|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۳۶۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
یکی از ویژگی‌های بارز جهاد حق در برابر باطل این است که به اخلاق پایبند است. این همان جایی است که هابیل در برابر خشم قابیل به او گفت که اگر مرا بکشی، من اقدام متقابل نخواهم کرد و این نشان می‌دهد که حق حتی در مقام دفاع از خود نیز از حد رضایت خدا و حکم اخلاق فراتر نمی‌رود. بر همین اساس است که امروزه نظام سلطه حجم عظیمی از سلاح‌های اتمی را انبار کرده و در براندازی حق حتی ابایی از نابودی عالم ندارد.


تسنیم: امام جمعه مشهد گفت:اتحادیه اروپا بنده را تحریم کرد و این در حالیست که من در تمام طول عمرم حتی پایم را در کشورهایشان نگذاشته‌ام. این خاصیت دشمن خداست که به‌وقت غیظ و غضب، هرچه در دست دارد پرتاب می‌کند اما در نهایت، منافق رسوا و باطل سرنگون می‌شود.

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در جلسه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) در ماه مبارک رمضان که ظهر امروز به میزبانی حسینیه دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهارداشت: این سوره مظهر تقابل حق و باطل است؛ از زمانی که هابیل و قابیل در برابر هم ایستادند تا زمانی که در آخرالزمان حق به رهبری وجود اقدس امام زمان(عج) بر باطل غلبه پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز جهاد حق در برابر باطل این است که به اخلاق پایبند است. این همان جایی است که هابیل در برابر خشم قابیل به او گفت که اگر مرا بکشی، من اقدام متقابل نخواهم کرد و این نشان می‌دهد که حق حتی در مقام دفاع از خود نیز از حد رضایت خدا و حکم اخلاق فراتر نمی‌رود. بر همین اساس است که امروزه نظام سلطه حجم عظیمی از سلاح‌های اتمی را انبار کرده و در براندازی حق حتی ابایی از نابودی عالم ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه وعده خدا دلالت بر پیروزی مسلمانان و جریان حق در همه عرصه‌ها دارد، خاطرنشان کرد: نشانه تحقق این وعده در برهه‌های بسیاری وجود داشته و یکی از نمونه‌های بارز آن را می‌توان در جنگ احزاب دید؛ جایی که پس از سه هزار سال، یهود و عرب دست از جنگ برداشتند و برای براندازی اسلام متحد شدند اما ناکام ماندند و این در حالی بود که مسلمانان هم از نظر شرایط اقتصادی در تنگنای شدید بودند.

وی ادامه داد: با این حال، شرط پیروزی آن است که به‌موازات دست‎کم نگرفتن دشمن، از توانمندی‌های خود نیز غافل نشویم. دشمن ما باطل است و بر این اساس، محکوم به سرنگونی است. این را در نخستین روزهای دفاع مقدس هم شاهد بودیم؛ آن زمان که نظام سلطه در جریان یک عمل غافلگیرانه، فرودگاه مهرآباد در قلب کشور را بمباران کرد تا امام و ملت را بترساند اما این تلاش مذبوحانه ذره‌ای در اراده و ایمان امام(ره) خدشه وارد نکرد.

علم‌الهدی با اشاره به حدیث امام علی(ع) تصریح کرد: در روایت آمده که «لِلْحَقِّ دَوْلَةٌ وَ لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» یعنی دولت و برتری متعلق به حق است و باطل فقط جولان در میدان و سلطه مقطعی دارد. این وعده ولیّ خداست که وعده نصر خدا را همراه با جبهه حق می‌داند و اگر این مسئله به یک باور فراگیر تبدیل شد، آن وقت است که رزمنده‌ای به جبهه می‌رود، گلوله داغ بر پیکر او می‌نشیند اما حتی در آن هنگام هم دست از ادامه جهاد برنمی‌دارد تا با شهادت، به ملاقات پروردگار بشتابد.

وی تأکید کرد: از آیه 7 تا 11 این سوره دلالت بر پیروزی قطعی مسلمانان دارد. از آیه 12 به تفسیر نعمت‌های بهشتی می‌پردازد که سهم مؤمنان مقاوم در برابر باطل است. از آیه 14 به تشریح حمایت خدا از جریان حق می‌پردازد و سرانجام از آیه 16 تا 29 به بیان ویژگی‌های منافقان می‌پردازد که بدترین دشمنان خدا و بندگان باایمانش هستند. از آیات 33 تا آخر هم ضمن نتیجه‌گیری از همه مباحث به تشریح عواقب سستی کردن مسلمانان در جهاد می‌پردازد و تأکید می‌کند که اگر حبّ دنیا در دل بنده جای گرفت، این امکان به قوت وجود دارد که انسان در مسیر حمایت از دین، پا پس بکشد و به قیمت تأمین نظر مردم، حفظ مال یا دفاع از مقام، قادر به پرداخت هزینه برای دفاع از ارزش‌ها نباشد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه شناخت ساختار این سوره بسیار مهم است و باید با آن مأنوس بود تا به حقیقت این تقابل همیشگی و نقاط ضعف جبهه شیطان پی برد، گفت: یکی از خصوصیات فتنه شیطان، بی‌بهره بودن از خلاقیت است؛ به این معنا که در طول تاریخ، ابلیس همواره با توطئه‌های یکسانی به فریب انسان‌ها پرداخته و بر این اساس، می‌توان با شناخت ابزارهای مکر شیطان، خود و جامعه‌مان را از گزند انحراف و استحاله حفظ کنیم.

وی ابراز کرد: سند تصدیق این موضوع در سوره محمد(ص) ذکر شده است؛ آن زمان که کلام الهی نخستین توطئه دشمنان را توهین به پیامبر اکرم(ص) دانست، از عقب‎نشینی جریان نفاق در برابر کار انقلابی و جهادی خبر داد و یادآوری کرد که منافقان با دشمنان ارتباط پنهانی برقرار می‌کنند. امروزه هم مشاهده می‌کنیم که نخستین خدعه نظام سلطه و جریان منافقان وابسته به او، توهین به رهبری است، در مواجه با اراده انقلابی و اخلاص جبهه حق بلافاصله عقب‌نشینی می‌کند و همچنین ائتلاف فراگیری متشکل از ستون پنجم داخلی، همیاران خارجی و دشمنان دین خدا برای براندازی حق تشکیل داده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، معجزه قرآن را زنده‌بودن و جاودانگی آن خواند و اظهار کرد: اگر سوره محمد(ص) را بخوانید و در معانی آن تدبر کنید، برایتان محرز می‌شود که گویا ذات اقدس پروردگار آن را برای وضع امروز ما نازل کرده است. در زمان پیامبر(ص) هم عده‌ای به دنبال سازش بودند، امروز هم عده‌ای خواهان مذاکره با غرب هستند. عزیزان من، این‌طور نیست که فکر کنیم همه بدبختی‌ها به خاطر مقابله با باطل است و اگر به روی او آغوش گشودیم، خوشبخت دنیا و آخرت هستیم زیرا ذات اقدس پروردگار، نصر و فتح را مقارن با جهاد با دشمنانش قرار داده است.

وی افزود: آخرین روز سال گذشته، اتحادیه اروپا بنده را تحریم کرد و این در حالی است که من در تمام طول عمرم حتی پایم را در کشورهایشان نگذاشته‌ام. این خاصیت دشمن خداست که به‌وقت غیظ و غضب، هرچه در دست دارد به سمت مقابل پرتاب می‌کند. با این حال، این سنت الهی است که منافق رسوا می‌شود. ذات اقدس پروردگار ممکن است عقوبت کفر و شرک را به قیامت موکول کند اما در دنیا از منافق دست‌بردار نیست و در دنیا او را رسوای خاص و عام می‌کند. سرنوشت جبهه باطل هم مشخص است اما در این میان، باید مراقب بود که انسان ایمان خود را به داشته‌های دنیوی نفروشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین