|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۳۶۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
روسیه نیز به نوبه خود برای خریداران چینی تخفیف‌های قابل توجهی منظور کرده است و بر اساس آمار گمرکی چین، کل واردات نفت خام روسیه توسط چین در ماه مارس به طور متوسط روزی ۲.۲۶ میلیون بشکه بوده است.

بی بی سی: به گزارش منابع بازار نفت و حمل و نقل دریایی، شرکت‌های نفتی دولتی و پالایشگاه‌های بزرگ در چین با افزایش خرید نفت خام روسیه، باعث جلوگیری از سقوط بهای نفت آن کشور شده و در نتیجه خریداران کوچکتر چینی را مجبور کرده‌اند به سایر عرضه‌کنندگان نفت ارزان‌تر روی آورند.

به این ترتیب، خریداران کوچکتر با قبول خطر نقض تحریم‌ آمریکا، متقاضی اصلی نفت تحریمی ایران و ونزوئلا شده‌اند که با تخفیف مناسب به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش رویترز، خریداران عمده چینی پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از حمله به اوکراین برای مدتی از خرید نفت این کشور اکراه داشتند اما به تدریج خرید آنان افزایش یافته است.

روسیه نیز به نوبه خود برای خریداران چینی تخفیف‌های قابل توجهی منظور کرده است و بر اساس آمار گمرکی چین، کل واردات نفت خام روسیه توسط چین در ماه مارس به طور متوسط روزی ۲.۲۶ میلیون بشکه بوده است.

بخش عمده نفت وارداتی چین از روسیه از مناطق بالتیک و اورال روسیه است.

شرکت‌های چینی پتروچاینا، هنگلی و شنگونگ خریداران اصلی نفت روسیه معرفی شده‌اند هرچند این شرکت‌ها در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود واردات نفت روسیه توسط چین در ماه‌های آینده روند افزایشی داشته باشد.

با افزایش خرید نفت روسیه توسط پالایشگاه‌های عمده دولتی در چین، پالایشگاه‌های کوچکتر مستقل - که به قوری موسوم هستند - به منابع دیگر متکی شده‌اند.

پس از آغاز جنگ اوکراین، بخش عمده نفت وارداتی چین از روسیه توسط این شرکت‌ها صورت می‌گرفت.

این شرکت‌ها که بیش از شرکت‌های بزرگ نسبت به تغییرات قیمت حساس هستند، عمدتا به خریداران نفت کم کیفیت‌تر مناطق قطب شمال روسیه و همچنین نفت تحریمی ایران و ونزوئلا تبدیل شده‌اند.

آمار گمرک چین برای ماه مارس شامل واردات نفت از ایران و ونزوئلا نیست زیرا به منظور دور زدن تحریم‌ها، نفت این کشورها تحت اسامی دیگری وارد چین می‌شود.

براساس این آمار، میزان نفت وارداتی از مرکز ترانزیت مالزی، که بخشی از آن قطعا شامل نفت صادراتی ایران و ونزوئلاست، در ماه مارس به ۱.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به میانگین ماه‌های قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش داشت. این گزارش نوشته است که نفت ایران با تخفیف حدود ۱۱ دلار در بشکه تحویل مشتری می‌شود که زیر قیمت نفت اورال روسیه است.

به گزارش منابع نفتی، احتمالا چین در ماه مارس حدود ۴۰۰ بشکه نفت خام در روز از ایران وارد کرد که دو برابر میزان واردات نفت ایران در ماه ژانویه بوده است. برخی منابع، این رقم را بالاتر دانسته‌اند و انتظار این است که این رقم در آینده افزایش یابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین