|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۳۶۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
«مهدی اسماعیلی» نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری نمرات و معدل دانش آموزان در نتیجه کنکور آنها، اظهار کرد: دغدغه همه ما این است که ارزشیابی منطقی و علمی‌تری داشته باشیم تا نمراتی که از سمت دانش آموزان کسب می‌شود، ملاک بهتری برای تاثیرگذاری در کنکور آنها باشد.

ایلنا: نائب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس گفت: کنکور همچنان در دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس شورای اسلامی قرار دارد، برای سالهای آینده تصمیم گیری تازه‌ای ممکن است صورت بگیرد تا ببینیم بهتر است تاثیر معدل در کنکور مثبت باشد یا قطعی و… فعلا اختیار بررسی این نکات را به آموزش و پرورش داده‌ایم تا در تعامل یا شورای عالی سازمان سنجش آموزش هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و مصلحت دانش آموزان و سیستم آموزش کشور را در نظر بگیرند.

«مهدی اسماعیلی» نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری نمرات و معدل دانش آموزان در نتیجه کنکور آنها، اظهار کرد: دغدغه همه ما این است که ارزشیابی منطقی و علمی‌تری داشته باشیم تا نمراتی که از سمت دانش آموزان کسب می‌شود، ملاک بهتری برای تاثیرگذاری در کنکور آنها باشد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در ادامه تصریح کرد: با توجه به گستره‌ای که آموزش و پرورش با آن روبه‌روست و حدود بیش از ۵ هزار حوزه امتحانی را برای امتحانات نهایی در نظر گرفته است، باید این حوزه‌ها را به برخی از فلزیاب‌ها، سیگنال‌یاب‌ها و... مجهز کرد تا سلامت امتحانات برقرار باشد.

اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: برخی شایعات یا نقطه نظرات وجود دارد و می‌گویند تقلب گسترده در امتحانات نهایی صورت می‌گیرد که باید بگویم اتفاقا آموزش و پرورش برای برگزاری سالم امتحانات، برنامه ریزی‌هایی داشته و مدیران آموزش و پرورش در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتند و آنچه اذعان کردند، می‌بینیم تدابیر لازم برای برگزاری امتحانات نهایی سالم در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شایعات مبنی بر وقوع تقلب گسترده صحت ندارد، گفت: البته در هرجایی که امتحانی برگزار شود، شاید در حد محدود، تقلب به چشم بخورد، اما این میزان تقلب محدود است و آنطور که در جامعه شایعه شده نیست، جای نگرانی وجود ندارد و آموزش و پرورش با وسواس تمام، مشغول برگزاری امتحانات نهایی هست.

اسماعیلی به این نکته تاکید کرد که وضعیت برگزاری امتحانات در مدارس به مرور بهتر می‌شود و اینطور گفت: با سازوکارها و استفاده از فناوری‌های جدید در آموزش و پرورش که جزو برنامه‌ریزی‌های مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت کشور است، کیفیت و سلامت آزمون‌ها بالاتر می‌رود و تضمین می‌شود. آن گزارش‌هایی که در جلسه‌ای که داشتیم به ما ارائه شد در همین راستا بوده و متوجه شدیم آنچه در مورد تقلب گسترده در امتحانات گفته می‌شود، در این حد نیست و بیشتر جو را ملتهب می‌کنند و صحت لازم را ندارد. دانش آموزان نباید نگران این مسئله باشند و در کمال آرامش امتحانات خود راپشت سر بگذارند.

نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اینکه کسی منکر شود و بگوید به هیچ وجه تقلبی در امتحانات رخ نمی‌دهد، قابل قبول نیست؛ ما این همه دانش آموز داریم، نزدیک به ۱۶ میلیون جمعیت دانش آموزی کشور ماست که همه آنها به نوعی امتحان می‌دهند. در بین این افراد، ممکن است یک نفر با شیوه خاصی دست به تقلب بزند که این کارش از سیستم‌های نظارتی دور بماند، اما این اتفاقات جزئی است. معنای تقلب گسترده این است که حوزه امتحانی در کل آلوده به این مسئله شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: به عنوان کسی که سال‌ها در دستگاه آموزش و پرورش بوده ام، می‌گویم که تقلب گسترده اتفاق نمی‌افتد و اینطور نیست که همه حوزه‌های امتحان درگیر چنین مشکلی شوند. تخطی‌ها موردی است و عدد آن نباید موجب نگرانی افراد شود.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی درخصوص معدل‌سازی برای دست‌یابی به شرایط بهتر در کنکور توسط دانش آموزان، معلمان و مسئولان مدارس و نگرانی از تخلف در این حوزه نیز توضیح داد: نگرانی اصلی ما این است که دانش آموزان در آستانه کنکور و ورود به دانشگاه، گرفتار برخی مشکلات روحی و روانی شوند. موضوع آزمون سراسری به هر حال برای دانش آموز بی‌اثر نیست و نه تنها فرد داوطلب، بلکه برای خانواده‌ او نیز مقداری استرس و نگرانی به همراه دارد.

اسماعیلی ادامه داد: تا زمانی که کنکور حذف نشده، ما به دنبال این هستیم که سازوکارهای موثر که هم دقت لازم را داشته باشند هم به کاهش مشکلات روحی و روانی دانش آموزان و استرس آن‌ها کمک کنند را به کار بگیریم. در کنکور امسال، بنابر مصوبات قبلی، بحث تاثیر قطعی معدل وجود دارد و اجرایی هم شده است. با توجه به اینکه موضوع کنکور همچنان در دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس شورای اسلامی قرار دارد، برای سالهای آینده تصمیم گیری تازه‌ای ممکن است صورت بگیرد تا ببینیم بهتر است تاثیر معدل در کنکور مثبت باشد یا قطعی و… فعلا اختیار بررسی این نکات را به آموزش و پرورش داده‌ایم تا در تعامل یا شورای عالی سازمان سنجش آموزش هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و مصلحت دانش آموزان و سیستم آموزش کشور را در نظر بگیرند تا نتیجه نهایی به نفع دانش آموزان و متقاضیان کنکور تمام شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین