|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۳
کد خبر: ۳۶۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
مرضیه برومند (مدیرعامل خانه سینما) درباره ثبت برخی صنوف سینمایی در وزارت کار گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه ضوابط و مقررات مناسب و منطبق بر نوع فعالیت ما وجود ندارد و ما را موسسه فرض می‌کنند فعلاً وزارت کار برای ثبت صنوف سینمایی مناسب است و صنوف در این وزارتخانه باقی می‌مانند.

ایلنا: مدیرعامل خانه سینما با تأکید بر لزوم تشکیل سازمان نظام سینمایی خاطرنشان کرد: تا زمان تشکیل این سازمان، صنوف سینمایی در وزارت کار باقی می‌مانند.

مرضیه برومند (مدیرعامل خانه سینما) درباره ثبت برخی صنوف سینمایی در وزارت کار گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه ضوابط و مقررات مناسب و منطبق بر نوع فعالیت ما وجود ندارد و ما را موسسه فرض می‌کنند فعلاً وزارت کار برای ثبت صنوف سینمایی مناسب است و صنوف در این وزارتخانه باقی می‌مانند.

برومند خاطرنشان کرد: اما باید بگویم که ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار برای ما ایده‌آل نیست و ما سعی داریم سازمان نظام سینمایی را تشکیل دهیم و همانطور که مشاغلی چون مهندسان و پزشکان سازمان نظام مهندسی و نظام پزشکی دارند، سینماگران نیز چنین سازمانی داشته باشند. بدیهی است که فعالیت صنفی در این شرایط بسیار بهتر انجام می‌شود.

وی افزود: قطعاً سازمان نظام سینمایی هم باید ذیل یک نهاد رسمی تعریف شود اما با تعریف نظام سینمایی ساز و کارها مشخص‌تر خواهد بود و صنوف در مجموعه‌ای قرار می‌گیرند که با تعریف حرفه سینما متناسب است. در حال حاضر حرفه ما در هیچ نهادی تعریف نشده، به عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی هم با مناسبات این شغل آشنا نیست و مثلاً یک فیلمنامه‌نویس وقتی برای بیمه‌اش مراجعه می‌کند به او می‌گویند تو سه سال است که کار نکردی در حالیکه شاید همین فرد سه سال است که مشغول نگارش یک فیلمنامه است اما چون تعریفی از این شغل وجود ندارد فعالیت سه ساله او به رسمیت شناخته نمی‌شود و اینگونه تداعی می‌شود که او سه سال بیکار بوده است؛ حتی ممکن است یک فیلمساز چند سال نتواند کار کند و طبق قواعد تعریف شده در سازمان تأمین اجتماعی او نمی‌تواند از امکانات بیمه استفاده کند اما اگر ما از طریق سازمان نظام سینمایی به تعاملی با این نهادها برسیم قطعاً همه این مشکلات حل می‌شود.

مدیرعامل خانه سینما درباره دلیل مناسب بودن فعلی وزارت کار برای ثبت صنوف سینمایی گفت: در شرایطی که نزدیک بود صنوف سینمایی منحل شوند و هیچ همکاری با ما صورت نمی‌گرفت ما توانستیم به تعاملی برسیم که صنوف در وزارت کار ثبت شوند و جز این فعلاً چاره‌ای نداریم تا به شرایط ایده‌آلی که تعریف کردم، برسیم.

برومند در پایان درباره وضعیت نگارش اساسنامه جدید خانه سینما گفت: قراربود اساسنامه‌ای بسیار کامل و جامع نوشته شود، گروهی هفت نفره مسائل مختلف را بررسی کرده و برای نگارش اساسنامه جدید خانه سینما به صورت تخصصی کار کردند اما مشکلاتی پدید آمد که کار بر اساسنامه ناتمام ماند و دوباره اساسنامه دچار تحول شد. با این حال ما برای عبور از این مرحله فعلاً اصلاحات کوچکی در اساسنامه داریم که آن هم به تأیید مجمع عمومی رسیده است. این تغییرات فعلاً جزئی است و اسم‌ها و عباراتی چون "صنعت فیلم ایران" که وی‌او‌دی‌ها را هم دربرمی‌گیرد در این اصلاحات عنوان شده است.

وی در پایان گفت: به طور کل سعی وزارت ارشاد بر این است که اساسنامه خانه سینما به شکلی نوشته شود که همه چیز تحت کنترل آن‌ها باشد اما ما بر این عقیده‌ایم که خانه سینما یک نهاد صنفی است و در تلاش هستیم تا این نهاد صنفی به استقلال برسد و انتظار داریم سازمان سینمایی هم قوانینی تعریف کند که بتواند این سازمان صنفی مستقل را به رسمیت بشناسد و سازمان نظام سینمایی تشکیل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین