|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۶۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نقشه الهی و آسمانی امام رضا(ع) تدابیر اتخاذ شده توسط ایشان را موجب تبدیل حیله پیچیده و خطرناک دشمن به فرصت عنوان کرد و افزود: امام دستاورد کم نظیری داشت و موجب رشد و گسترش مکتب امامیه شده و اولین بار سرزمین های دور از حجاز و عراق به نور امامت منور شد.

رسا: اعرافی در آیین افتتاحیه پژوهشکده امامت حوزه علمیه قم، ضمن تقدیر از اساتید و پژوهشگران این پژوهشکده و تسلیت شهادت امام جواد(ع) به زندگانی امام رضا(ع) اشاره کرد و دوران و حیله مأمون عباسی را یکی از پیچیده ترین نقشه ها علیه دستگاه امامت دانست که قبل و بعد از این امام معصوم سابقه نداشته است.

وی راهبرد مأمون را هضم امامت و ولایت در خلافت غاصبانه با یک جلوه به ظاهر موجه و نرم دانست و در این باره توضیح داد: در طول تاریخ خلافت، مردم تمایز جبهه خلافت و امامت را درک می کردند و این تمایز ظاهر بود؛ مأمون قصد داشت این تمایز را مخدوش کند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نقشه الهی و آسمانی امام رضا(ع) تدابیر اتخاذ شده توسط ایشان را موجب تبدیل حیله پیچیده و خطرناک دشمن به فرصت عنوان کرد و افزود: امام دستاورد کم نظیری داشت و موجب رشد و گسترش مکتب امامیه شده و اولین بار سرزمین های دور از حجاز و عراق به نور امامت منور شد.

وی از تغییر رویکرد خلفای بعد از مأمون در پی تدابیر امام رضا(ع) خبر داد و گفت: این اتفاقات دوران امام رضا(ع) سبب شد فرزندان ایشان در محدودیت زیادی زندگی کنند؛ چراکه دستگاه خلافت متوجه شد اگر ذره ای امامان بتوانند رخ نمایی کنند، انوارشان همه جا را خواهد گرفت، اما با این همه خفقان و محدودیت شیعه مدام رشد کرد و تفکر امامیه گسترش یافت و امت شیعه آماده زمان غیبت شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، حوزه علمیه قم را یکی از معدود حوزه های علمیه عنوان کرد که سابقه ای حدود هزار و دویست ساله دارد و ادامه داد: این حوزه با این قدمت فراز و فرود های زیادی داشته اما در هیچ عصری چراغ آن خاموش نشد. حوزه در این صد سال اخیر یعنی بعد از احیاء که توسط آیت الله حائری صورت گرفت، رشد کم نظیری در تمام امور داشت.

در ادامه مدیر حوزه های علمیه از برگزاری همایش بزرگداشت صد سالگی حوزه در یازده آبان ماه خبر داد و از بذل توجه رهبر معظم انقلاب، مراجع و علما در مورد این همایش ابراز امیداوری کرد.

 اعرافی حوزه علمیه قم را در یکصد سال گذشته و خصوصا در نیم قرن اخیر پیشگام و پیش برنده توسعه و تعمیق علوم اسلامی دانست و نکاتی را پیرامون توسعه علوم بیان کرد و اظهار داشت: دقت و وسواس در توسعه و تعمیق، اولویت گذاری در این توسعه، تدوین و منضبط کردن منهج پرداختن به علوم، نگاه و رویکرد میان رشته ای به توسعه، بهره گیری از ابزار و روش های جدید با ملاحظات خاص خودش، توجه به آسیب های تخصص گرایی، برقراری تعامل منظم میان آموزش و پژوهش، نگاه منظومه ای و کلان به علوم اسلامی و پیوست بین المللی از جمله نکاتی است که باید در باب توسعه و تعمیق علوم اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر حوزه علمیه همچنین در مورد اولویت قرار دادن موضوعات در توسعه و تعمیق گفت: باید اولویت بندی مناسبی صورت بگیرد؛ امروز اولویت اصلی ما توجه به اعتقادات و علوم کلامی است.

وی در پایان بر گسترش اندیشه الهی بویژه اصل امامت در عرصه بین الملل تأکید کرد و تصریح کرد: گفتمان اسلام ناب و معارف اهل بیت(ع) فوق العاده خریدار دارد؛ متأسفانه ما حوزه بین الملل نیستیم و در این زمینه ضعیفیم، اما رویکرد امروز ما فعال شدن در عرصه بین الملل است و باید تمام فعالیت های حوزه پیوست بین المللی داشته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین