|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۳۶۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
این طرح به پلیس و ساکنان محله این امکان را می‌دهد که از نزدیک و با هم برای ایجاد امنیت، مشارکت و تعامل داشته و برای پیداکردن راه‌های جدید حل مسائل و رهایی از بی‌نظمی‌های اجتماعی محلات جلوگیری کنند؛ قطعاً تعامل، همکاری و هم افزایی سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و سایر ظرفیت‌های موجود مانند افراد معتمد و صاحب نفوذ می‌تواند به امنیت مطلوب در سطح جامعه کمک شایانی کنند.

فارس: سردار منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: طرح ناظر ۲ مرتبط با اماکن و اصناف است و متولی اجرای آن پلیس اماکن است.روال کار بر اساس گزارش دریافتی مبنی بر بروز تخلف در اماکن، مغازه، فروشگاه و... است که تاکنون ۱۰۸۲۱۱ گزارش اخذ و ۳۰۱ نفر متخلف شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

مشروح گفتگو در ادامه بخوانید:

 
** سردار رادان در آغاز فرماندهی خود از پاسخگویی به دغدغه‌های مردم خبر دادند؛ مهمترین دغدغه‌های مردم از نگاه پلیس کدامند و فراجا چه برنامه‌ و اولویت‌هایی را در دستور کار دارد؟

محوریت اهداف فراجا بر سه اصل برقراری امنیت و پیشگیری و کاهش جرایم و آسیب‌ها در جامعه، تحقق مطالبات مردمی با رعایت حقوق شهروندی و رسیدگی به مشکلات شهروندان و توجه به سرمایه های اجتماعی پلیس، متمرکز است و متناسب با این اهداف برنامه‌هایی در دستور کاری پلیس قرار گرفته و در حال اجرا است.

 

* مبارزه با سرقت یکی از مهمترین اولویت‌های فراجاست

مهمترین برنامه‌ها در راستای تحقق اهداف فوق، مبارزه با پدیده سرقت در جهت پیشگیری و کاهش آن در سطح جامعه است.

باید گفت که پیشگیری از سرقت یکی از مهمترین اولویت‌های پلیس در ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود که این مقوله نیازمند توجه و اهمیت جدی از سوی نهادهای مختلف امنیتی است.

نگاه پلیس به این مقوله هم علمی است و هم اجتماعی؛ چراکه مردم در کاهش این پدیده نقش پررنگی داشته و با مراقبت بیشتر از اموال خود زمینه ارتکاب جرم را می‌کاهد.

* دستگیری 114 هزار سارق از 26 بهمن تاکنون

اجرای طرح‌های مقطعی، عملیاتی و منطقه‌ای با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار به خصوص سارقان به عنف، زورگیر، متواری و تحت تعقیب توانمندتر از گذشته در حال اجراست و از زمان اجرای طرح ۲۶ بهمن سال گذشته تاکنون بیش از 114 هزار دستگیری با جرم سرقت صورت گرفته است.

در واقع برقراری ارتباط مستمر با مردم و افزایش مشارکت اجتماعی به عنوان یکی از اهداف اصلی پلیس در جهت جلب اعتماد و تقویت سرمایه‌های اجتماعی و با هدف غائی آسایش و آرامش در جامعه صورت می‌گیرد.

پلیس برای مردم، خدمتگزار و برای مجرمان، مقتدر است بنابراین در کنار مقابله قاطعانه پلیس با مخلان امنیت، باید جایگاه و شأن همکاران انتظامی در سراسر کشور حفظ شود تا این صیانت، حفاظت را به ارمغان آورد.  

* دستگیری 42 هزار خرده فروش موادمخدر از 6 اسفند تاکنون

برنامه بعدی در جهت ارتقای امنیت و تحقق مطالبات مردمی در مبارزه با قاچاقچیان و جمع آوری معتادین متجاهر می باشد.

از زمان شروع طرح مبارزه با قاچاقچیان و معتادین متجاهر 6 اسفند تاکنون تعداد 87660 نفر معتاد متجاهر جمع آوری شده و بیش از 42 هزار خرده فروش دستگیر شدند که بیانگر همت شبانه‌روزی پلیس در تحقق آرامش و امنیت شهروندان است.

اگرچه مبارزه بی‌امان پلیس با سوداگران مرگ، موادفروشان و ساقی‌ها جریان و ادامه دارد، اما به هرحال خانواده‌ها باید در این خصوص علاوه بر نظارت کافی بر فرزندان خود و رفتارها و روابط دوستانه آنها، آگاهی لازم در خصوص مضرات مواد مخدر را داشته و به فرزندان خود نیز انتقال دهند.

* پیشگیری از جرایم با اجرای برنامه‌های «امنیت محله محور»

در کنترل کلیه جرایم باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیشگیری نیز استفاده کرد، چرا که پیشگیری بر همه مسائل تقدم دارد؛ لذا برنامه‌های محله محوری در پیشگیری از جرایم ضمن توجه به آسیب‌های مناطق کم برخوردار و با ادبیات « امنیت محله محور» در اولویت برنامه‌های سال جاری فراجا قرار گرفته است.

 این طرح به پلیس و ساکنان محله این امکان را می‌دهد که از نزدیک و با هم برای ایجاد امنیت، مشارکت و تعامل داشته و برای پیداکردن راه‌های جدید حل مسائل و رهایی از بی‌نظمی‌های اجتماعی محلات جلوگیری کنند؛ قطعاً تعامل، همکاری و هم افزایی سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و سایر ظرفیت‌های موجود مانند افراد معتمد و صاحب نفوذ می‌تواند به امنیت مطلوب در سطح جامعه کمک شایانی کنند.

در کنار این موارد پلیس با تقویت گشت‌های انتظامی و ارتقای توان عملیاتی خود و توجه همه نیروها به رعایت انضباط اجتماعی حفاظت از جان و مال مردم و امنیت و آرامش آنان را در رسالت کاری خود قرار داده و معتقد است در گشت‌های انتظامی باید جغرافیای جرم مشخص شده و مأموریتی که به کارکنان واگذار می شود نیز هدفمند باشد؛ لذا فراجا با اهتمامی جدی برنامه‌ریزی‌های اصولی و علمی را در جهت هوشمندسازی پلیس و ماندگاری در عرصه خدمت به مردم و کارکنان انتظامی به کار گرفته است تا با معماری فراجا پیش رو گام‌های موثری در تأمین امنیت مردم و معیشت، رضایت و منزلت کارکنان بردارد.

* هوشمندسازی موضوعی اجتناب ناپذیر در فراجاست

** از بحث هوشمندسازی مرزها بگویید. در حال حاضر وضعیت تجهیزات در مرزها چگونه است؟

هوشمندسازی به عنوان اولویت در رأس تمامی امور قرار دارد؛ در واقع هوشمندسازی موضوعی اجتناب ناپذیر در مجموعه انتظامی کشور است و سال 1402 باید سال جهش در امور هوشمندسازی باشد.

هوشمندسازی دارای سه بعد اساسی نیروی انسانی، تجهیزات و ساختار و روابط است که اگر یکی از اینها نباشد به درستی اجرا نمی‌شود.در سال 1402 باید با شتاب بیشتری در انجام مأموریت‌ها و خدمات انتظامی از این امر مهم بهره برد.

یکی از اولویت های اساسی مرزبانی در حفظ و حراست از سرحدات کشورمان استفاده از تجهیزات به روز و مدرن در برقراری نظم و امنیت مرزهای ایران اسلامی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به نوع تهدیدات مرزی امکانات خوبی در اختیار واحدهای مرزی قرار گرفته است و امروز شاهد هستیم که با پیگیری و تلاش‌های صورت‌گرفته یگان‌های مرزی از امکانات الکترونیکی و اپتیکی در پایش مرزها استفاده کرده و بحمدالله مرزبانی انتظامی کشور با شتاب در مسیری حرکت می‌کند که در آینده کنترل مرزهای کشور بر اساس تجهیزات محور برنامه ریزی شده است.    

البته باید گفت که با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی مرزهای کشور، در برخی از نقاط مرزی نیاز به زیرساخت است که درصدد پیگیری و رفع برخی از کمبودها در مرزها هستیم.

* آگاه سازی، تنش‌زدایی و دور راندن معترضان به امنیت و خاک کشور؛ سیاست مرزبانی است

** در حال حاضر وضعیت امنیتی مرزها چگونه است؟

 مرزبانان انتظامی کشور به عنوان اولین سنگر دفاعی کشور از 8755 کیلومتر مرزهای آبی و خاکی کشور حراست و پاسداری می‌کنند.

باید گفت که امروز مرزبانان غیور در مرزهای آبی و خاکی کشور، امنیت مطلوبی را برقرار کرده و سیاست اصلی مرزبانان تنش زدایی، آگاه سازی و همچنین دور کردن افرادی است که قصد تعرض به امنیت و خاک کشور را دارند.

بحمدالله به همت مرزبانان غیور ایران اسلامی، امروز امنیت و آرامش در تمامی مرزهای کشور برقرار است.

* تقویت مهارت و تجهیزات امنیتی و حفاظتی مأموران، تدبیر فرمانده کل انتظامی کشور

** در روزهای اخیر با آمار بالای شهادت مأموران پلیس مواجه بوده‌ایم. تدابیر فرماندهی برای صیانت از مأموران و همچنین تجهیزات از جمله دوربین البسه و ... چگونه بوده است؟

بی شک شهدای به معراج رفته‌ امنیت، ادامه دهنده رسالت ارزشمند شهدای والامقام عرصه نظم و امنیت هستند که با ایثارگری خود و در نهایت مظلومیت و مجاهدانه، عزیزترین سرمایه خود را در راه خدا و تأمین آسایش مردم فدا کرده اند.

خدا را شاکریم که در جمع همکارانی خدمت می‌کنیم که تمام توان و امکانات خود را برای افزایش خدمات رسانی به مردم و ارتقاء امنیت بکار گرفته و حتی از اهدای جان خود نیز باکی ندارند.

صد البته که صیانت از کارکنان موضوعی حیاتی و بسیار مهم است و نیازمند تلاشی مضاعف و مدیریتی جهادی است تا از نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و مهمترین عامل موفقیت‌های سازمانی به خوبی مراقبت شود و همه ما در فراجا در قبال این موضوع مسؤول هستیم، بر همین اساس افزایش دوره‌های آموزشی و مهارت‌های رزمی و نظامی به کلیه کارکنان و تقویت مراکز صفی و عملیاتی در اولویت برنامه‌های فراجا در سال جاری است.

تدبیر فرماندهی محترم فراجا همواره بر تقویت مهارت‌ها و نیز تجهیزات امنیتی و حفاظتی کارکنان پلیس است و در حال حاضر بخشی از کارکنان عملیاتی به دوربین البسه آنلاین مجهز بوده و دوربین‌های البسه آفلاین نیز تولید و وارد چرخه توزیع شده است و تا پایان سال برای تقویت بخش‌های عملیاتی بکارگرفته خواهد شد.

* کم‌کاری دستگاه‌های مسؤول در زمینه عفاف و حجاب باعث قرار گرفتن پلیس در خط اول این عرصه شده است

 ** 26 فروردین ماه سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور از اجرای طرح عفاف و حجاب و برخورد با کشف حجاب در معابر، اصناف و خودروها خبر داد. آخرین وضعیت اجرای طرح عفاف و حجاب را بفرمایید؟

اعتقاد ما این است که زنان و مردان کشور عزیزمان ایران عفیف هستند و با رعایت قوانین و هنجارهای پذیرفته شده جامعه اسلامی در ایجاد، بسط و گسترش امنیت در ابعاد مختلف از جمله امنیت روانی جامعه کمک خواهند کرد.  

باید گفت که بیست و چند دستگاه در زمینه عفاف و حجاب مسؤولیت داشته و باید همه دستگاه‌های مسؤول در این زمینه باید پای کار بیایند؛ پلیس در این عرصه آخرین حلقه است اما متأسفانه کم‌کاری دستگاه‌های دیگر در این زمینه باعث شده است که پلیس در خط اول این میدان قرارگیرد.

در راستای اجرای این طرح 4 طرح ناظر طراحی و به اجرا در آمده است

 طرح ناظر ۱ مرتبط با تذکر و توقیف خودرویی است و متولی اجرای آن پلیس امنیت عمومی است که در این طرح اگر خودرویی تخلف کشف حجاب داشته باشد بار اول پیامک با مضمون تذکر ارسال می‌شود که از تاریخ 26فروردین سال جاری تاکنون تعداد 991176 مورد پیامک تذکر ارسال شده است.

در صورت تکرار جرم برای بار دوم پیامک با مضمون دستور توقیف سیستمی ارسال می‌شود که در همین مدت 133174 مورد توقیف سیستمی به متخلفان ابلاغ شده و برای بار سوم نیز پیامک با مضمون توقیف فیزیکی ارسال و سپس اجرا می شود که تنها 2 هزار مورد توقیف فیزیکی اجرا شده است.

 در نهایت در مرحله چهارم پرونده به صورت الکترونیکی به مرجع قضایی ارجاع داده می شود که تا کنون بیش از 4هزار پرونده برای خاطیان به مراکز قضایی ارجاع داده شده است.

* شناسایی و دستگیری ۳۰۱ نفر متخلف در طرح ناظر ۲

و اما طرح ناظر ۲ مرتبط با اماکن و اصناف است و متولی اجرای آن پلیس اماکن است.

روال کار بر اساس گزارش دریافتی مبنی بر بروز تخلف در اماکن، مغازه، فروشگاه و... است که تاکنون 108211 گزارش اخذ و 301 نفر متخلف شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

* طرح ناظر۳ مرتبط با معابر عمومی است

طرح ناظر ۳ نیز مرتبط با معابر عمومی است و متولی اجرای آن پلیس امنیت عمومی است.

* شناسایی ۱۰ هزار متخلف سایبری در طرح ناظر ۴

در ادامه باید به طرح ناظر ۴ پرداخت که مرتبط با فضای مجازی است و متولی اجرای آن پلیس فتا است.

در این خصوص تاکنون بیش از 10هزار متخلف در فضای مجازی شناسایی و به پلیس اطلاعات معرفی شده اند.

بنابراین همانطور که می بینیم پلیس در اجرای طرح عفاف و حجاب با استفاده از روش‌های ایجابی، اقناعی و ترغیبی اقدام کرده و صرفا با کسانی‌که اصرار به هنجارشکنی داشته باشند با استفاده از سازوکارهای انتظامی و قضایی برخورد خواهد کرد.

 * ۹۳ درصد از افرادی که برای بار اول پیامک کشف حجاب دریافت کرده‌اند با پلیس همکاری کردند

ذکر این نکته ضروری است که بالغ بر ۹۲ تا ۹۳ درصد افرادی که برای بار اول به آنها پیامک کشف حجاب ارسال شد از موضوع تمکین کرده و در مرحله بعدی شاهد همکاری این افراد بودیم.

* پلیس بر اساس مأموریت‌ محوله طرح عفاف و حجاب را ادامه می‌دهد

** سردار؛ پلیس طرح عفاف و حجاب را تا کجا ادامه می‌دهد؛ آیا برای اجرای این طرح بازه زمانی مشخص شده است؟

طرح عفاف و حجاب مأموریتی است که به پلیس واگذار شده و پلیس براساس وظایف ذاتی، قانونی و دینی تا زمانی که این مأموریت بر عهده‌اش گذاشته شده است، به آن عمل خواهد کرد چرا که پلیس به عنوان ضابط و مجری قانونی براساس مأموریت محوله از سوی وزارت کشور و قوه قضائیه موظف است در این حوزه اقدام کند

ذکر این نکته ضروری است که کشف حجاب در قانون به عنوان جرم شناخته شده و با توجه به اینکه پلیس ضابط قضایی است باید با جرم مشهود برخورد کند؛ طبیعتاً برای انجام هر مأموریتی روش‌های متعدد و متفاوتی متصور است و پلیس تلاش می‌کند برای انجام این مهم با رعایت کرامت انسانی و کمترین تزاحم و تقابل وظیفه خود را انجام دهد.

* رفع دغدغه معیشت و مسکن مأموران در دستور کار فراجا

** سردار رادان در ابتدای فرماندهی خود از افزایش حقوق برای رسته‌های عملیاتی پلیس خبر دادند. در اخبار نیز شاهد هستیم که رئیس پلیس در جلسات و دیدار با مقامات به رایزنی‌ در خصوص تأمین مسکن مأموران می‌پردازند؛ بفرمایید برنامه فرماندهی برای افزایش حقوق مأموران و همچنین تسهیلات مسکن به کجا رسیده است؟

 یکی از مهمترین دغدغه‌های فرمانده انتظامی کل کشور بر حوزه معیشت کارکنان معطوف است زیرا که تأمین معیشت کارکنان تأثیری مستقیم بر انگیزه خدمتی و سازمانی آنان خواهد داشت.

 ارائه خدمات به کارکنان با تأمین منابع پایدار و قابل وصول یکی از اولویت‌های پلیس و آسودگی خاطر کارکنان هدف اصلی در سال جدید است به نحوی که امتیازات کارکنان یگان‌های عملیاتی،کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها باید بیشتر از کارکنان ستادی باشد، زیرا تزریق انگیزه و امید در کارکنان صفی به انجام بهتر مأموریت‌ها می‌انجامد.

 برابر دستور فرماندهی محترم در خصوص معیشت کارکنان و تأمین منازل سازمانی و ملکی نیز، اقدامات باید به گونه‌ای باشد که تا 2 سال آینده هیچ یک از کارکنان انتظامی برای تأمین مسکن خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

 مأموران انتظامی کشور به حق در سخت‌ترین شرایط، سختکوش‌ترین کارکنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و شایسته است که به ازای خدمات ارزنده آنها، مشکلات معیشت‌شان به گونه ای نیکو حل شود.

گفتنی است مخاطبان فارس من با درج پویش‌های متعددی در سامانه فارس من، پیگیری موضوعات مختلفی همچون معیشت و مسکن کارکنان پلیس، تجهیز مرزبانان به تجهیزات هوشمند، برخورد با سرقت و جمع آوری معتادان متجاهر، برخورد با کشف حجاب و بدحجابی را از مسؤولان خواستار بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین