|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۳۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
جمعی از گردشگران خارجی که در قالب مستندساز و عکاس در آیین سنتی پیرشالیار در اورامان شهرستان سرواباد حضور داشتند از ایران به عنوان کشوری امن برای حضور گردشگران نام بردند و کُردها را نیز مردمانی مهمان نواز توصیف کردند و گفتند که مجموعه این عوامل ایران را بهشت گردشگری کرده است.
ˈالینا کرنسلیˈ بانوی استرالیایی که به همراه همسرش در آیین پیرشالیار شرکت کرده بودند، گفت: چهارمین بار است که به ایران سفر می کنم و امنیت، مهمان نوازی و فرهنگ و آداب و رسوم بکر ایرانیان و اقوام مختلف آن برایم جذاب است.

وی که در اورامان تخت لباس کُردی به تن کرده بود، افزود: تاکنون به شهرهای اصفهان، تهران، شیراز و کردستان سفر کرده ام و در هر شهری آداب و رسوم خاصی دیدم و این نشان از تنوع فرهنگ ایرانیان است.

او از کردستان و بخصوص اورامان به عنوان بهشت گردشگری نام برد و گفت: پوشش، آداب و رسوم، سختکوشی، انرژی و سرزندگی مردم اورامان برایم جذاب و جالب است و از این همه انرژی و سر زندگی لذت می برم.

وی از لباس کردی نیز به عنوان پوشش بسیار زیبا نام برد و گفت: چند دست از این لباس ها را برای هدیه به اقوامم در استرالیا تهیه کرده ام و از آنها دعوت می کنم حتما به ایران و کردستان بیایند و با فرهنگ این منطقه آشنا شوند.

مراد آدیامان از شهروندان کشور ترکیه نیز که چند بار برای مراسم پیرشالیار به اورامان آمده است گفت: مراسم پیرشالیار می تواند بهتر و بیشتر فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه را به مردم دنیا معرفی کند و باید در زمینه تبلیغات آن بیشتر تلاش کنند.

وی که به عنوان عکاس و مستندساز در این مراسم شرکت کرده بود، افزود: اورامان کمتر معرفی شده و مردم سایر کشورها شناختی از این منطقه ندارند و در صورت اطلاع رسانی و تبلیغات می توان گردشگران زیادی را به اینجا جذب کرد.

او همچنین خواستار توجه بیشتر به امکانات این منطقه شد و گفت: راه دسترسی آن سخت گذر است و کمبود امکانات اقامتی یکی از دلایل عدم حضور شمار بیشتر گردشگران در این منطقه است.

وی که به همراه دو نفر دیگر از کشور ترکیه در این آیین سنتی شرکت کرده بود، اظهار کرد: باید زمینه حضور گردشگران بیشتری را در اورامان فراهم کرد و از این طریق به رونق این منطقه کمک کرد.

ˈ محمد ˈ عکاس روزنامه ˈکردستان نوˈ از کردستان عراق نیز با اشاره به اینکه برای دومین بار در مراسم پیرشالیار شرکت می کنم، کمبود امکانات را مهمترین مشکل گردشگران برای حضور در این مراسم دانست و گفت: راه و امکانات ایاب و ذهاب، اقامت و غذاخوری از مهمترین مشکلات اورامان است که در صورت رفع این مشکلات استقبال گردشگران از آیین پیرشالیار بیشتر می شود.

وی افزود: گردشگران خارجی تمایل زیادی برای دیدن چنین برنامه های تاریخی دارند و باید زمینه را برای حضور آنها فراهم کرد.

وی گفت: مجموعه ای عوامل از قبیل طبیعت زیبا، آداب و رسوم، پوشش، زبان و آیین های سنتی و باستانی، همگی اورامان را بهشت گردشگری کرده و باید از این ظرفیت و پتانسیل برای درآمدزایی استفاده کرد.

او گفت: گردشگران حاضرند برای حضور در چنین منطقه ای هزینه های بیشتری بپردازند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را در جهت جذب گردشگران کرد.

امسال علارغم مساعد بودن شرایط جوی، حضور عکاسان، مستندسازان و گردشگران خارجی نسبت به سال های گذشته کمتر بود که بسیاری از مردم اورامان و همچنین گردشگران، نبود امکانات مناسب را از دلایل عدم استقبال گردشگران ذکر کردند.

آیین باستانی و سنتی پیرشالیار موسوم به ˈعروسی پیرشالیارˈ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 15 و 16 بهمن در شهر اورامان از توابع شهرستان سروآباد برگزار شد و در اردیبهشت ماه نیز آیینی به نام ˈکومساˈ در این شهر و بر سر مزار پیرشالیار برگزار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین