|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۳۶۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
زارع‌پور در واکنش به اخبار پیشین در مورد اینکه گفته بود ۱۰ درصد نیاز ارتباطی کشور وابسته به خارج است نیز شفاف‌سازی کرد و گفت:‌ من هرگز چنین چیزی نگفتم. این حرف در مورد پیام‌رسان‌ها زده شد. منظور این بود که کمتر از ۱۰ درصد مخاطبان مردم در پیام‌رسان‌ها در خارج از کشور هستند.

پیوست: عیسی زارع‌پور در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران در مخالفت با اختلال در اینترنت کشور گفت: به شدت با هر نوع اختلالی مخالف هستیم. هر اختلالی را مشاهده کردید در سازمان تنظیم به آن رسیدگی می‌کنیم. کوچک‌ترین اختلالی در شبکه ارتباطی کشور را برنمی‌تابیم اما در مورد محدودیت تصمیم‌گیری‌اش جای دیگری است.

او بار دیگر با فیلتر شدن گوگل‌پلی مخالفت کرد و گفت: نظر فنی ما در وزارت ارتباطات این است گوگل‌پلی و بعضی پلتفرم‌ها باید رفع فیلتر شوند اما شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها باید در ایران دفتر بزنند. اینکه کسب‌وکار مردم را به پلتفرمی ببرید که پاسخگو نیست مثل این است که بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور را روی گسل بنا کنید که با یک زلزله دو ریشتری فرو بریزد.

زارع‌پور خبرنگاران را دعوت به سوال از دیگر اعضای کمیته فیلترینگ در این باره کرد.

نگفتم ۱۰ درصد نیاز خارجی داریم

زارع‌پور در واکنش به اخبار پیشین در مورد اینکه گفته بود ۱۰ درصد نیاز ارتباطی کشور وابسته به خارج است نیز شفاف‌سازی کرد و گفت:‌ من هرگز چنین چیزی نگفتم. این حرف در مورد پیام‌رسان‌ها زده شد. منظور این بود که کمتر از ۱۰ درصد مخاطبان مردم در پیام‌رسان‌ها در خارج از کشور هستند.

او ادامه داد:‌ هر چقدر نیاز به پهنای باند بین‌الملل باشد حتما فراهم می‌شود. جمعه ۲.۵ ترابیت بر ثانیه ظرفیت کشور قطع شد اما بلافاصله جایگزین شد زیرا ما ۳ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. سال ۱۴۰۰ یادتان هست ۴۳۰ گیگ در خلیج فارس قطع شد و تا چند روز مشکل داشتیم.

زارع‌پور بار دیگر در مورد اینکه تمامی محدودیت‌ها بر عهده او نیست توضیح داد:‌ ما در وزارت ارتباطات تمام تلاشمان را می‌کنیم زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور را تقویت کنیم و توسعه دهیم اما بعضی چیزها خارج از اراده ما اتفاق افتاده است که در جای خودش قابل بحث است.

او افزود: تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم آمریکایی ظلم به اقتصاد دیجیتال ایران است. اقتصاد دیجیتال یک لایه‌اش ارتباطات و فناروری اطلاعات است، لایه بعدی آن پلتفرم‌هاست. اگر به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال هستیم یک پایه اساسی آن پلتفرم‌های خودمان هستند. اقتصاد دیجیتال ما بر بستر پلتفرم‌های بومی شکل گرفته است که جزو افتخارات ماست.

۷۰ درصد شبکه مادر مخابراتی ایرانی است

وزیر ICT دولت سیزدهم در مورد استفاده از تجهیزات ایرانی در شبکه مادر مخابراتی کشور نیز گفت:‌ برای اولین بار از تجهیزات ساخت ایران برای توسعه زیرساخت مادر مخابراتی کشور استفاده کردیم. این کار ریسک بزرگی بود که نتیجه داد و الان ۷۰ درصد شبکه مادر مخابراتی کشور با تجهیزات صددرصد ایرانی که در آستانه صادرات است به شبکه اضافه می‌شود.

زارع‌پور ادامه داد:‌ شرکت‌های فعال در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و پزشکی مکلف شده‌اند از از فناوری‌های نوین استفاده کنند. وزارت ارتباطات هم مکلف شده است زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، هم زیرساخت‌های ارتباطی و هم زیرساخت‌های پردازشی. زیرا یکی از مواردی که هوش مصنوعی احتیاج دارد زیرساخت‌های پردازشی است که برای یادگیری ماشین و تحلیل ماشین به آن احتیاج است.

او همچنین گفت: وزارتخانه‌های حوزه آموزش مثل آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت کار که سازمان فنی حرفه‌ای زیرمجموعه‌اش است مکلف شده‌اند برنامه ملی توسعه مهارت‌های مورد نیاز اقتصاد دیجیتال را صرف ۶ ماه به تصویب هیات وزیران رسانده و شروع به اجرا کنند. در دستگاه‌های اجرایی قرار است مرکز تحول دیجیتال و نوآوری تاسیس شود که بتواند این فرایند را راهبری کند.

زارع‌پور به تلاش‌ها در مورد صادرات محصولات این حوزه نیز اشاره کرد و گفت:‌ یکی از راهبردهای برای توسعه اقتصاد دیجیتال بازارسازی برای محصولاتی است که در نمایشگاه در حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار و سکو می‌بینید. ما این ظرفیت را داریم که این محصولات را صادر کنیم. در بعضی کشورها حتی شرکت‌های‌مان مناقصات را برنده شده‌اند. در ۶ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و خارجی قرارداد منعقد شده است. دولت بابت تعامل و گفت‌وگو را با همه کشورها به ویژه کشورهای هم‌سو فراهم می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین