|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۳۶۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
در این ارتباط هم در نشست سمرقند در قالب نشست و سخنرانی وزیر خارجه و دیدار وزیر خارجه با سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر این موضوع به صورعت صریح واضح و شفاف تأکید شد که ایران مخالف منع تحصیل زنان و دختران و اشتغال آنهاست و هم آماده است کمک کند به ایجاد شراط مناسب برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست ایران در ارتباط با افغاانستان نه دوگانه است و نه دارای تناقض، تصریح کرد:‌ تعامل و همکاری با طالبان و هیأت حاکمه موقت افغانستان به معنای شناسایی وضع موجود نیست.

فارس نوشته است: ناصر کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره نشست سمرقند در خصوص افغانستان و مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان اظهار داشت: نباید نقش سیاست مخرب و اشغالگرانه آمریکا طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان مورد غفلت قرار بگیرد. خروج غیرمسؤولانه و هماهنگ نشده آمریکا از افغانستان هم نقش مخرب دیگری داشت در شکل گیری یک روند کاملا نابسامان و به هم ریخته در کشور مهم و پیچیده‌ای مثل افغانستان ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان و دارای مرزهای طوذانی مشترک نمی‌تواند راجع به مسائل این کشور بی تفاوت باقی بماند و منتظر تحولات و فعل و انفعلاتی باشد که ایران در آن نقش موثری نداشته باشد.

وی با اشاره به نشست سمرقند و بیانیه صادره گفت: موضوعات مهمی در نشست سمرقند گفت‌وگو شد بحث مواد مخدر، گروه‌های تروریستی و داعش و حقوق زنان و ... مطرح شد که بخشی از تلاش ایران برای کمک به بهبود شرایط افغانستان و تثبیت شرایط امنیتی در این کشور و کمک به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است که ایران اینها را در چارچوب‌های منطقه‌ای و نشست‌های چندجانبه با جدیت و مسوولانه دنبال می‌کند.

وی تصیرح کرد: سیاست ایران در ارتباط با افغاانستان نه دوگانه است و نه دارای تناقض است.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با افغانستان همانطور که بارها در مواضع رسمی ایران اعلام شده دارای سیاست اصولی و و روشنی هستیم سیاست ایران در ارتباط با افغانستان از مولفه‌های روشنی تبعیت می‌کند. در ارتباط با افغانستان حمایت از صلح و ثبات در این کشر برای ما حائز اهمیت است مخالفت با حضور مجدد بازیگران خارجی به بهانه‌های مختلف و استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تروریسم و مخالفت با مداخله خارجی در این کشور از مبانی دیگر رفتاری ایران در ارتباط با مسئله افغانستان است و ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و مبارزه موثر با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر و مسائل اجتماعی و مخالفت جدی با منع زنان از تحصیل در مدارس و دانشگاه ها و ممانعت از نقش و اشتغال زنان در فعالیت‌های اجتماعی و رسمی و اداری.

وی ادامه داد: در این ارتباط هم در نشست سمرقند در قالب نشست و سخنرانی وزیر خارجه و دیدار وزیر خارجه با سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر این موضوع به صورعت صریح واضح و شفاف تأکید شد که ایران مخالف منع تحصیل زنان و دختران و اشتغال آنهاست و هم آماده است کمک کند به ایجاد شراط مناسب برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان.

کنعانی ادامه داد: همواره تأکید کرده و می‌کنیم که تعامل و همکاری با طالبان و هیأت حاکمه موقت افغانستان به معنای شناسایی وضع موجود نیست، بلکه در رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان و تعامل با سرپرستی موقت همه عناصری که مورد اشاره قرار دادم لحاظ شده و مورد توجه جدی قرار دارد. در ارتباط با افغانستان موضوعات دوجانبه مهمی داریم. پیگیری حق آبه هیرمند در مذاکرات مطرح بود و در سمرقند هم مورد توجه و پیگیری جدی قرار گرفت. موضوع امنیت مرزها و رسیدگی به وضعیت چند میلیون آواره افغانستانی در ایران از موضوعاتی است که نیاز به پیگیری و هماهنگی دارد ممانعت از سرریز شدن آوارگان جدید که برای ایران هزینه‌های زیادی تولید می‌کند.

وی گفت‌: موضوعات عدیده‌ای را به صورت همزمان در سیاست خود در ارتباط با افغانستان دنبال می‌کنیم که نه دوگانگی تلقی می‌شود و نه دچار ابهام است. سیاست ایران در این خصوص آگاهانه و هوشمندانه است هم در جهت منافع مردم افغاننستان و هم در جهت امنیت ایران و منافع اساسی ایران در ارتباط با مسائل افغانستان.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین