|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۳۶۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
به عنوان نمونه، یکی از فرهنگیان در توضیح نحوه واریز حقوق اسفند خود به تسنیم میگوید: "حقوق بنده 6 میلیون و 800 هزار تومان است اما برای اسفند ماه طی دو مرحله واریز، ابتدا یک میلیون و 600 هزار تومان و بار دوم، صرفاً 700 هزار تومان واریز کردند!


تسنیم نوشت: در صورت ناتوانی شخص وزیر آموزش و پرورش در سامان دادن، تامین و پرداخت حداقلی مطالبات به حق فرهنگیان عزیز کشورمان و وضعیت افتضاحی که در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان ایجاد شد، باید از مقام خود به عنوان سکاندار این وزارتخانه بزرگ، استعفا دهد.

در ادامه این خبرگزاری نوشت: پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان با حذف معوقات رتبه بندی همراه بود، علاوه بر آن حقوق اسفند ماه تا آخرین روز اسفند هم پرداخت نشد و کار واریز به اول فروردین کشید و در این روز نیز حقوق فرهنگیان در چند مرحله و به صورت ناقص واریز شد!

به عنوان نمونه، یکی از فرهنگیان در توضیح نحوه واریز حقوق اسفند خود به تسنیم میگوید: "حقوق بنده 6 میلیون و 800 هزار تومان است اما برای اسفند ماه طی دو مرحله واریز، ابتدا یک میلیون و 600 هزار تومان و بار دوم، صرفاً 700 هزار تومان واریز کردند!

شماره‌هایی که پاسخگو نیستند

هفته گذشته بیش از 100 بار با شماره‌های اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش، تماس گرفتم اما هیچ فردی پاسخگو نبود.

دو فرزند دارم و به امید واریز حقوق اسفند همراه با معوقات رتبه‌بندی برای آنها خرید کردم اما هم‌اکنون نه تنها معوقات را واریز نکردند بلکه حقوق اسفند را هم کامل نریختند!"

پیگیری‌های بدون نتیجه

اما یکی دیگر از معلمان از شهرستان جویبار که حقوق اسفند ماه او، 4 میلیون تومان کمتر واریز شده است در تماس با تسنیم گفت: شنبه 5 فروردین طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش برای پیگیری حقوق به اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه مراجعه کردم اما گفتند هیچ اطلاعی درباره واریز کمتر حقوق اسفند ماه ندارند چرا که از طرف وزارتخانه پاسخی در اینباره به آنها داده نشده است!

در حالیکه پیش از این یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش گفته بود: شنبه یا یکشنبه این هفته طی جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور تکلیف معوقات رتبه بندی معلمان مشخص خواهد شد اما تاکنون وضعیت برگزاری این جلسه و تصمیمات احتمالی اطلاع رسانی نشده است.

اما 5 مطالبه معلمان که تاکنون پرداخت نشده و وضعیت واریز آن نیز اطلاع رسانی نشده بدین شرح است:

1. باقیمانده حقوق اسفند ماه برای برخی از فرهنگیان

2. معوقات رتبه‌بندی معلمان از فروردین 1401

3. 6 ماه حق التدریس مربوط به ماه‌های مهر تا اسفند 1401

4. 6 ماه حقوق ماه‌های مهر تا اسفند 1401 معلمان قراردادی

5. 4 یا 5 ماه حقوق واریز نشده معلمان خرید خدمات

معلمان خرید خدمات آموزشی و معلمان قرارداد کار معین جزو معلمان غیررسمی در آموزش و پرورش هستند، آنها در تمام سال‌هایی که به عنوان معلم، تدریس به فرزندان این کشور را عهده دار هستند و "گاه سابقه معلمی آنها به 9 سال هم می‌رسد" از حقوق مکفی و بیمه کامل محروم مانده اند!

6 ماه تدریس بدون یک ریال حقوق!

خانم معلمی که در شهرستان قرچک مشغول تدریس است و از امسال به عنوان معلم خرید خدمات وارد آموزش و پرورش شده در تماس با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه برخی معلمان خرید خدمات به نیروی قراردادی تبدیل وضعیت شده‌اند البته تعدادی از آنها همچنان تبدیل وضعیت نشده‌اند، گفت: روند تبدیل وضعیت بنده از معلم خرید خدمات به قراردادی، دی 1401 آغاز شد و 25 اسفند از سوی اداره آموزش و پرورش اعلام کردند شماره حساب اعلام کنید چون در حال تبدیل وضعیت به نیروی قراردادی هستید، سرانجام 27 اسفند کد پرسنلی به بنده اختصاص یافت اما حکم‌های صادر شده را از سیستم حذف کردند!

طبق آنچه در حکم ذکر شده بود، حقوق بنده 6 میلیون و 600 هزار تومان است اما از ابتدای مهر تا به " سوم فروردین 1402" هنوز یک ریال حقوق دریافت نکرده‌ام؛ با این حساب آموزش و پرورش فقط به بنده حدود 36 میلیون تومان بدهکار است ضمن آنکه رتبه بندی نیز شامل حال ما نمی‌شود و کلا اجرای آن را رویای دست نیافتی می‌دانیم، حقوق‌‌ها را پرداخت کنند، لطف بزرگی کرده‌اند!

به گفته این معلم، ادعای مسئولان آموزش و پرورش از جمله وزیر و صادق ستاری فرد معاون برنامه ریزی و توسعه منابع درباره پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات مربوط به آن گروه از معلمانی است که به قراردادی تبدیل وضعیت نشده‌اند و همچنان خرید خدمات هستند." (قابل ذکر است حقوق معلمان خرید خدمات برای ماه‌های مهر و آبان پرداخت شده و برای 4 ماه باقیمانده از سال 1401 هنوز حقوقی برای آنها واریز نشده است.)

دو شیفت تدریس بدون حقوق!

همین ماجرا برای بسیاری دیگر از معلمان خرید خدمات آموزشی که به نیروی قراردادی تبدیل وضعیت شده‌اند، تکرار شده است و به گفته آنها، از مهر تا اسفند 1401 ریالی حقوق دریافت نکرده‌اند و حتی برخی از معلمان قرارداد کارمعین در دو شیفت صبح و عصر تدریس کردند یا برای رفت و آمد از محل زندگی خود در شهر به مدرسه در روستا روزانه سه ساعت در مسیر هستند اما از مهر ماه تا به امروز ریالی حقوق دریافت نکرده‌اند.

به گفته برخی از این معلمان براساس حکم صادر شده باید در هر ماه، 6 میلیون و 600 هزار تومان حقوق برایشان واریز می‌شد که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است و هر بار که از مسئولان آموزش و پرورش موضوع پرداخت حقوق را پیگیری کرده‌اند، به همین گفته اکتفا کرده‌اند" بودجه باید تأمین شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است!"

خداحافظی با معلمان خرید خدمات بعد از 9 سال!

برای برخی معلمان خرید خدمات هم فقط به ازای دو یا سه ماه آن هم در حداقلی‌ترین رقم ممکن یعنی ماهانه 4 میلیون تومان، حقوق واریز شده است همچنین آنها می‌گویند بعد از 7 سال تدریس، اکنون آموزش و پرورش اعلام کرده است باید در آزمون استخدامی اردیبهشت ماه شرکت کنید و اگر قبول نشدید، از مهر 1402 قراردادتان تمدید نخواهد شد. به همین سادگی بعد از 9 یا 7 سال‌ تدریس به ما می‌گویند، خوش آمدید!

در این باره، یکی از معلمان نیروهای خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان که از سال 94 مشغول تدریس در مدارس روستاهای مرزی است به تسنیم می‌گوید: ضوابط قراردادی شدن معلمان خرید خدمات در این استان چندان مشخص نیست به عنوان مثال فردی با یک سال سابقه تدریس، تبدیل وضعیت شده‌ است اما برخی با سابقه کاری بالاتر همچنان بلاتکلیف هستند؛ بنده از ابتدای مهر تا به امروز فقط یک ماه حقوق گرفته ام آن هم به مبلغ 5 میلیون و 600 هزار تومان، در شرایطی که برای تدریس باید به روستاهای مناطق مرزی بروم و حتی نگرانی به لحاظ امنیت هم وجود دارد!

شرمندگی معلمان جلوی خانواده بابت هزینه‌های شب عید بدون دریافت حقوق

خلف وعده های آموزش و پرورش و وعده های پیاپی وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبات انباشته و معوق فرهنگیان عزیز کشورمان باعث ایجاد مشکلات متعددی برای معلمان شده است و برخی حتی برای کاهش هزینه‌ها، پیاده به مدرسه تردد می‌کنند!

یکی از معلمان در اینباره به تسنیم میگوید:" در تمام این مدت نتوانستم هدیه‌ای کوچک برای اطرافیانم یا وسیله‌ای برای خودم تهیه کنم و برای تأمین هزینه‌های شب عید ناچار شدم، از آشنایان پول قرض بگیرم."

با توجه به انتظار فرهنگیان برای تعیین تکلیف وضعیت مطالبات باقیمانده و صحبت‌های مسئولان درباره تعیین تکلیف این موضوع در این هفته، تأخیر در اطلاع رسانی دقیق و به موقع در این مورد به نارضایتی بیشتر جامعه فرهنگیان منجر خواهد شد‌، پیش از این عدم پاسخگویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه صادق ستاری فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه که مسئولیت مستقیم این مشکلات، متوجه اوست، در ماجرای واریز ناقص حقوق اسفند منجر به ایجاد نارضایتی گسترده فرهنگیان شد.

با این حال اقبال شاکری؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تأکید کرد که در پیگیری موضوع از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده است که جلسات مربوط به واریز معوقات رتبه بندی برگزار شده و ادامه دارد، امید است طی روزهای آینده در این هفته، تکلیف معوقات رتبه بندی مشخص شود.

در انتها باید گفت با توجه به وضعیت غیرقابل توجیه و افتضاح پرداخت حقوق فرهنگیان در اسفند ماه، عدم پرداخت مطالبات مربوط به رتبه بندی، عدم پرداخت حقوق نیروهای حق التدریس و ... که نارضایتی شدید فرهنگیان را در پی داشته است، شخص وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگوی این وضعیت نابسامان و تضییع شدید حقوق فرهنگیان باشد و در صورت ناتوانی شخص وزیر در سامان دادن، تامین و پرداخت حداقلی مطالبات به حق فرهنگیان عزیز کشورمان، باید از مقام خود به عنوان سکاندار این وزارتخانه بزرگ، استعفا دهد تا که شاید با آمدن وزیری توانمند، بخشی از این مطالبات به حق فرهنگیان، تامین و پرداخت شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین