|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۳۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
نشست رئیس‌جمهور با علما، فضلا و طلاب استان اصفهان از دقایقی پیش در سالن راه و شهرسازی اصفهان آغاز شد.
رئیس‌جمهور دقایقی پیش در جمع علما، فضلا و طلاب اصفهان در سالن راه و شهرسازی اصفهان به ایراد سخنرانی پرداخت.

مهمترین محور‌های سخنان رئیس‌جمهور در این نشست را در ادامه می‌خوانید:

* دولت باید توجه بیشتری به مراکز فرهنگی، دینی و حوزه‌های علمیه داشته باشد. این دولت تلاش خواهد کرد به این وظیفه خود عمل کند.

* روحانیت بزرگترین افتخارش این بوده که روی پای خود ایستاده است. روحانیت همیشه مستقل بوده و در‌ آینده هم مستقل خواهد بود.

*دولت، روحانیت و حوزه و دانشگاه همه یک مسیر را طی می‌کنیم که آن رضای خداوند و در مرحله بعد رضایت مردم است. دولت در حد توان خود در این زمینه‌ها اقدام خواهد کرد.

* پرداخت یارانه نقدی یک دوران موقتی دارد برای اینکه حامل‌های انرژی به نرخ واقعی خود برسد و آن‌هایی که آسیب‌پذیر هستند، کمک شوند. امیدواریم آن‌هایی که در فشار اقتصادی هستند، شرایطی در کشور به‌وجود آید که روی پای خود ایستند.

* اساس کار این است که رونق اقتصادی را در کشور درست کنیم چراکه در این رونق اقتصادی فقر برچیده شده و همه چیز درست می‌شود.

* غرب و شرق اینگونه در دنیا جا انداخته بودند که دوران دین سپری شده است. اصلا می‌گفتند که دین مخدر است و نمی‌گذارد که مردم انقلاب کرده و پیشرفت کنند. ‌درحالی که امام آمد و همه این حرف‌های باطل را زدود. دنیا همه لمس کرده و حس کردند که در عصر حاضر دین نه تنها در جایگاهی که در قرون گذشته داشته بلکه دین راه نجات در برابر قدرت‌های استعماری و استبدادی است.

* امام(ره) آمد برای جهانیان روشن کرد که دین قدرت اداره جامعه را دارد. از سوئی دیگر در زمان ایشان حوزه‌های علمیه جامع‌نگر شدند.

* دین قدرت اداره جامعه را دارد. حکومت اسلامی، حکومت قدرتمندی است.

* در موضوعات اقتصاد از ‌سال گذشته تاکنون، با حمایت مقام معظم رهبری و مردم، تورم بیش از 40 درصدی را به 16 درصد رساندیم، که این «معجزه اقتصادی» بود. اسب سرکشی که همه را ویران و نابود می‌کرد امروز مهار شده است هرچند متوقف نشده ولی سرعت آن بسیار کاهش یافته است.

* نمی‌خواهم بگویم که در مسائل اقتصادی از آیه و روایت استفاده می‌کنیم اما چارچوب اصلی ما، چارچوب دین است. البته از تجریبات دیگران هم استفاده می‌کنیم. اصلا آن زمانی که ما علم دین را با فرهنگ ملی خود، فرهنگی ایران و فرهنگ و تجربه دیگران ترکیب کردیم، موفقیت‌های بسیاری به‌دست آوردیم.

* امروز باید حواسمان جمع باشد که خط امام را دنبال کنیم. باید امروز تلاش کنیم به دنیا بگوئیم که دین با خشونت فاصله دارد.

* یکی از تهمت‌هایی که در سال‌های اخیر به اسلام روا می‌دارند این است که اسلام را به عنوان دین خشونت معرفی کرده‌اند. البته بسیاری از حوادث را خودشان درست کردند یا اینکه منشاء آن خودشان هستند.

* گروه‌های افراطی اصلا ارتباطی با قرآن، اسلام و پیامبر اسلام(ص) ندارند. اینکه کسی را زنده بسوزانند و یا با کارد سر یک نفر را ببرید به‌عنوان دین و اسلام، به‌هیچ عنوان ارتباطی با اسلام ندارد.

* امروز موظف هستیم اسلام واقعی را به‌دنیا معرفی کنیم. نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی برای این بود که دنیا بفهمد اسلام متفاوت از آنچه از اسلام ترویج یافته از سوی غرب است.

* بسیار خوشحالیم در دولت یازدهم پرچم جهان ضدخشونت را در سازمان ملل برافراشته کنیم. معمولا موفقیت‌های دولت کمتر گفته می‌شود و نقد‌ها با صدای بلند گفته می‌شود درحالی که باید هردو با صدا بلند گفته شود. البته نقد دلسوزانه نه برای "هو کردن"

* خیلی مهم بود که در این عصر و شرایط، ایران پرچم‌دار جهان عاری از خشونت شود و گونه‌ای در مجمع سازمان ملل مطرح شد که آن‌هایی که مخالفت کردند در موقع رای‌گیری سکوت کردند و پیشنهاد ایران به اتفاق ارا به تصویب رسید. در مقام عمل هم جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و لبنان وغیره دیدید که رزمندگان و مشاوران ما چگونه عمل کرده و پیروزی‌های فراوانی را به دست آوردند.

مشروح سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی را در ادامه می‌خوانید:

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه دولت باید توجه بیشتری به مراکز دینی فرهنگی و حوزه‌های علمیه داشته باشد، اظهار داشت: تمام تلاش دولت این است که به این وظیفه خود نسبت به حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی و دینی عمل کند. روحانیت ما بزرگترین افتخارش در تاریخ این بوده که روی پای خودش ایستاده است که البته این به معنا آن نبوده که دولت به مراکز دینی کمک نکند.

وی افزود: باید توجه داشت که در جمهوری اسلامی، دولت،‌ روحانیت و دانشگاه و حوزه همه یک مسیر را طی می‌کنیم که آن هدف والا و اصلی رضای حق و رضای خداوند است؛ در مرحله بعد رضای مردم مدنظر است تا مردم بتوانند زندگی توأم با عزت و رفاه نسبی را داشته باشند.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش به مسائل اقتصادی و طرح‌های دولت برای حل مشکلات خاطرنشان کرد: به هر حال دولت در این زمینه فکر می‌کند و هم الان که لایحه در مجلس است با نمایندگان مجلس هم‌فکری می‌کنیم، امیدواریم راهی پیدا کنیم که راهی دقیق‌تر باشد.

وی تصریح کرد: ملت ایران باید بداند یارانه نقدی یک دوران موقتی دارد برای اینکه حامل‌های انرژی به نرخ واقعی خودش برسد و آن‌هایی که آسیب‌پذیر هستند به آن‌ها کمک شود البته این بدان معنا نیست که ادامه پیدا کند؛ امیدواریم آن‌هایی در فشار اقتصادی هستند شرایط ما شرایطی شود که در کشور روی پای خودشان بایستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اساس کار این است که ما رونق اقتصادی را در کشور درست کنیم، در رونق اقتصادی وضع مردم تغییر یافته و فقر برچیده می‌شود. اساس تعالیم اسلام بر این مبناست که مادیت و معنویت کنار هم قرار گرفته و مردم بتوانند زندگی توأم با اخلاق حسنه، عزت داشته و در عین حال محتاج دیگران نباشند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه غربی‌ها و شرقی‌ها اینگونه در دنیا جا انداخته بودند که دوران دین سپری شده است، گفت: شرقی‌ها در زمانی می‌گفتند دین "مخدر" است و نمی‌گذارد مردم رشد و پیشرفت کنند این درحالی است که امام (ره) آمد و همه این حرف‌های باطل را زدود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه همه دنیا لمس و حس کردند که در عصر حاضر دین راه نجات مردم در برابر قدرت‌های استعماری و استبدادی است، اظهار داشت: هیچ کس گمان نمی‌کرد یک نفر عالم، عارف، مجتهد و مدرس در حوزه علمیه قم یه روزی بتواند دنیا را بلرزاند. امام(ره) آمد این تهمت را زدود که دین دورانش سپری شده و روشن کرد بر جهانیان که دین یک قدرت بزرگ است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین