|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۶۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۹
کاروانسرای صفوی امین‌آباد نیز که تنها کاروانسرای هشت ضلعی ایران است و در همه گوشه‌های خارجی آن ۸ برج طراحی‌شده در ابتدا قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی بود که در عصر صفوی به‌عنوان یکی از کاروانسراهای برون‌شهری تغییر کاربری یافت.
کاروانسرای صفوی امین‌آباد در منتهی‌الیه جنوب اصفهان و میان دو محور رفت و برگشت بزرگراه شهرضا- آباده قرار دارد و اکنون به یک مجموعه اقامتگاهی سنتی تبدیل‌ شده است. جاده اصفهان به شهرضا به‌عنوان جاده مواصلاتی شمال به جنوب ایران، قدمتی بالغ‌بر هزار سال دارد که معبر ورودی قلب پادشاهی ساسانی را تشکیل می‌داد و یکی از جاده‌های شاهی ایران به‌شمار می‌رفت.

کاروانسرای صفوی امین‌آباد نیز که تنها کاروانسرای هشت ضلعی ایران است و در همه گوشه‌های خارجی آن ۸ برج طراحی‌شده در ابتدا قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی بود که در عصر صفوی به‌عنوان یکی از کاروانسراهای برون‌شهری تغییر کاربری یافت. هنوزهم بدنه سنگیِ این کاروانسرا بقایای همان قلعه‌ای است که از دوران ساسانیان به‌جا مانده است. کاروانسرای صفوی امین‌آباد یکم دی‌ماه ۱۳۴۸ با شماره ۸۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بعد از پایان مرمت کاروانسرای صفوی امین‌آباد در سال ۱۳۹۸، این بنا به یک مجموعه اقامتگاه سنتی دل‌انگیز تبدیل شد است.
























































ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین