|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۳۶۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه‌ گروه ۲۰ که مقامات روس نیز در آن حضور داشتند، گفت که «جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیه علیه اوکراین» محکوم است و از کشورهای گروه ۲۰ خواست تا از اوکراین حمایت کرده و مانع اقدامات جنگ طلبانه مسکو شوند.


نشست وزرای دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ روز شنبه بدون اجماع در خصوص جنگ اوکراین به پایان رسید, درحالی که روسیه و چین به چگونگی توضیح جنگ در اوکراین در سند نهایی این نشست اعتراض کردند.

به گزارش  ایرنا از "پی بی‌اس" در پایان این نشست که به میزبانی هند در شهر بنگالورو برگزار شد، خلاصه‌ای از موارد مورد گفتگو منتشر شد که در آن بیان شده هیچ توافقی در خصوص نحوه اشاره به جنگ در اوکراین بدست نیامده است.

اولین جلسه وزرای دارایی گروه ۲۰ روز جمعه درحالی در هند برگزار شد که جنگ میان روسیه و اوکراین یک ساله شد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه‌ گروه ۲۰ که مقامات روس نیز در آن حضور داشتند،  گفت که «جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیه علیه اوکراین»  محکوم است و  از کشورهای گروه ۲۰ خواست تا از اوکراین حمایت کرده و مانع اقدامات جنگ طلبانه مسکو شوند.

در آخرین نشست بزرگ گروه ۲۰ که در ماه نوامبر در بالی اندونزی برگزار شد, کشورها جنگ در اوکراین را محکوم کردند و هشدار دادند که درگیری باعث آسیب بیشتری به اقتصاد جهان شده است. این گروه شامل روسیه و همچنین کشورهایی مانند چین و هند است که تجارت قابل توجهی با مسکو دارند.

نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند به خبرنگاران گفت که بیانیه تهیه شده برای نشست بنگالورو حاوی دو پاراگراف از بیانیه بالی بود، اما روسیه و چین خواستار حذف آن‌ شدند و اعلام کردند که نمی‌خواهند بخشی از بیانیه نهایی باشند.

به گزارش ایرنا, این گروه شامل ۱۹ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا است.

 این گروه که تنها از دو سوم جمعیت جهان نمایندگی می‌کند،  ۸۰ درصد نیروی اقتصادی و سه چهارم تجارت جهانی را در بر می‌گیرد.

چهار کشورچین، ایالات متحده، آلمان و ژاپن که بزرگترین کشورها در زمینه صادرات می‌باشند، عضو گروه ۲۰ هستند. همچنین در میان ۲۰ کشوراین گروه ۱۵ کشور با بیشترین حجم صادرات دیده می‌شوند.

حدود دو سوم جمعیت جهان در کشورهای گروه ۲۰ قرار دارند. چین، پرجمعیت‌ترین کشور حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت و هند هم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. سپس ایالات متحده آمریکا، اندونزی و برزیل قرار دارند.

روسیه نیز به لحاظ جغرافیایی بزرگترین کشور در جهان است. در این کشور حدود ۱۷ میلیون کیلومتر مربعی، ۱۴۴ میلیون نفر زندگی می‌کنند. اندونزی بزرگترین کشور جزیره‌ای جهان در این گروه قرار دارد. برزیل بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای شمالی با بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت، عضو این گروه است.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین