|
|
امروز: پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۳۶۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایلنا گفت: شهرداری تهران قبلا می‌خواست که مجوز واردات اتوبوس‌های بازسازی‌شده اروپا را بگیرد که ما کاملا با آن مخالفت کردیم و گفتیم نباید اتوبوس‌هایی که چندین سال در کشورهای اروپایی تردد کرده‌اند، وارد ایران شوند. به همین دلیل، شهرداری بعدا درخواست خود را تغییر داد و درخواست کرد که تعدادی اتوبوس کارکرده دارای استاندارد وارد کشور شود که هیات دولت با تعیین دستورالعمل مربوطه با این درخواست موافقت کرد.

ایلنا: در حالی که اخیرا مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده است که شهرداری تهران برای واردات یک هزار دستگاه اتوبوس دست دوم از هیات دولت مجوز گرفته، روز شنبه ۲۰ خردادماه، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در برنامه تلویزیونی گفت که از این تعداد اتوبوس «۶۵۰ دستگاه دارای استاندارد یورو ۶ و سه سال ساخت هستند، اما ۳۵۰ دستگاه دارای استاندارد یورو ۴ هستند و بین ۱۰ تا ۱۵ سن دارند.»

این در حالی است که اسفندماه سال گذشته سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر این که پلیس با واردات اتوبوس‌های بازسازی‌شده اروپایی توسط شهرداری مخالف است، گفته بود که «شهرداری تهران قبلا پیشنهاد داده بود که اتوبوس‌های بازسازی‌شده اروپایی خریداری و وارد کشور شود، اما پلیس راهور کاملا با این پیشنهاد مخالفت کرد و اعلام کردیم که نباید اتوبوس‌هایی که هشت نه سال در اروپا چرخیده و از آن استفاده شده است، بازسازی و وارد ناوگان اتوبوسرانی ما شود.»

 دستورالعمل هیات دولت باید در واردات اتوبوس‌های دست دوم رعایت شود

در چنین شرایطی بار دیگر از سردار هادیان‌فر پرسیدیم با توجه به صحبت‌هایی که اخیرا درباره واردات یک هزار دستگاه اتوبوس دست دوم توسط مسئولان شهرداری مطرح شده است و مدیران سازمان محیط‌زیست گفته‌اند که ۳۵۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها دارای استاندارد قدیمی یورو ۴ هستند، موضع پلیس راهور درباره واردات این اتوبوس‌های کارکرده چیست و آیا آنها را پلاک‌‌گذاری خواهد کرد یا خیر؟

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایلنا گفت: شهرداری تهران قبلا می‌خواست که مجوز واردات اتوبوس‌های بازسازی‌شده اروپا را بگیرد که ما کاملا با آن مخالفت کردیم و گفتیم نباید اتوبوس‌هایی که چندین سال در کشورهای اروپایی تردد کرده‌اند، وارد ایران شوند. به همین دلیل، شهرداری بعدا درخواست خود را تغییر داد و درخواست کرد که تعدادی اتوبوس کارکرده دارای استاندارد وارد کشور شود که هیات دولت با تعیین دستورالعمل مربوطه با این درخواست موافقت کرد.

وی افزود: هیات دولت مجوز واردات اتوبوس‌های دست دوم را تنها به شهرداری تهران نداده و به وزارت راه و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر نیز برای واردات اتوبوس‌های کارکرده مجوز داده است. قطعا هم در بخش اتوبوس‌های درون‌شهری و هم در بخش اتوبوس‌های برون‌شهری، باید دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط هیات دولت رعایت شود و این اتوبوس‌ها باید تاییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست را اخذ کنند.

 در صورت اخذ تاییدیه‌‌ها، منعی برای پلاک‌‌گذاری اتوبوس‌های کارکرده نداریم

هادیان‌فر در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: براساس قانون، اگر اتوبوس‌های وارداتی دست دوم، تاییدیه وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست را داشته باشند، دستورالعمل تعیین‌شده توسط هیات دولت در واردات این اتوبوس‌ها رعایت شود و گمرک جمهوری اسلامی هم فرآیند واردات آنها را تایید کند، ما نیز در پلیس راهور منعی برای شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که سن اتوبوس‌های دست دوم وارداتی حداکثر باید چقدر باشد تا این اتوبوس‌ها تاییدیه نهادهای ذی‌ربط را اخذ کنند، توضیح داد: این موارد در دستورالعمل هیات دولت با جزئیات مشخص شده است و برخی اتوبوس‌ها می‌توانند سه ساله و برخی دیگر پنج ساله باشند. مواردی نظیر ثبت سفارش، سال تولید و کیفیت اتوبوس‌های ‌وارداتی جزو مسائلی است که وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی باید بر آن نظارت کنند.

 موافقت پلیس راهور با کاهش سرعت خودروها در جاده‌های عبور حیات وحش

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به سوال دیگر ایلنا پیرامون موضع این نهاد نسبت به درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کاهش سرعت خودروهای عبوری در جاده میامی - سبزوار که مهمترین کریدور عبور یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود، اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست درخواست‌هایی را برای ایمن‌سازی این جاده و برخی دیگر از جاده‌ها برای عبور امن حیات وحش دارد و درخواستی که این سازمان به طور خاص برای کاهش سرعت در جاده میامی - سبزوار دارد، در کمیسیون ایمنی راه‌های استان سمنان مطرح خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: ما معمولا با درخواست‌هایی که برای کاهش سرعت خودروها در جاده‌ها می‌شود، موافقت می‌کنیم، چون این مساله هم در کاهش تصادفات انسان‌ها و هم در کمتر شدن تلفات حیات وحش بر اثر تصادف با خودروهای عبوری نقش دارد. در همین راستا با کاهش سرعت خودروها در جاده عبور یوزپلنگ نیز موافقیم، البته این مساله ابتدا باید در کمیسیون ایمنی راه‌های استان مطرح شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین