کد خبر: ۳۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
معاون اول رییس جمهوری گفت: آذربایجان در همه صحنه های انقلاب اسلامی پیشگام بوده و در پیروزی آن نقش محوری داشته است،تبریز و دیگر شهرهای استان آذربایجان شرقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی شهدای بسیار عزیز و بزرگواری تقدیم کرده اند.
اسحاق جهانگیری صبح شنبه در بدو ورود به فرودگاه شهید مدنی تبریز در جمع خبرنگاران با بیان این که این ایام یادآور ایستادگی و مبارزات ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: این سفر برای عرض تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مردم تبریز انجام شده است.

وی گفت: تبریز و دیگر شهرهای استان آذربایجان شرقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی شهدای بسیار عزیز و بزرگواری تقدیم کرده اند.

جهانگیری استان آذربایجان شرقی را یکی از مهم ترین استان های کشور در بخش صنعت و معدن عنوان کرد و گفت: طرح های خوبی در بخش صنعت و معدن در این استان آماده بهره برداری است که در این سفر افتتاح می شود.

وی از دیگر برنامه های این سفر را گفت و گو با مسوولان و بررسی مشکلات و برنامه های توسعه استان اعلام و اظهار امیدواری کرد: در این سفر برخی از مشکلات آن رفع شود.

شرکت در نشست مشترک اعضای شورای اداری و صاحبان صنایع و بخش خصوصی استان و افتتاح تعدادی از پروژه ها در حوزه های حمل و نقل، عمران شهری، کشاورزی و صنعت نفت از برنامه های سفر یک روزه جهانگیری به آذربایجان شرقی است.

در این سفر همچنین دومین واحد تولید اتوبوس های درون شهری در تبریز راه اندازی می شود.

افتتاح خط تولید موتورهای دیزلی و تعدادی از پروژه های شرکت تراکتورسازی از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهوری در سفر به استان آذربایجان شرقی اعلام شده است.

جهانگیری در این سفر طرح تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه تبریز را افتتاح می کند.

در این سفر تعدادی از پروژه های شهرداری تبریز در حوزه عمران شهری نیز افتتاح می شود.

افتتاح فاز دوم طرح تولید کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون از دیگر برنامه های جهانگیری اعلام شده که با افتتاح ان ظرفیت تولید کنسانتره مس در این مجتمع دو برابر می شود.

به گزارش ایرنا، با حضور معاون اول رییس جمهوری در خصوص طرح تولید مس کاتدی و سایر طرح های معدنی استان از جمله طرح تولید آلومینیوم از نفلین سینیت تصمیم گیری خواهد شد.

در نشست مشترک مسوولان دولتی و بخش خصوصی با حضور معاون اول رییس جمهوری از سند تدبیر توسعه استان رونمایی می شود.

استان آذربایجان شرقی یکی از استان های 31 گانه جمهوری اسلامی و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران محسوب می شود که از شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از شرق به استان اردبیل و از جنوب شرق به استان زنجان محدود شده است.

وسعت این استان 45 هزارو491 کیلومتر مربع است که از این جهت یازدهمین استان بزرگ ایران محسوب می شود.

این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن قلهٔ کوه سهند است.

مرکز آذربایجان شرقی کلان شهر تبریز است و از شهرهای مهم و اقماری آن می توان به مرند، مراغه، میانه اشاره کرد.

استان آذربایجان شرقی حدود 2٫8 درصد از وسعت ایران را به خود اختصاص داده و در شمال غرب کشور و بین مدارهای 36 درجه و 45 دقیقه تا 39 درجه و 26 دقیقهٔ عرض شمالی و نصف النهارهای 45 درجه و 5 دقیقه تا 48 درجه و 22 دقیقهٔ طول شرقی جای گرفته است.

این استان 200 کیلومتر با جمهوری آذربایجان و 35 کیلومتر با ارمنستان از سمت شمال مرز مشترک دارد.

برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 خورشیدی، جمعیت این استان سه میلیون و 724 هزار و 620 نفر بوده که حدود پنج درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده است.

در سرشماری همین سال، کلانشهر تبریز با یک میلیون و 695 هزارو 94 نفر پرجمعیت ترین و چاراویماق با 32 هزار و 745 نفر کم جمعیت ترین شهر استان آذربایجان شرقی بوده است.

از جمله شهرهای پرجمعیت استان می توان به شهرهای مرند، مراغه و میانه اشاره کرد.

تعداد آبادی های استان در سال 90 دو هزار و 731 آبادی و 20 آبادی استان خالی از سکنه هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین