|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۳۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنایع، معادن و تجارت گفت: ذخایرعلمی باید در زمره دارایی های نامشهود کشور گنجانده شوند تا در ثروت ملی به حساب آیند.
علی اصغر توفیق پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی برج فناوری در پارک علم و فناوری فارس افزود: بانک جهانی سرمایه کشورهای جهان را 708 هزار میلیارد دلار اعلام کرده که در این جمع داراییهای طبیعی ، تکنولوژی و کارخانجات و دارایی های نامشهود یعنی ذخایر علمی و پژوهشی و صاحبان اندیشه کشورها در آن دیده شده است.

وی ادامه داد: براساس این گزارش ، داراییهای نا مشهود ایران 12 درصد کل دارایی کشور حساب شده که بدلیل عدم اعلام اطلاعات واقعی ، این میزان صحیح نیست.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته دارایی های نامشهود 70 درصد از سرمایه آنها و در کشورهای در حال توسعه 50 درصد از ثروت آنها محاسبه شده است.

توفیق بیان داشت: متاسفانه در کشور ما صاحبان اندیشه ، محققان و اساتید دانشگاهها ، نخبگان شرکتهای دانش بنیان در جمع سرمایه ها به حساب نیامده اند به همین دلیل میزان داراییهای نا مشهود ما ارقامی غیر واقعی یافته اند.

وی گفت: اخیرا در این راستا تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم و تحقیقات و فناوری ، کار و امور اجتماعی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزارتخانه های یاد شده از این پس در مجموع داراییهای خود در هر بخش سرمایه های انسانی ، علمی و تحقیقاتی را بعنوان داراییهای نامشهود اضافه خواهند کرد.

این مسوول همچنین گفت: پارکهای علم و فناوری در ایران رو به رشد و توسعه هستند و شرکتهای دانش بنیان با ایده های نو و برتر را پوشش می دهند و بر ذخایر علمی کشور می افزایند.

وی افزود: توسعه و ارتقا پارکهای علم و فناوری باید در اولویت برنامه های استانها قرار گیرد تا در ارتباط صنعت و دانشگاه و ایجاد کارآفرینی در هر منطقه اثرگذار باشد.

رییس پارک علم و فناوری استان فارس در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به پتانسیل های علمی و فناوری استان فارس در حوزه های مختلف و توجه به رویکرد اقتصاد دانش محور توسعه فیزیکی این مجموعه مد نظر مسوولان قرار گرفت.

سید احمد فاضل زاده اظهار کرد: ایجاد بستر مناسب برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها جهت استقرار شرکت های دانش بنیان تخصصی و مرکز توسعه فناوری های کلیدی طرح کلان ملی ایجاد برج فناوری در پارک را مطرح کرده است.

وی بیان کرد: برج فناوری در زیربنای به وسعت شش هزار متر مربع در 10 طبقه در سایت پارک علم و فناوری با بهره گیری از اعتبارات ملی احداث می شود.

فاضل زاده ادامه داد: در هشت طبقه از این برج شرکت های دانش بنیان توسعه یافته و پروژه کلان ملی توسعه فناوری های کلیدی مستقر می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین دو طبقه از این مجموعه به خدمات رفاهی و ورزشی برای موسسات مستقر در پارک اختصاص داده شده است.

بگفته وی ، در برج فناوری مقدمات اشتغال 400 نفر از صاحبان ایده و فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم شده که با استقرار آنها زمینه توسعه دانش به صنعت ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: طراحی معماری و سازه این برج متمایز و تداعی کننده مفهوم فناوری است و از مصالح و تکنولوژی نوین در آن استفاده می شود.

رییس پارک علم و فناوری فارس گفت: هم اکنون 200 شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر هستند و زمینه استقرار 100 شرکت دیگر نیز فراهم شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین