کد خبر: ۳۶۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۹
در مناطقی که قدرت‌های مرکزی نقش اصلی را ایفا می‌کنند سایر قدرت‌ها به شدت از قدرت بزرگ تاثیرپذیر هستند و لذا در منطقه خاورمیانه نیز ایران و عربستان دو قدرت بزرگ هستند بنابراین تحولات این منطقه به شدت تحت تاثیر سیاست‌های این دو قدرت است.

یک استاد دانشگاه معتقد است در منطقه خاورمیانه ایران و عربستان دو قدرت بزرگ هستند بنابراین تحولات منطقه به شدت تحت تاثیر سیاست‌های این دو قدرت قرار دارد و سوریه نیز یکی از موضوعات مهم منطقه‌ای است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه اظهار داشت: اگر بخواهیم قدرت‌هایی که در یک منطقه قرار دارند را تقسیم بندی کنیم، به سه قدرت مرکزی، پیرامونی و شبه پیرامونی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در مناطقی که قدرت‌های مرکزی نقش اصلی را ایفا می‌کنند سایر قدرت‌ها به شدت از قدرت بزرگ تاثیرپذیر هستند و لذا در  منطقه خاورمیانه نیز ایران و عربستان دو قدرت بزرگ هستند بنابراین تحولات این منطقه به شدت تحت تاثیر سیاست‌های این دو قدرت است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: با توجه به توافق ایران و عربستان که در پکن انجام شد و این دو کشور به سمت تنش زدایی حرکت کرده اند، طبیعتا این مساله تاثیر خود را بر کشورهای منطقه می‌گذارد. یکی از این موضوعات منطقه‌ای مساله سوریه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پس از توافق ایران و عربستان در چین، اکنون سوریه و عربستان هم به دنبال حل اختلافات یکدیگر هستند و سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه در این چارچوب تعریف می‌شود.

شفیعی در ادامه با تاکید بر ضرورت ثبات و پایداری در منطقه گفت: آنچه در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده و به عنوان بحران مطرح است محصول رقابت استراتژیک کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ است. لذا چشم انداز حل مسائل اندکی دشوار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت مشکلات منطقه خاورمیانه از جنس اختلافات عادی نیست بلکه در چارچوب روابط قدرت در منطقه معنا پیدا می کند. بنابراین چون کشورهای منطقه رقابت دارند، قدرت‌های بزرگ ورود کرده اند اما علی رغم دشوار بودن چشم انداز مثبت در منطقه، گام های مهمی برداشته شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین