کد خبر: ۳۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
دبیر انجمن خودروسازان کشور، با یادآوری میزان تولید 320 هزار دستگاه خودرو سواری در سال 1380، تصریح کرد: این درحالی است که میزان تولید خودرو در سال 1393 به یک میلیون دستگاه رسیده است.
دبیر انجمن خودروسازان کشور با انتقاد از شورای رقابت در جلوگیری از رشد قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم طی دو سال گذشته و با بیان اینکه، تولید خودرو در حال حاضر زیان ده شده است، گفت: 40 درصد قیمت خودرو در حال حاضر به جیب خودروسازان نمی رود.

احمد نعمت بخش  با بیان اینکه، صنعت خودرو در کشور باسابقه ای نزدیک به نیم قرن، از فعال ترین بخش های صنعت در کشور بوده است، افزود: خودروسازان با اشتغالزایی قریب به هشتصد هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت و صنایع وابسته، نقش بسزایی در چرخه اقتصادی کشور ایفا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه، روند رشد و پیشرفت صنعت خودرو با سایر بخش های دیگر صنعتی کشور قابل مقایسه نیست، افزود: به طور حتم یکی از عوامل موثر در رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری از افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان 65 درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی شده است.

دبیر انجمن خودروسازان کشور، با یادآوری میزان تولید 320 هزار دستگاه خودرو سواری در سال 1380، تصریح کرد: این درحالی است که میزان تولید خودرو در سال 1393 به یک میلیون دستگاه رسیده است.

نعمت بخش با انتقاد از شیوه کنونی قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، این نوع قیمت گذاری را غیرواقعی خواند و گفت: این مسئله در هیچ یک از کشورهای دنیا مرسوم نیست و همواره قیمت خودرو در بازار و براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

وی با بیان اینکه، حدود 40 درصد قیمت خودرو به هیچ وجه در جیب خودروسازان نمی رود، عوارضی همچون 20 درصد هزینه های مالی تسهیلات اعطایی به خودروسازان، 3 درصد شماره گذاری، 8 درصد ارزش افزوده، 2 تا 3 درصد بیمه شخص ثالث و 6 درصد هزینه های گمرکی را از جمله تعرفه های گوناگون پرداختی از سوی خودروسازان برشمرد.

نعمت بخش با اظهار تاسف از قراردادن خودرو سواری در لیست کالاهای انحصاری از سوی شورای اقتصاد در دی ماه سال 1390 و واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت بدون توجه به مفهوم انحصار، یادآور شد: این کار باعث زیان 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال های 91 و 92 شده است.

دبیر انجمن خودروسازان کشور، اظهار داشت: پایین نگه داشتن قیمت خودرو همزمان با بالا رفتن هزینه های تولید ناشی از تداوم تورم حداقل 15 درصدی تنها منجر به تداوم ضرر خودروسازان و به دنبال آن زیان یک هزار قطعه ساز و سهامداران شرکت های تولید کننده خودرو بورسی در کشور خواهد شد.

نعمت بخش که اخیرا نامه ای برای طرح در شورای اقتصاد به منظور موافقت این شورا در خصوص خارج نمودن خودرو سواری از فهرست کالاهای انحصاری، به رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کرده است، از این شورا خواست که در نخستین جلسه آتی خود با درخواست خودروسازان مبنی بر خارج کردن خودروی سواری از فهرست کالاهای انحصاری موافقت کند.

وی به دلایل رد انحصاری بودن خودروی سواری اشاره کرد و گفت: در صورتی بازار انحصاری را می توان برای خودروسازان اطلاق کرد که فعالان این بخش در عمل با دامپینگ قیمت ها جلوی ورود تولیدکننده یا واردکننده جدید به بازار را گرفته و یا با کاهش مصنوعی تیراژ تولید، قیمت فروش را افزایش دهند.

دبیر انجمن خودروسازان کشور اظهار داشت: تنها قیمت گذاری منطقی محصولات تولیدی خودرو می تواند باعث پویایی و ادامه حیات صنعت خودروی کشور شود.

موضوع قیمت گذاری خودرو در ماه های اخیر به یکی از چالش های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان با شورای رقابت تبدیل شده است، به طوری که چندی پیش ایران خودرو و شورای رقابت بر سر نحوه قیمت گذاری خودرو دنا دچار اختلافات شدند و ایران خودرو به بهانه به صرفه نبودن تولید، این شورا را تهدید به توقف تولید خودرو دنا کرد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین