|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۳۶۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته آقای بلینکن در حاشیه نشست حدود ۱۰ دقیقه با همتای روس خود، سرگئی لاوروف دیدار کرد و به او گفته غرب "تا هر زمانی که جنگ طول بکشد" در کنار اوکراین خواهد بود.

بی بی سی: در نشست وزیران خارجه گروه بیست در هند، بین نمایندگان کشورهای غربی و روسیه در مورد جنگ اوکراین درگیری لفظی شدید روی داده است.

دولت هند گفته است که اختلافات موجود در این اجلاس مانع از آن می‌شود که شرکت‌کنندگان در مورد بیانیه مشترک به توافق برسند و در نتیجه، بیانیه مشترک صادر نخواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنان خود در این نشست گفت که «تهاجم بی‌مورد و غیرموجه» روسیه به اوکراین بر این نشست سایه انداخته است.

او گفت که روسیه با سنگ‌اندازی در برابر صادرات غله از اوکراین و صدمه زدن به توان تولیدی آن کشور، به اقتصاد جهان لطمه زده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته آقای بلینکن در حاشیه نشست حدود ۱۰ دقیقه با همتای روس خود، سرگئی لاوروف دیدار کرد و به او گفته غرب "تا هر زمانی که جنگ طول بکشد" در کنار اوکراین خواهد بود.

آقای بلینکن همچنین روسیه را تحت فشار قرار داد تا مجدداً به معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای بپیوندد که اخیراً از آن خارج شده است.

مقامات روسی انجام هرگونه مذاکره را تکذیب کردند. پیش از این، روسیه همچنین غرب را به «دفن کردن» توافق اجازه صادرات غلات اوکراین متهم کرد اما ایالات متحده گفت روسیه عمدا در این زمینه کارشکنی کرده است.

آقای لاوروف گفت: "ما در مورد آداب مذاکره صحبت می‌کنیم. اما همتایان غربی ما با این روش‌ها قهر کرده و به دیپلماسی فکر نمی‌کنند، آنها فقط باج‌خواهی و دیگران را تهدید می‌کنند.»

مقامات روسی همچنین گفتند که این کشور و چین توافق کرده‌اند با «باج‌خواهی و تهدید غرب» مقابله کنند اما مقامات چینی این اظهارات را تایید نکرده‌اند.

هند خواستار تمرکز این نشست بر روی موضوعاتی مانند کمبود مواد غذایی و بحران انرژی بود که بر کشورهای در حال توسعه تأثیر منفی بیشتری دارد.

وزیر خارجه هند گفت: «ما تلاش بسیاری کردیم تا نظرات شرکت‌کنندگان را به هم نزدیک کنیم، اما شکاف بین آنها بسیار زیاد بود.»

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه این نشست، بر تلاش مشترک این گروه برای حل بحران اقتصادی جهان و کاهش فشار بر کشورهای کم درآمد تاکید کرد.

این سخنرانی از جمله معدود سخنرانی‌های آقای مودی بود که به زبان انگلیسی ایراد شد. به گفته تحلیلگران، دلیل سخنرانی به انگلیسی این بود که او در نظر داشت نظرات دولت هند را به طور دقیق به اطلاع شرکت‌کنندگان برساند.

گروه ۲۰ شامل ۱۹ کشور بزرگ اقتصادی جهان به اضافه اتحادیه اروپا است که ۸۵ درصد از تولید ناخالص و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر کشورهای ثروتمند غربی و ژاپن، روسیه و چین، آرژانتین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، مکزیک، کره جنوبی و ترکیه دیگر اعضای این گروه هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین