|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۳۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه عصر دوشنبه به وقت محلی برای انجام یک دیدار رسمی، وارد قاهره پایتخت مصر شد.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز در گزارشی اعلام کرد، رییس جمهوری روسیه تلاش می کند نفوذ و تاثیر خود در مصر را افزایش دهد. کرملین درصدد است شرایط را به نفع خود در کشوری که به طور سنتی با ایالات متحده آمریکا روابط خوبی داشته اما به تازگی این مناسبات شکننده شده است، فراهم سازد.

سفر پوتین به مصر نخستین سفر خارجی او در سال جدید میلادی و اولین سفر وی به مصر در 15 سال گذشته است.

فرانس 24 به نقل از کارشناسان افزود: روسیه که در شرای کنونی به دلیل بحران اوکراین منزوی و مورد انتقاد است تلاش می کند جای پایی در بزرگترین کشور عربی باز کند.

براساس گزارش رسانه ها، نشانه های نزدیک شدن روسیه و مصر چند ماه است از رفت و آمدهای دوجانبه مسوولان نظامی و دیپلماتیک از جمله سفر ژنرال سیسی به مسکو قابل مشاهده است. قرارداد چند میلیارد دلاری نظامی میان دو کشور نیز در چند ماه گذشته در سفر لسیسی به مسکو منعقد شد.

براساس گزارش رسانه ها، روسیه می خواهد در چارچوب تقویت حضور اقتصادی خود در مصر، در یکی از استان های شمالی این کشور نیروگاه هسته ای راه اندازی کند. مصر در سال ۲۰۰۷ اعلام کرده بود که برنامه هسته ای خود را برای تولید انرژی در کشور فعال کرده است. وزارت نیرو در مصر هزینه ساخت و راه اندازی این نیروگاه را حدود چهار میلیارد دلار برآورد کرده است.

معاون نخست وزیر روسیه پیش از این اعلام کرده بود که روابط همکاری میان روسیه و مصر در همه حوزه ها در حال توسعه و گسترش است به طوری که شماری از شرکت های نفت روسیه از جمله «لوک اویل» و «گازپروم» و «روس نفت» قصد حضور در حوزه استخراج نفت و گاز در مصر را دارند.

روسیه تلاش می کند به پشتوانه زمینه پیشین پیوندهای سیاسی میان دو کشور در روزگار جمال عبدالناصر، سهمی بیشتری از اقتصاد و سیاست این کشور را در دست گیرد.

شبکه المیادین نیز اعلام کرده که مسکو آماده تجهیز مصر به آخرین تکنولوژی نظامی برای برقراری توازن استراتژیک با رژیم صهیونیستی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین