|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۳۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
سفیر افغانستان در ایران گفت: این کشورهرگز مانع جریان آب به تالاب هامون نشده اگر کاهش آبی وجود دارد علت آن چیزی دیگر است زیرا این کشور هنوز از آب های خود استفاده آنچنانی نکرده است.
'احمد نور' روز دوشنبه در مراسم روز جهانی تالاب ها که در دانشگاه زابل در استان سیستان وبلوچستان برگزار شد افزود: دو کشور افغانستان و ایران هم ریشه و هم پیشینه، همسایه و هم فرهنگ و هم زبان هستند.

وی با بیان این که دو کشور مکمل یکدیگر هستند و چالش ها و منابع آنها مشترک است گفت: یکی از چالش های بزرگ تغییر اقلیم است ، خشکسالی های پیاپی که متاسفانه در چندین سال اخیر شاهد آن بودیم نتیجه تغییر اقلیم است.

وی افزود: همانگونه که ملت و دولتمردان ایران بخوبی می دانند و به حکم همسایگی پذیرای میلیونی مهاجران افغانستان در بیش از سه دهه بودند، کشور افغانستان در این مدت تحت اشغال و جنگ و فتنه ها و ناآرامی های گوناگونی بود و این وضعیت، کشور افغانستان را از سال ها برنامه ریزی و ساخت و ساز بازداشته بود.

سفیر افغانستان در تهران گفت: بخش اعظم مردم افغانستان به کشاورزی مشغول هستند و اساس کشاورزی نیز آب است کشاورزان طی این چند دهه مزرعه، باغات، تاکستان های خود را رها کرده و جهاد و هجرت می کردند و تمام آب های افغانستان جدای از حق آبه تقریبا همه آبها به کشورهای همسایه رفته و تاکنون در این لحظه این وضعیت جریان دارد.

وی مهمترین عامل خشکسالی را تغییر اقلیم دانست و اظهار داشت: میزان بارندگی و برف کاهش یافته است تغییر در دما و درجه حرارت باعث شده برف ها ذوب و ناپدید شوند میزان تبخیر آبها بیش از پیش افزایش یافته است.

احمد نور ادامه داد: هامون در میان هر دو کشور مشترک است بنابراین چالش ها و فرصت هر دو مشترک است، چه بسا وضعیت ما به مراتب بدتر از جمهوری اسلامی است، زیرا در ایران ما شاهد سازندگی، پیشرفت و توسعه هستیم.

وی تصریح کرد: وضعیتی که استان سیستان و بلوچستان از آن رنج می برند در کشور افغانستان به مراتب دشوارتر است، امروز اگر مرزها از نظر سیاسی در بین ما ایجاد شده ولی از نقطه نظر بشری و تاریخی یکی هستیم، استان های همجواری که در دو کشور افغانستان و ایران هستند جزو سیستان تاریخی هستند ما اگر سری به کشور افغانستان بزنیم تفاوت بین روستاهای دو سوی مرز نمی بینم.

وی بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی افغانستان همیشه برای روابط با همسایگان خود بویژه با کشور برادر و همسایه و هم فرهنگ خود جمهوری اسلامی ایران ارج فراوان قائل است و خوشبختانه اراده سیاسی در توسعه و گسترش روابط در عرصه های مختلف وجود دارد.

سفیر افغانستان در ایران گفت: دولت جدید افغانستان روابط با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی اعلام کرده است و آماده هرگونه همکاری برای مقابله با چالش های مشترک و برای دستیابی به منافع مشترک آماده است.

مراسم روز جهانی تالاب ها روز دوشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، سفیر آلمان، استاندار سیستان و بلوچستان و مسوولان و مردم در دانشگاه زابل برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین