|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
کد خبر: ۳۶۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
هومن گریوانی مدیرعامل وقت شرکت عمران گلبهار در مصاحبه دیگری که روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ با ایرنا انجام داده بود، درمورد تبلیغات ماهواری این زمین‌ها گفته بود «در این تبلیغات جانمایی‌ها تغییر داده شده و اراضی کنار دریاچه و داخل محدوده قانونی گلبهار نشان داده می‌شود تا ذهنیت مردم را نسبت به این اراضی مخدوش کند.»

انتخاب:با وجود هشدار‌های چندباره مسئولان دولتی و قضایی درمورد تقلب در آگهی‌های فروش زمین در شهر جدید گلبهار در استان خراسان رضوی، تبلیغات گسترده برای خرید و فروش این زمین‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای همچنان ادامه دارد.

 گلبهار یک شهر جدید در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران است که تاسیس آن در سال ۱۳۷۲ تصویب شده. برای این شهر، جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است.

مشکل کجاست؟

این روز‌ها آگهی‌های فروش مربوط زمین‌های این شهر جدید به وفور در شبکه‌های ماهواری‌ای پخش می‌شود. این آگهی‌ها به دلیل قیمت‌های پایین و متراژ‌های غالبا بالا، برای مخاطب وسوسه کننده است. این موضوع باعث شده که خرید فروش این زمین‌ها در حجم وسیعی ادامه داشته باشد. معاملات مذکور به صورت کاملا رسمی در دفاتر ثبت اسناد انجام می‌شود و رونق بالایی هم دارد.

اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که بدانیم زمین‌هایی که خرید و فروش می‌شود در محدوده تعریف شده برای شهر گلبهار نیست. به بیان ساده تر، فروشندگان، زمین‌هایی را می‌فروشند که خارج از محدوده شهری گلبهار است. این موضوع در آینده مشکلات فراوانی را برای خریداران به وجود خواهد آورد. خریداران با پرداخت پول، زمینی با متراژ باالا را می‌خرند تا در سال‌های آینده بتوانند در آن ساخت و ساز انجام دهند، غافل از اینکه زمین‌های مذکور خارج از محدوده شهری هستند و نه تنها خدمات شهری به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت بلکه اساسا اجازه ساخت و ساز در آن  زمین‌ها نیز صادر نخواهد شد.

زمین‌هایی که به اسم گلبهار معامله می‌شود، کجاست؟

این زمین‌ها همان گونه که گفته شد، همگی خارج از محدوده شهری گلبهار قرار دارند. در روز ۹ مرداد ۱۳۹۸ هومن گریوانی مدیرعامل وقت شرکت عمران گلبهار در گفت و گویی با تسنیم، به این موضوع  اشاره کرده و گفته بود که «زمین آگهی‌های ماهواره‌ای مربوط به برخی روستاهاست که در  آینده معضلات بسیار زیادی را برای خریداران آن به همراه خواهد داشت».

او «نصب بنر هشدار» نسبت به خرید چنین زمین‌هایی را یکی از اقدامات انجام شده در راستای اطلاع‌رسانی به مردم عنوان کرده بود.

فریب مخاطب با تبلیغات دروغین

هومن گریوانی مدیرعامل وقت شرکت عمران گلبهار  در مصاحبه دیگری که روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ با ایرنا انجام داده بود، درمورد تبلیغات ماهواری این زمین‌ها گفته بود «در این تبلیغات جانمایی‌ها تغییر داده شده و اراضی کنار دریاچه و داخل محدوده قانونی گلبهار نشان داده می‌شود تا ذهنیت مردم را نسبت به این اراضی مخدوش کند.»

او گفته بود: افرادی که این تبلیغات را می‌سازند، از عدم آگاهی مردم سوء استفاده کرده و اراضی را به صورت سهام بدون آنکه محل دقیق آن مشخص و مستند شده باشد، واگذار می‌کنند، در سهم مقدار زمین مشخص نمی‌شود و بعد‌ها اگر هم زمینی برای واگذاری وجود داشته باشد، مقدار آن براساس سهم نامشخص است.

به جز این موارد، در تبلیغات مربوط به فروش زمین‌ها در شبکه‌های ماهواری‌ای وعه‌های دیگری نیز داده می‌شود. مثلا گفته می‌شود که این زمین‌ها با اتصال مترویی به مشهد وصل خواهند شد. تبلیغات دروغین اینچنینی مبنای مشخصی ندارد و صرفا برای جذب مشتری عنوان می‌شود.

هشدار قضایی در ۵ سال قبل

روز ششم مرداد سال ۱۳۹۷ یعنی ۵ سال قبل بخشی محبی معاون وقت دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در خصوص خرید و فروش غیرقانونی اراضی منتسب به  شهر گلبهار هشدار اده بود.

او گفته بود: اخیراً تبلیغاتی واهی و خلاف واقع در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در خصوص فرو ش اراضی زراعی در شهر‌های جدید گلبهار، بینالود و حومه آن صورت پذیرفته که حتی در آن عنوان شده اراضی به قطعات مختلف تفکیک و دارای سند و استعلامات دولتی است در حالی که حسب اعلام این شرکت‌ها برخی از این زمین‌ها در داخل محدوده خدماتی شهر جدید گلبهار نبوده و زمین فاقد کاربری یا با کاربری کشاورزی و باغداری هستند. ضمن اینکه اراضی به صورت مشاعی بوده و امکان تفکیک آن به استناد قانون منع تفکیک اراضی زراعی از سوی تعاونی‌های مسکن وجود ندارد.

او با اشاره به برگزاری چندین جلسه با هیات مدیره و مدیران شهر‌های جدید استان در جهت آگاه سازی شهروندان در این زمینه گفته بود: شهرداری‌های و دهیاری‌های نیز برای اینگونه اراضی مجوز ساخت صادر نمی‌کنند و ارائه هرگونه خدمات مربوط به آب، برق و گاز نیز با محدودیت جدی مواجه است.

وی در ادامه اظهار داشت: اینگونه اراضی توسط کلاهبرداران به اسم اراضی گلبهار و بینالود و با این وعده که در آینده به محدوده شهر اضافه خواهد شد و یا در امتداد مسیر مترو و امثال آن قرار دارد به مردم فروخته می‌شود.

ادامه خرید و فروش با وجود هشدار‌ها

با وجود این همه هشدار دولتی و قضایی در سال‌های اخیر، خرید و فروش زمین‌های مذکور همچنان ادامه دارد و بسیاری از افراد به این هشدار‌ها توجهی ندارند. ادامه این وضعیت ممکن است به یک فاجعه در سال‌های بعد تبدیل شود؛ زمانی که خریداران نهایی متوجه می‌شوند که نه اجازه ساخت و ساز در زمین خود را دارند و نه خدامت اولیه شهری به آن داده می‌شود و نه بری از امکانات ویژه مانند اتصال مترویی به مشهد خواهد بود.

به نظر می‌رسد باید در جهت جلوگیری ازاین معاملات غیرقانونیِ همراه با فریب مشتریان، اقدام اساسی محکم تری صورت گیرد تا از فاجعه احتمالی در آینده جلوگیری شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین