کد خبر: ۳۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
وی با تاکید بر این که پروژه هایی که از نظر امنیتی باید در دست دولت باشد، حوزه دیگر ورود دولت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گفت: در سایر حوزه ها کار باید در دست بخش خصوصی باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درآمد کشور از حوزه ارتباطات و فناوری بین 18 تا 20 هزار میلیارد تومان است در حالی که این رقم باید به حدود 60 هزار میلیارد تومان برسد

محمود واعظی صبح جمعه در نشست با فعالان و نخبگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان کرمان افزود: اگر جمعیت کشور را یک درصد دنیا بدانیم و بخواهیم یک درصد درآمد کشور را در حوزه ارتباطات و فناوری در نظر بگیریم، باید حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: درآمد پیش بینی شده برای فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنای بزرگ بودن این حوزه است به نحوی که هر کس بخواهد در این بخش کاری انجام دهد، فضا را برای دیگری تنگ نمی کند و از این رو درآمد شرکت ها و فعالان این عرصه به ایده، تعرفه و کیفیت کار آنها بستگی دارد.

آخوندی با تاکید بر واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید کرد: دولت جز در دو بخش ویژه و خاص یعنی سرمایه گذاری در بخش های دیربازه و یا پروژه های امنیتی به هیچ وجه بنای تصدی گری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را ندارد.

واعظی افزود: در سرمایه گذاری های دیربازده یا عظیم، بخش خصوصی نمی تواند ورود کند و هرچند برای دولت هم اقتصادی نیست اما به هر حال هیچ راه دیگری غیر از ورود به این عرصه را ندارد.

وی با تاکید بر این که پروژه هایی که از نظر امنیتی باید در دست دولت باشد، حوزه دیگر ورود دولت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گفت: در سایر حوزه ها کار باید در دست بخش خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری این که این وزارتخانه در یک سال گذشته بیشترین تعامل را با بخش خصوصی داشته است، افزود: تصمیم بر این است هر آنچه ما به عنوان وزارتخانه در دولت سرمایه گذاری می کنیم، باید یک تا چهار برابر آن را برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران بستر فراهم کنیم.

واعظی با اشاره به این که بخش خصوصی انتظارات بسیاری از دولت دارد و هنوز نتوانسته ایم بخش خصوصی واقعی را در این حوزه داشته باشیم، بیان کرد: یکی از انتظارات بخش خصوصی این است که کاملا آزاد باشد و ما تا جایی که امکان داشته آنها را آزاد گذاشته ایم اما از سوی دیگر همواره به نحوی متکی به دولت است و نمی تواند روی پای خود بایستد.

وی گفت: دولت تصمیم به خصوصی سازی گرفت و مخابرات نیز خصوصی شد و از انحصار دولت به انحصار یک شرکت خصوصی درآمد در حالی که می توانست خصوصی سازی بهتری شکل گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به فعالان این عرصه در کرمان افزود: هنوز در ذهن فعالان این عرصه این موضوع وجود دارد که مخابرات دولتی است و اگر خود را در انحصار مخابرات قرار دهید، هیچ گاه شرایط شما تغییر نمی کند.

وی با تاکید بر این که هرچه دیرتر به استقبال تحولات برویم، ضرر می کنیم، بیان کرد: بسیاری از تصمیمات که به عقیده عده ای نشدنی بود، با کمک دولت و مجلس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست اجراست.

واعظی تصریح کرد: اشکال ما این است که در استان و یک گروه صنفی یک گروه یک حرف را مطرح می کنند و گروه دیگر از همان صنف چیز دیگری می گویند.

وی یادآور شد: ما امتیازاتی را در نظر گرفته ایم و می گوییم برای تعداد مشخصی مشترک و استفاده از پهنای بند مشخص، تخفیف هایی داده می شود اما عده ای از کسانی که مجوز گرفته اند، کار قاچاق انجام می دهند که وزارت ارتباطات اجازه چنین کاری را به آنها نمی دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به دنبال این هستیم که کنار شرکت مخابرات سه تا چهار شرکت قدرتمند دیگر راه اندازی شود تا شرکت های کوچکتر قدرت انتخاب داشته باشند.

وی با اشاره به این که در استان کرمان امکانات و ظرفیت ها و سرمایه مالی وجود دارد، افزود: به جای فکر کردن به مسایل کوتاه مدت یک مجوز برای کار اساسی دریافت و استان را آباد کنید.

واعظی افزود: استان کرمان استانی سیاسی است اما همدلی و همکاری برای توسعه اقتصادی استان بین همه وجود دارد که غیر از این کشور و استان توسعه پیدا نمی کند.

وی با استقبال از طرح استاندار کرمان مبنی بر راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش خصوصی این طرح نمونه ای برای کشور باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: استان کرمان در جنبش نرم افزاری توانایی خوبی دارد و حمایت از آن جزو سیاست های جدی این وزارتخانه است.

وی گفت: ما در وزارت ارتباطات آمادگی اعطای تسهیلات را به شرکت های دانش بنیان داریم و به آنها کمک می کنیم و بنا نداریم فقط امکانات را در تهران توزیع کنیم.

آخوندی در مورد شبکه مترو اینترنت تصریح کرد: این شبکه باید در خدمت همه قرار گیرد نه این که فقط در اختیار مخابرات باشد زیرا انحصار را افزایش می دهد.

وی گفت: متولی زیرساخت های کشور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اما در شهرها توسعه زیرساخت ها دست بخش خصوصی است و آنچه مربوط به افزایش پهنای باند و انتقال بین استانی است، در دست این بخش قرار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: سال گذشته کاربران اینترنت پرسرعت (ADSL) در کشور سه میلیون نفر بود اما اکنون این رقم به هشت میلیون نفر رسیده است.

واعظی با تاکید بر این که پیشرفت تکنولوژی باید کاهش هزینه ها را در پی داشته باشد، ادامه داد: 20 درصد تعرفه ای اینترنت پرسرعت را کاهش داده ایم و تعرفه اینترنت روی موبایل نیز یک دهم شده است.

وی با تاکید بر انجام کارهای اساسی و توسعه ای در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: معتقد نیستم که توسعه به صورت وصله و پینه باشد بلکه کل توسعه باید بر اساس یک طرح جدید است که استان کرمان نیز در آن دیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در حال اصلاح کیفیت اینترنت هستیم و آمادگی داریم مرکز داده (دیتا سنتر) را تحویل بخش خصوصی دهیم و البته به اینترنت پرسرعت برای دانشگاه ها اعتقاد داریم و به دنبال فعال شدن شبکه علمی کشور هستیم.

وی گفت: به دلیل وجود کارخانه فیبرنوری در رفسنجان و یزد، آزمایشگاه فیبرنوری را در دانشگاه آوردیم که با استفاده از آن می توان مشکلات استان را حل و فصل کرد.

آخوندی با استقبال از آموزش مجازی اظهار داشت: آماده این برای توسعه این امر به استان کرمان کمک کنیم.

واعظی افزود: دولت الکترونیک باید حتما اجرایی شود که برای کمک به اجرایی شدن آن قول همکاری می دهیم.

وی با یادآوری این که مکانسیم کار با اپراتور چهارم مخابراتی ایران (ایرانیان نت) تغییر می کند، گفت: به دنبال تفاهم با شرکت های خصوصی استانی هستیم زیرا اگر این اپراتور بخواهد پروژه را در تمام استان ها اجرا کند، مدت زمان زیادی طول می کشد.

یر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر دیروز سفر دو روزه به استان کرمان را از شهرستان رفسنجان آغاز کرد و امروز در مرکز استان حضور دارد و قرار است به مناسبت دهه فجر چند پروژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در این استان افتتاح کند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین