|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۳۶۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شجاعت تنها منحصر به میدان نبرد نیست و در عرصه جهاد تبیین هم شجاعت لازم است، ادامه داد: در این دوران باید وارد میدان جهاد تبیین شد و حقایق را شجاعانه، مودبانه و منطقی برای جامعه تبیین کرد هر چند ممکن است عده‌ای بدشان بیاید و در فضای مجازی شما را تخریب کنند.

تسنیم: امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "روزه" زکات سلامتی بدن است، گفت: کسی که بدون عذر روزه خواری می‌کند، حریم ماه خدا را شکسته و ناسپاسی از نعمت سلامتی دارد.

حجت الاسلام  سید احمد خاتمی با تبریک ماه رمضان، ماه مهمانی ویژه خداوند اظهار داشت: عید نوروز امسال با عید رمضان همراه شد است؛ ماه رمضان شهرالله اکبر، عید اولیا و ماه بندگی خداوند است.

وی با اشاره به نگاه مولا علی علیه السلام در ارتباط با ماه رمضان در نهج‌البلاغه، بیان کرد: نهج البلاغه منسوب به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است که بخشی از کلمات حضرت علی در این کتاب است با گزینش سیدرضی بیان شده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نهج البلاغه دریای ناپیدا کرانه و دنیای ناشناخته‌ای است که ما به اندازه ظرفیتمان از این دریا بهره می‌گیریم، افزود: حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید "هر نعمتی را زکاتی است و زکات سلامت روزه‌داری است" سپاس از خداوند بر این نعمت این است که انسان در ماه خدا با روزه داشتن حریم ماه خدا را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی کلمه زکات شنیده می‌شود نوعاً زکات مالی به ذهن می‌آید، ادامه داد: ‌حضرت علی علیه السلام نگاه را فراتر برده و می‌فرمایند زکات تنها زکات مالی نیست و برای همه نعمت‌های خداوند زکاتی وجود دارد که انسان باید زکات آنها را بپردازد که از جمله این نعمت‌ها، نعمت سلامتی است.

خاتمی با بیان اینکه در کتاب غرر الحکم از حضرت علی (ع) 9 نعمت بیان شده که هر کدام از این نعمت‌ها زکاتی دارند، گفت: امام علی علیه السلام فرمودند "لِکُلِّ شَیءٍ زَکاةٌ" و از نگاه مولا علی علیه السلام تمام نعمت‌ها زکاتی دارند.

وی با اشاره به اینکه زکات توانگرى، نیکى کردن به همسایگان و پیوند با خویشان است، افزود: توصیه شده کسانی که وضع مالی خوبی دارند به همسایگان رسیدگی کند و سفارش اهل بیت (ع) است که هر خدمتی که می‌توانید برای همسایگان انجام دهید.

"روزه" زکات سلامتی بدن است

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) فرمودند "زکاةُ الصِّحَّةِ، السَّعیُ فی طاعَةِ اللّهِ" ادامه داد: زکات سلامتی و تندرستی، کوشیدن و سعی در طاعت خداوند است که یکی از جلوه‌های آن نماز و روزه است.

وی با اشاره به اینکه زکات سلامتی بدن روزه است، گفت: خداوند همان طور که ما را مکلف به روزه‌داری کرده همان گونه هم به صاحبان عذر فرموده که می‌توانیم روزه خود را بخورید و بعداً قضای آن را به جای آورید.

خاتمی با بیان اینکه کسی که بدون عذر روزه خواری می‌کند، حریم ماه خدا را شکسته، ناسپاسی از نعمت سلامتی داشته و دهن کجی با خدا دارد و پای این دهن کجی را دیر یا زود می‌خورد، افزود: چه بسا این فرد مبتلا به بیماری شود و همین روزه می‌توانست جلوی این بیماری را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آن حضرت در ادامه فرمودند "زکاةُ الشَّجاعةِ، الجِهادُ فی سبیلِ اللّهِ" یعنی زکات شجاعت جهاد در را خدا است، خاطرنشان کرد: شجاعت شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس زبان‌زد بود و در شناسایی‌ها حاج قاسم جلو می‌رفت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شجاعت تنها منحصر به میدان نبرد نیست و در عرصه جهاد تبیین هم شجاعت لازم است، ادامه داد: در این دوران باید وارد میدان جهاد تبیین شد و حقایق را شجاعانه، مودبانه و منطقی برای جامعه تبیین کرد هر چند ممکن است عده‌ای بدشان بیاید و در فضای مجازی شما را تخریب کنند.

دفاع از نظام اسلامی و ولایت رکن جهاد تبیین است

وی با اشاره به اینکه جهاد هزینه دارد و همان طور که در میدان جهاد و جبهه جنگ ممکن است گلوله نصیب ما شود، جهاد تبیین هم ممکن است تخریب‌هایی را برای ما به دنبال داشته باشد، بیان کرد: دفاع از نظام اسلامی و دفاع از ولایت رکن جهاد تبیین است.

خاتمی با بیان اینکه حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند "زکاةُ العِلمِ أن یُعَلِّمَهُ أهلَهُ" زکات علم و دانش این است که دست بخشنده برای مستعد آن داشته باشیم و آن را به اهلش بیاموزیم، افزود: متقین کسانی هستند که از رزقی که به آنها داده شده به دیگران انفاق می‌کنند و در این حوزه باید از علمی که به انسان داده شده به دیگران هم انفاق شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه "زَکاةُ القُدرَةِ الإنصافُ" زکات قدرت انصاف است، بیان کرد: آدم‌ها سه دسته هستند؛ بعضی متملق هستند و مولا علی علیه السلام می‌فرماید "تملق درد بی درمان است."

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بعضی به همه چیز بدبینانه نگاه می‌کنند و خوبی‌ها را نمی‌بینند، ادامه داد: دسته سوم افرادی هستند که منصف هستند یعنی هم خوبی‌ها را می‌بینند و هم بدی‌ها را و باید سعی کنیم که این‌گونه باشیم.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی علیه السلام می‌فرماید "زکاةُ الجَمالِ، العَفافُ" زکات زیبایی پاکدامنی است و مخاطب مستقیم آن دخترها و پسرهای جوان هستند، افزود: عفاف اختصاصی به بانوان ندارد و هم بانوان و هم آقایان را شامل می‌شود.

خاتمی با بیان اینکه بانوان باید از حجاب به عنوان یک نعمت استفاده کنند و حجاب آقایان این است که لباسی که با آرم و علامت بیگانه و لباس تنگ نپوشند که خلاف عفاف است، گفت: زکات جمال و زیبایی که خداوند به انسان داده این است که عفت و پاکدامنی را در جامعه گسترده کنید.

وی با اشاره به اینکه "زکاةُ الظَّفَرِ، الإحسانُ" اظهار داشت: گذشت، زکات پیروزى است و سفارش شده که اهل دعوا نباشید و تا می‌توانید قضایا را با صلح پیش ببرید اما اگر در اتفاقی حکم به نفع شما صادر شد، احسان کن و بگزر.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "زَکاةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ" زکات خِرَد، تحمّل نادانان است، گفت: زکات عقل و خردورزی این است که در برابر نابخردی جهال، حلم بورزیم و در برابر برخورد نابخردانه، برخورد نابخردانه نداشته باشیم و اگر بدی را با خوبی جواب دهیم، می‌بینیم که دشمنان هم با ما دوست می‌شوند.

ژن نظام اسلامی با پارتی بازی در تضاد است

وی با اشاره به نهمین نعمتی که حضرت علی علیه السلام زکات آن را بیان کرده، افزود: "إنّ اللّه َ فَرَضَ علَیکُم زکاةَ جاهِکُم کما فَرَضَ علَیکُم زکاةَ ما مَلَکَت أیمانُکُم" خداوند همچنان که زکات دارایى‌هایتان را بر شما واجب کرد، زکات جاه و مقام را نیز بر شما واجب فرمود.

خاتمی با بیان اینکه جاه به معنای آبرو است و آبرو داشتن یک نعمت است، ادامه داد: خداوند همان گونه که زکات مالی بر شما قرار داده زکات بر نعمت آبرو هم قرار داده و زکات آبرو این است که این آبرو را خرج گرفتاران کنیم.

وی با اشاره به اینکه خرج آبرو با پارتی بازی تفاوت دارد و در پارتی بازی با وساطت حق را ناحق و ناحق را حق می‌کنند که حرام است، بیان کرد: ژن نظام اسلامی با پارتی بازی در تضاد است و نظام اسلامی برای این آمده که حق به حقدار برسد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند به کسانی که آبرو داده باید آن را در راه دفاع از حق مظلوم به کار بگیرند، گفت: اگر جایی می‌بینند که یک مسلمانان مظلوم مانده، آبروی خود را کف دست گرفته و از مظلوم دفاع و حمایت کنند؛ آبروی خود را خرج مظلوم کنید و نگذارید در نظام اسلامی کسی مظلوم بماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین