات ارشد دو دولت بوده است.

احتمالا یکی از دلایل نگرانی سالیوان، افزایش فشار نمایندگان کنگره، مخصوصا جمهوری‌خواهان بر دولت بایدن است.

روز ٢۶ ژوئن، بیش از نیمی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد و بر اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران تمرکز کند. این نامه به امضای ۲۴۹ قانون‌گذار آمریکایی، شامل ۱۱۳ دمکرات و ۱۳۶ جمهوری‌خواه رسیده است.

این نامه فراحزبی اعضای جمهوری‌خواه و دمکرات مجلس نمایندگان پس از انتشار نامه مشابهی از سوی جمعی از سناتور‌های مجلس سنا منتشر شد که مذاکرات با جمهوری اسلامی را مورد تردید قرار داده بود.

پیشتر نیز نمایندگان کنگره ایالات متحده، از دولت آمریکا بابت "دیپلماسی محرمانه" با جمهوری اسلامی انتقاد کرده بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین