|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۳۶۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
روسیه پیش از آن رسما بر مرزهای موجود تأکید کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی حتی در مصاحبه‌ با شبکه اول تلویزیون آلمان گفته بود، کریمه منطقه‌ای مورد مناقشه نبوده و روسیه مرزها تعیین‌شده با اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.


دویچه وله: پکن در ارتباط با جنگ روسیه در اوکراین از مسکو جانبداری می‌کند. اکنون سفیر چین در فرانسه در مصاحبه‌ای جنجال‌برانگیز حق حاکمیت ملی کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق را رد کرده است.

تمامی امیدها به اینکه چین در ارتباط با جنگ روسیه در اوکراین نقشی میانجی‌گرانه ایفا کند، در عمل نقش بر آب شده‌اند. لحن و نگاه پکن به این جنگ روز به روز به مواضع مسکو نزدیک‌تر می‌شوند.

اکنون لو شایه، سفیر چین در فرانسه با اظهارات خود در مصاحبه با شبکه فرانسوی ال سی آی (LCI) باعث جنجالی تازه شده است.

او در این گفت‌وگو حق حاکمیت ملی کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق را رد کرده و در پاسخ به این پرسش که آیا شبه‌جزیره کریمه جزیی از اوکراین است، حتی مدعی شده: «هیچگونه قراردادی بین‌المللی که حاکمیت کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق را مشخص و تثبیت کند، وجود ندارد».

شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ میلادی به تصرف نیروهای روس درآمد و مسکو در پی آن رفراندمی نمایشی در آنجا برگزار کرد تا به تصرف کریمه مشروعیت ببخشد.

روسیه پیش از آن رسما بر مرزهای موجود تأکید کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی حتی در مصاحبه‌ با شبکه اول تلویزیون آلمان گفته بود، کریمه منطقه‌ای مورد مناقشه نبوده و روسیه مرزها تعیین‌شده با اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.

اظهارات کنونی لو شایه، سفیر چین در پاریس انتقادات بسیار تندی را در شرق اروپا برانگیخته است.

تا پیش از فروپاشی شوروی سابق بسیاری از کشورهای مستقل کنونی از جمله اوکراین، بلاروس، مولداوی، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و سه کشور منطقه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) از جماهیر شوروی سابق محسوب می‌شدند. شماری از این کشورها پیشتر توسط ارتش شوروی سابق تسخیر شده و تحت اشغال درآمده بودند.

ادعاهای سفیر چین در پاریس به ویژه خشم کشورهای حوزه بالتیک را برانگیخته‌اند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سه کشور لتونی، لیتوانی و استونی اعلام کرده‌اند که سفیر چین در این کشورها را احضار خواهند کرد و از او در این رابطه توضیح خواهند خواست.

ادگارس رینکویکس، وزیر امور خارجه لتونی با انتشار پیامی در شبکه توییتر اظهارات سفیر چین در پاریس را "غیر قابل قبول" خوانده است. مارگوس تساکنا، وزیر خارجه استونی نیز ادعاهای لو شایه را "تعبیر و تفسیری نادرست از تاریخ" دانسته است.

پشتیبانی پکن از مسکو در ارتباط با جنگ در اوکراین هم‌زمان شده است با افزایش تنش در مسئله تایوان. غرب بیم آن دارد که پکن از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین به عنوان بهانه و توجیهی برای حمله به تایوان استفاده کند.

این نخستین بار نیست که سفیر چین در پاریس با اظهارات و ادعاهای خود جنجال‌برانگیز شده است. در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی بود که سفارت چین در پاریس با انتشار یک توییت، یک پژوهشگر فرانسوی را به داشتن موضعی "ضدچینی" متهم کرده و او را "خرده‌بزهکار" خوانده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین