|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۳۶۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
ماهوتا تصریح کرد: اگرچه هنوز درخصوص حوزه دقیق همکاری موافقتی نشده اما انتظار داریم این برنامه حوزه‌های منافع مشترک از جمله حمایت از قوانین بین‌المللی مبتنی بر نظم، تغییر اقلیم و امنیت سایبری را پوشش دهد.

وزیر امور خارجه نیوزیلند امروز (چهارشنبه) تاکید کرد، نیوزیلند در حال مذاکره درباره نوع جدیدی از شراکت با ناتوست که احتمالا حوزه‌های منافع مشترک از جمله قوانین بین‌المللی مبتنی بر نظم، تغییر اقلیم و امنیت سایبری را پوشش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفت، ناتو در حال تغییر تمامی ابعاد شراکتش به مدل جدیدی موسوم به "برنامه انفرادی شراکت هوشمند" است و نیوزیلند در حال حاضر مشغول بررسی جزئیات این برنامه است.

وی افزود: این برنامه حوزه‌های دیرینه منافع مشترک میان نیوزیلند و ناتو و فرصت‌های احتمالی برای همکاری درخصوص دوره برنامه‌ریزی را پوشش خواهد داد.

ماهوتا تصریح کرد: اگرچه هنوز درخصوص حوزه دقیق همکاری موافقتی نشده اما انتظار داریم این برنامه حوزه‌های منافع مشترک از جمله حمایت از قوانین بین‌المللی مبتنی بر نظم، تغییر اقلیم و امنیت سایبری را پوشش دهد.

نیوزیلند از سال ۲۰۱۲ میلادی یکی از شرکای ناتو بوده اما عضو این بلوک نیست. ناتو در فوریه سال جاری میلادی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیوزیلند و ناتو روابط را تقویت می‌کنند تا به چالش‌های امنیتی مشترک رسیدگی کنند.

وی افزود: ناتو و نیوزیلند این قبیل برنامه‌ها را یک بلوک جدید یا گروه‌بندی منطقه‌ای رسمی نمی‌دانند.

نیوزیلند تنها یک متحد رسمی دارد و آن استرالیاست اگرچه هر دو بخشی از ائتلاف اطلاعاتی و امنیتی "پنج چشم" هستند که شامل انگلیس، کانادا و آمریکا نیز می‌شود.

نیوزیلند سیاست دیرینه کشور بدون انرژی هسته‌ای را دارد و ماهوتا گفت، این برنامه جدید شراکت همسو با این سیاست خواهد بود.

کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند اخیرا تایید کرد که در نشست رهبران ناتو در لیتوانی شرکت خواهد کرد و در پایان ژوئن نیز به چین سفر می‌کند.

براساس گزارش روزنامه نیکی ژاپن، ناتو در سال ۲۰۲۴ میلادی یک دفتر تماس در توکیو تاسیس خواهد کرد و از آن به عنوان مرکزی برای همکاری با استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی استفاده خواهد کرد؛ برنامه‌ای که چین قبلا آن را "ناخوشایند" توصیف کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین