|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۳۶۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
بر اساس ارزیابی‌ها، یکی از عوامل مهم خودداری روسیه تهدید آمریکا به ارائه سامانه موشکی مورد نظر "اِی‌تی‌اِی‌سی‌ام‌اس" (ATACAMS) معروف به "اتکمز" به کی‌یف است که برد ۳۰۰ کیلومتری آن می‌تواند به قلب سرزمین‌های روسیه برسد.


دویچه وله: مقامات غربی می‌گویند، هشدار جدی غرب در مورد "هزینه سنگین" ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه باعث شده که مسکو این خرید را فعلا متوقف کند. کرملین نگران است که اوکراین موشک‌های دوربرد از هم‌پیمانان خود دریافت کند.

بنا بر گزارشی که نشریه فاینانشال تایمز بر اساس ارزیابی‌های مقامات غربی منتشر کرده، روسیه از خرید موشک‌های بالستیک از جمهوری اسلامی به دلیل نگرانی از اینکه متحدان اوکراین در پاسخ به آن، موشک‌های دوربرد به کی‌یف بدهند، دچار تردید شده است.

با این‌که روسیه تحت فشار ظرفیت محدود زرادخانه تسلیحاتی خود است، از خرید موشک‌های بالستیک دوربرد ایران که سریع‌تر از سرعت صوت پرواز می‌کنند و قابلیت حمل محموله‌های انفجاری بزرگ‌تری دارند، فعلا خودداری کرده است.

بر اساس ارزیابی‌ها، یکی از عوامل مهم خودداری روسیه تهدید آمریکا به ارائه سامانه موشکی مورد نظر "اِی‌تی‌اِی‌سی‌ام‌اس" (ATACAMS) معروف به "اتکمز" به کی‌یف است که برد ۳۰۰ کیلومتری آن می‌تواند به قلب سرزمین‌های روسیه برسد.

ایالات متحده اخیراً هشدارهای خود در مورد همکاری نظامی گسترده‌تر روسیه و ایران را تشدید کرده و دیپلمات‌های اروپایی نیز نگرانی‌های خود را با تهران در میان گذاشته‌اند.

 جولیان اسمیت، سفیر آمریکا در ناتو گفته است که متحدان غربی این رابطه را "بسیار نگران‌کننده" می‌دانند.

اسمیت افزود: «این وضعیتی است که ما را به شدت ناآرام کرده و به یک موضوع گفت‌وگو در داخل ناتو بدل شده است. ما اما همچنان به ارسال سیگنال‌هایی به ایران درباره خطرات حمایت از روسیه در حملات و جنگ این کشور در داخل اوکراین ادامه خواهیم داد.»

به گزارش فاینانشال تایمز یک مقام غربی گفته است، ارتش روسیه هم‌اکنون "نگران توانایی خود برای حفظ جنگ است، زیرا ظرفیت تسلیحات هدایت‌شونده و مهمات توپخانه‌ای این کشور در اواخر سال گذشته به نصف کاهش یافته است". روس‌ها در تنگنا قرار گرفته‌اند و به گفته یک مقام اروپایی "به موشک نیاز دارند".

ایالات متحده به تنهایی در سال جاری میلادی۱۰ میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین داده است، اما درخواست‌های کی‌یف برای "اتکمز"، که یک موشک بالستیک تاکتیکی با برد ۳۰۰ کیلومتر است را تاکنون رد کرده است. این سامانه تقریباً چهار برابر برد سامانه‌های موشکی هیمارس را دارد که آمریکا به کی‌یف داده و ارتش اوکراین با استفاده از آن به‌شکلی موفق در مقابله نیروهای روسیه عمل کرده است.

مقامات و تحلیلگران غربی می‌گویند که تهران و مسکو مبادله تسلیحات مدرن روسیه با موشک‌های بالستیک را بررسی کرده‌اند، اما این مذاکرات به دلیل پیامدهای احتمالی چنین توافقی برای هر دو طرف، فعلا متوقف شده است.

موشک‌های بالستیک فاتح-۳۱۳ و ذوالفقار ایران به ترتیب ۵۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر برد دارند.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بحران، گفت: «درباره موشک‌های بالستیک بحث‌هایی وجود داشته است، اما تاکنون این کار [تحویل موشک‌ها] را انجام نداده‌اند. اروپایی‌ها [به آنها گفته‌اند] عواقب آن بسیار سنگین خواهد بود. آمریکا هم خط قرمز کشیده است.»

تحلیلگران نظامی اما می‌گویند، هشدارهای علنی غرب به تهران با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در معرض تحریم‌های گسترده قرار دارد، اهرم فشار محدودی خواهد داشت. یک مقام دفاعی آمریکا گفت: ایران یکی از معدود کشورهایی است که مایل به فروش [تسلیحات] به روسیه است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین