کد خبر: ۳۶۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ضمن به دانشگاه‌ها اجازه داده می‌شود نسبت به جایگزینی رشته‌های حذف شده با رشته‌های نیاز محور جدیدی که دارای شغل هستند، اقدام و درخواست خود را به وزارت عتف ارسال کنند.


ایسنا: معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حداقل ۲۰ درصد از رشته‌هایی که متقاضی نداشته و استان‌ها و مناطق کشور به آنها نیاز ندارند و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد، از اعلام پذیرش در سال ۱۴۰۲ حذف می‌شوند.

قاسم عموعابدینی در سفر به کرمان به مناسبت هفته بزرگداشت سرآمدان آموزشی، به اجرای طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: مصوبات شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه‌ریزی به صورت گسترده در سال ۱۴۰۲ اجرایی و حداقل ۲۰ درصد از رشته‌هایی که متقاضی نداشته و استان‌ها و مناطق کشور به آنها نیاز ندارند و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد، از برنامه پذیرش در سال ۱۴۰۲ حذف می‌شوند.

عمو عابدینی در خصوص اصلاح محتوای رشته‌های تحصیلی که مورد نیاز صنعت و جامعه بوده و متقاضی دارد، به مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کرد و افزود: کد رشته‌ها در مقاطع کارشناسی به صورت حرفه‌ای برگزار خواهد شد که در آن حداکثر ۴۰ واحد درسی دوره کارشناسی که حداکثر ۱۵ واحد آن کارورزی و کارآموزی و ۲۵ واحد درسی آن مطابق نیاز متقاضی صنعت و جامعه است و با عقد قرارداد بورسیه اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها دارای توانمندی شغلی و مهارتی بوده و جذب بازار کار خواهند شد، نبود متقاضی رشته و یا عدم تکمیل رشته تحصیلی توسط دانشجویان موجب حذف رشته و یا مسکوت ماندن آن برای پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ و بعد از آن خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ضمن به دانشگاه‌ها اجازه داده می‌شود نسبت به جایگزینی رشته‌های حذف شده با رشته‌های نیاز محور جدیدی که دارای شغل هستند، اقدام و درخواست خود را به وزارت عتف ارسال کنند.

وی رشته‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و بین رشته‌ای و رشته‌های علوم پایه و تعدادی از رشته‌های علوم انسانی و امنیت غذایی را از برنامه آمایش رشته در این مرحله، مستثنی اعلام کرد.

عموعابدینی افزود: شاخص‌های انتخاب اعضای هیات علمی به عنوان سرآمد آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تعیین شد که شامل فعالیت‌های اساتید در حوزه‌های کیفیت آموزش – شاگردپروری – فعالیت‌های آموزشی همراه با پژوهش - تربیت دانشجویان کارآمد- فعالیت‌های حکمت بنیان و خردورزی و تمدن‌سازی است.

به نقل از وزارت علوم، وی در پایان اظهار کرد: اجرای سالیانه سرآمدی آموزشی در ایام هفته معلم، خاص اساتید دانشگاه و در راستای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و حکیم‌پروری و توسعه علم نافع و نقش آفرینی دانشگاه‌ها در تمدن‌سازی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین