|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۳۶۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
دیده­‌بان جهانی جنگل­‌ها (گلوبال فارست واچ) یک مرکز پژوهشی که با حمایت نهادهای غیرانتفاعی نظیر موسسه منابع جهانی و مراکز دانشگاهی فعالیت می‌کند، در گزارش جدید خود اعلام کرد که حدود ۴۱ هزار کیلومتر مربع از جنگل­‌های حاره جهان در سال ۲۰۲۲ از بین رفته است.

براساس پژوهشی که نتایج آن روز سه‌­شنبه ششم تیرماه منتشر شد، بر اثر تداوم تخریب جنگل­‌های آمازون در سال ۲۰۲۲ منطقه­‌ای به وسعت خاک سوئیس از پوشش کهنسال و پايدار جنگل­‌های حاره از دست رفته است.

دیده­‌بان جهانی جنگل­‌ها (گلوبال فارست واچ) یک مرکز پژوهشی که با حمایت نهادهای غیرانتفاعی نظیر موسسه منابع جهانی و مراکز دانشگاهی فعالیت می‌کند، در گزارش جدید خود اعلام کرد که حدود ۴۱ هزار کیلومتر مربع از جنگل­‌های حاره جهان در سال ۲۰۲۲ از بین رفته است.

سال ۲۰۲۲ آخرین سال ریاست‌جمهوری ژائیر بولسونارو در برزیل بود. تخریب و نابودی پوشش گیاهی آمازون در این کشور معادل ۴۰ درصد از کل نابودی جنگل­‌های حاره جهان در این سال است.

به رغم تعهدهای بین­‌المللی برای به صفر رساندن جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ نتایج پژوهش­‌های آماری نشان می‌دهد که وسعت نابودی جنگل‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از سال قبل بوده است.

فرانسیس سیمور، یکی از مدیران موسسه منابع جهانی، گفت: «آمارهای سال ۲۰۲۲ بسیار ناامیدکننده هستند. ما امیدوار بودیم که در سال گذشته شاهد کاهش روند جنگل‌زدایی باشیم.»

دیده­‌بان جهانی جنگل­‌ها در پژوهش خود میزان تخریب پوشش گیاهی کهنسال و پايدار را بررسی کرده که شامل مناطقی است که در گذشته جنگل­‌زدایی نشده و یا مجددا درخت­کاری نشده­‌اند.

گزارش این مرکز پژوهشی تاکید می‌کند که این بخش از پوشش جنگلی به‌دلیل جذب حجم عظیمی از دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین اهمیت فراوانی دارد.

به عنوان نمونه، وسعت تخریب این بخش از پوشش جنگلی مناطق حاره در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۷ گیگاتن دی‌اکسید کربن در جو زمین منتشر می‌کند که معادل آلایندگی ناشی از مصرف سالانه سوخت­‌های فسیلی در هند است.

این پژوهش نشان می‌دهد که کشورهای مالزی و اندونزی در سال ۲۰۲۲ توانسته‌اند نابودی پوشش جنگلی را به حداقل کاهش دهند. این موفقیت نتیجه اقدامات موثر برای جلوگیری از جنگل‌زدایی است که عامل اصلی آن در دهه­‌های اخیر گسترش مزارع برای تولید روغن نخل بوده است.

در مقابل، جمهوری دمکراتیک کنگو و بولیوی بعد از برزیل شاهد گسترده­‌ترین میزان تخریب جنگل­‌ها بوده‌اند.

به گفته کارشناسان، در بولیوی گسترش کشت محصولات کشاورزی برای صادرات و حمایت دولت از این صنعت عامل اصلی گسترش روند جنگل­‌زدایی است. علاوه بر این، بولیوی از جمله معدود کشورهای جهان است که به توافق بین­‌المللی برای به صفر رساندن جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ نپیوسته است.

شواهد جدید نشان می‌دهد که تعهد بسیاری از کشورهای جهان به این هدف تاکنون نتیجه عملی نداشته است.

براساس پژوهش دیده‌بان جهانی جنگل‌ها، وسعت تخریب جنگل­‌ها در سال ۲۰۲۲ حداقل ده هزار کیلومتر مربع بیشتر از حدنصابی بوده که برای دستیابی به این هدف تا سال ۲۰۳۰ ضروری است.

گذشته از جنگل‌­های حاره، آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۲ از بین رفتن پوشش جنگلی جهان در مقایسه با سال قبل ۱۰ درصد کمتر بوده و یکی از دلایل مهم آن وقوع موارد کمتری از آتش‌سوزی در جنگل­‌های شمالی روسیه است.

با این همه، در سال ۲۰۲۲ روسیه نیز حدود ۴۳ هزار کیلومتر مربع از پوشش جنگلی خود را از دست داده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین